:Francis: Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Hei, har et asus p4phovedkort. På dette hovedkortet er det 2 native s-ata porter og 2 ekstra på en kontroller som trenger driver. Har kjørt lenge med 3 disker. En raptor til OS, en 200GB WDC t, en Maxtor 250GB og til slutt an ganske ny Maxtor 320GB. Begge maxtor diskene har vært på den ekstra kontrolleren. for en stund siden begynt maskinen å henge seg og hakke i musikk. Det eneste som hjalp var å koble ut 320GB maxtor. Den kunne også finne på å låse seg både under oppstart og under windows. av og til lagde den fæle klikkelyder som sendte frysninger gjennom hele kroppen min. Jeg fikk kopiert mesteparten av mine data ut av den og lagt andre steder. Problemet så nå ut til å være løst. jeg var en disk fattigere men hadde klart å beholde mesteparten av mine data. Prøvde å formatere den og det virket som om den var i orden igjen. Jeg ble kjempeglad og hadde den tilkoblet en stund. Problemene kom tilbake så jeg bare koblet den ut og lot være å bruke den. etter kanskje en uke uten problemer begynt problemet med hakking i lyd og bilde å komme tilbake, nå med bare 3 disker tilkoblet. Jeg prøvde å kjøre chkdsk og den konstaterte at jeg hadde bad sectors. Jeg hadde to ubrukte kontrollerkort liggende av typenSTlab og prøvde å koble diskene på den istedenfor kontrolleren på hovedkortet. Kjørte chkdsk på begge diskene. Den fant fortsatt bad sectors men sålangt har det fungert knirkefritt. Jeg holder i skrivende stund å ta en full formatering av 320GB disken for å se om bad sectors går bort etterpå. Et annet problem er at når jeg vil kjøre chkdsk på 250GB disken i partitionmagic (dens eget testeprog, ikke windows sin) så kan den ikke fullføre. Den sier at filer er i bruk av noe annet. Dette gjelder kun denne disken. Hvis 320GB disken min ser ut til å være hel igjen så kan jeg prøve å kopiere alt over til den og formateren den fullstendig. Det kjipe er hvis den ikke er i orden og jeg mister alt. Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan fjerne eventuelle bad sectors og om de er så farlige? Jeg har ikke lyst til å brenne ut 40DVD plater for å beholde mine data men jeg gjør heller det, evt kjøper en til disk istedenfor å miste alt. Takker på forhånd for alt innspill som måtte komme i denne tråden. Francis EDIT: Skrivefeil. Endret 24. oktober 2006 av paulinfrancis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå