Gå til innhold

MyBook Ekstern HDD - Merkelig feilmelding !

Sundman

Anbefalte innlegg

Hei alle dere spesialister der ute.

Har akkurat gått til anskaffelse av en WD MyBook Premium 250GB ekstern harddisk som jeg skal bruke til å legge in DV-filmmateriale, bilder og musikk.

Det gikk smertefritt å kopiere over både bilder og Mp3 filer via "drag and drop" og "Copy & paste" funksjonen. MEN, når jeg prøver å overføre/flytte eller kopiere DV filmene på ca 11-12 GB plass per stk så får jeg beskjed om

"Cannot copy. There is not enough disk space". Dette til tross for at jeg har over 240 GB ledig. Har kun lagt inn 8-9 GB med bilder og musikk.

Er det noen som har opplevd samme problemet? Er det noe jeg gjør feil, eller er det feil på den eksterne harddisken? Har forsøkt å logge av og på igjen. Det er fortsatt 240 GB ledig plass på den eksterne harddisken , men får kun feilmelding når jeg prøver å kopiere inn 11-12 GB med film.

Setter utrolig stor pris på hjelp!!

Hjerteligst takk,

Mvh. T Sund, Stavanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk problem. FAT32 klarer ikke filer større enn 4GB.

Eksterne disker kommer ferdig formatert, i motsetning til interne disker som du må formatere selv. Og de er formatert med det gamle filsystemet FAT32 pga at det skal være mulig å bruke både på Windows og Mac.

Det er enkelt å formatere om til NTFS.

Det er også mulig å bruke convert kommando, men anbefaler formatering.

Lenke til kommentar

Hei Hårek

Tusen takk for kjemperaskt svar. Jeg ser nå at disken ligger inne med "File system: FAT32" Men hvordan kan en superamatør som meg få re-formatert over til det systemet som du nevnte var det beste? Beklager å mase om såpass "dumme" spørsmål, men jeg er bare så redd for å gjøre feil.

Ha en fin kveld !!

Mvh. Tommy

Lenke til kommentar

For det første, formatering betyr at alt innholdet forsvinner. Det burde ikke være noe problem med en ekstern disk, du kan vel kopiere alt inn en gang til.

Det finnes dog noen orginale filer og foldere fra WD som du kan ta vare på. Det er en folder som heter "autorun", en som heter "wd_windows_tools", og en fil som heter "autorun.inf". Den siste er skjult, du må slå på visning av skjulte filer for å se den.

Formatering er svært enkelt, du høyreklikker på ikonet for disken og velger 'Formater' fra menyen. Hvis du haker av på 'hurtig formatering' så går det kjapt, hvis ikke tar det noen timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...