Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er feil med PC'en min?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær pc av den eldre garde, som jeg og en kompis bygde i 2002\2003 (husker ikke helt).

 

Den har et MSI hovedkort, AMD Athlon prosessor, 512MB DDR minne, og et ATI Radeon 9600Pro skjermkort. Jeg husker desverre ikke detaljene om komponentene, i og med at jeg har mistet kvitteringen :!: .

 

Men poenget er: Pc'en fungerte feilfritt helt til i fjor vinter, når jeg plutselig fikk masse skumle artifacts på skjermen under spilling. Jeg klarte å tenke meg frem til at det måtte være noe galt med skjermkortet, så jeg åpna kabinettet og så at vifta til GPU'en hadde stoppet (gudene vite hvorfor). Jeg kjøpte ny vifte, satte den på, og alt fungerte smertefritt helt intill i sommer.

 

Da begynte PC'en igjen å fjuske. Den kunne:

 

1. Helt uten videre "slå av" skjermen, når som helst, og fortsette å gå. Skjermen ble bare svart, og forble sånn helt til pcen var restartet.

 

2. Komme med artifacts på skjermen, bestående av en masse syke streker i alle regnbuens farger, hele tiden mens pcen var på. Tilogmed i Bios.

 

3. Nekte å boote i det hele tatt. Enten med "beep" feilmelding, eller med feilmelding i "led-tingesten" som følger med noen MSI hovedkort.

 

I det siste har pcen nektet totalt å boote, med untak av en gang, da den gikk inn i "svart skjerm" modusen sin 5 minutter etter oppstart. Jeg hadde hele tiden trodd det var grafikk-kortet som var gåent, men i og med at pcen også nekter å boote UTEN skjermkort, mistenker jeg minnet (RAM-BRIKKEN).

 

Jeg hadde satt pris på om noen visste hva disse symptomene betydde, slik at jeg slapp å kjøpe feil komponenter for å få pcen i gang igjen. Og nei- jeg har ikke mulighet for å låne komponenter for å feilsøke med.

 

Hvis dere trenger feilkodene, så bare si fra så jeg får koblet opp pcen til strøm og notert.

 

"LED-Modulen" feilmeldinger:

 

Med skjermkortet i maskinen:

db6.gif

"Testing VGA BIOS

- This will start writing VGA sign-on message to the screen"

 

Uten skjermkort i maskinen:

db2.gif

"Early Chipset Initialization"

 

OG ØYEBLIKKELIG OVER TIL:

db9.gif

"Initializing Video Interface

- This will start detecting CPU clock, checking type of video onboard. Then, detect and initialize the video adapter"

 

Med feilkoden i: To korte, en lang, og sju (eller åtte) korte pip.

 

Dette er mildt sagt forvirrende :no:

 

Mvh,

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med feilkoden i: To korte, en lang, og sju (eller åtte) korte pip.

7141897[/snapback]

Søk på Google med "post error codes". Her vil du set hva pip-kodene betyr for de vanligste biosene.

 

Mest sannsynlig har du et varmeproblem. Benyttet du kjølepasta når du byttet vifte på skjermkortet? Er det mye støv i maskinen? Går alle vifter rundt?

Lenke til kommentar

Feilkoden betyr "A video error has occurred and the BIOS cannot intialize the video screen to display any additional information- Display memory Read/Write test failure"

 

Pcen har vært støvsugd, rengjort, sprayet med kontaktspray, etc... og alt av vifter, kjøleribber er helt støvfritt. Alle vifter snurrer slik de skal, og det er lagt ny kjølepasta på prosessor og GPU.

 

Fikk forresten start på PC'en i stad, etter rundt mislykkede 10 trykk på "på" knappen, og da kjørte den stabilt helt til jeg slo den av. Alvorlig mystisk!

 

Begynner seriøst å tro at det må være skjermkortet likevel. Men pussig at det skulle oppføre seg så ustabilt! :dontgetit:

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Du har ikke en kompis som har et skjermkort du kunne testa med da? Dersom PCen booter med et annet kort - ville jeg slått fast at det er gfx'et ditt som har tatt kvelden. Kanskje GPUen/minnet ble skadet da vifta stoppet den første gangen? Du visste jo ikke at den hadde stoppa og fortsatte å spille...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...