Gå til innhold

Uheldig med mobilen. (Fukt)

NAZTQ

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Jeg har en Sony ericsson K800i som jeg kjøpte for ca en måned siden på mpx.no.

Denne helga var jeg så uheldig å miste mobilen oppi ei bøtte med vann da jeg skulle ta opp mobilen.

Med mobilen følgte det et abon. fra telenor mobil for 12 måneder. Har innbo forsikring og reiseforsikring, men ingen mobil forsikring.

Hva kan jeg gjøre etter denne triste episoden? Litt kjipt å måtte betale et abon. for en mobil som jeg ikke har.

Kan innbo dekke dette?

MVH

Stig Runar Solli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo hvordan forsikringsvilkår du har... ;)

Ring og undersøk er nok det beste...

Abonnementet slipper du ikke unna for det tegna du jo, og er uavhengig av telefonen. Eneste som binder de sammen er at du fikk rimeligere telefon ved å tegne binding.

(Butikkens eller operatørens tabbeforsikringer lønner seg ofte...)

Lenke til kommentar

Reiseforsikring kan dekke det dersom du ikke var hjemme eller på jobb, innbo kan dekke det dersom du var hjemme. Sjekk forsikringsvilkårene dine. Sannsynligvis er egenandelene så høye at det ikke vil lønne seg.

Du må nok kjøpe en ny telefon til fullpris dersom du vil ha en ny. Operatørene eller forhandlerenes mobilforsikring ville hjulpet deg bedre her, men disse er det jo så mange smartinger som fraråder folk å kjøpe..

Lenke til kommentar
Reiseforsikring kan dekke det dersom du ikke var hjemme eller på jobb, innbo kan dekke det dersom du var hjemme. Sjekk forsikringsvilkårene dine. Sannsynligvis er egenandelene så høye at det ikke vil lønne seg.

Du må nok kjøpe en ny telefon til fullpris dersom du vil ha en ny. Operatørene eller forhandlerenes mobilforsikring ville hjulpet deg bedre her, men disse er det jo så mange smartinger som fraråder folk å kjøpe..

7143152[/snapback]

Vil bare minne om at mange forsikringer har en klausul der det står i klartekst at de ikke dekker skader etc. på mobiltelefoner. Ihvertfall har Sparebank1 en slik klausul. Derfor er det veldig viktig at man leser gjennom vilkårene nøye.

Eneste som er dumt med forsikringen til Elkjøp er man har innført egenandel. Da lønner det seg ihvertfall for noen å bruke innboforsikringen. Ihvertfall for de som har LOfavør kollektiv hjemforsikring topp der to i husstanden har dette, da er det ikke egenandel.

Lenke til kommentar

Egenandel kun dersom produkt ikke kan repareres.

Og egenandelen er på ca 10% av det IF og Gjensidige har på sine innboforsikringer.

Innboforskring og LO-favør har 40% verdiavskrivning på mobil pr år - det har IKKE elkjøp. Da hjelper det lite med null egenandel :).

Lenke til kommentar

Når man handler mobiltelefon på MPX.no blir man ikke tilbudt Elkjøps tabbeforsikring, så jeg skjønner ikke helt hvorfor denne blir nevnt her. MPX.no tilbyr per i dag heller ingen andre forsikringer og de pusher heller ikke Telenor sin forsikring. Kunden er dermed høyst sannsynlig ikke opplyst om hvilke muligheter som finnes - uten at dette er noe selger kan klandres for.

De aller fleste innboforsikringer dekker ikke skade på mobiltelefon, eller har så høy egenandel at det ikke blir lønnsomt. En del reiseforsikringer dekker mobiltelefon, men da med forutsetning om plutselig ytre påvirkning osv samt egenandel.

I denne saken er jeg dessverre ganske så sikker på at trådstarter har "fått en lærepenge" og at neste gang han/hun handler mobil med abonnement så tegnes det også forsikring - i hvert fall så lenge bindingen gjelder.

Amobil hadde en grei test av mobilforsikringer for en stund siden, den liger vel under "tester" et sted. I tillegg har de større kjedene som Elkjøp og Klart Svar / Telebutikken fått egne forsikringer. Sistnevnte er vesentlig mer fleksibel enn Telenor og NetCom sine forsikringer og dekker også fuktskader uten diskusjon. Det de derimot ikke dekker, er misbruk av telefonen ved tyveri. Her er det kun Telenor og NetCom sine forsikringer som gir noe igjen.

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...