questra Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skal formatere c: og reinstallere XP på den bærbare Dell-maskinen til en kamerat. Maskinen er tydeligvis satt til å boote på harddisk før cd-rom, så den reagerer ikke på xp-cden. Derfor må jeg inn i BIOS og bytte om rekkefølgen. Her kommer problemet. Ved reboot så forholder skjermen seg svart helt til Windows lastes. Ikke engang Windows-logoen med svart bakgrunn kommer til syne. Det første man ser er den lyseblå welcome-introen og vips så er Windows oppe og går. Hvor er det blitt av Dell sin "splash screen" (eller hva det heter) ?? Jeg mener å huske at man må trykke F2 eller F12 etter reboot for komme inn i BIOS på denne maskinen. Når jeg gjør dette "i blinde" (skjermen er svart) rett etter reboot, så laster den ikke Windows - altså har jeg mest sannsynlig kommet inn i BIOS. Problemet er jo bare at skjermen fortsatt er svart. Jeg fikser ikke å både endre boot sequence i BIOS og etterpå installere XP i blinde.. Tips til hva som har skjedd her og hva som kan gjøres? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vel, jeg hadde et lignende tilfelle en gang med et GeForce FX5700-kort. (Jeg har det forresten liggende dersom du vil ha det ...) Løsningen den gangen var å sette inn et annet grafikkort midlertidig. Da kom jeg inn i BIOS'en, da fikk jeg ... gjort det jeg skulle. (Hva nå det var.) Jeg ble vel aldri helt klok på det kortet. (Sånn er det med folk også. Noen ganger må man bare leve med det.) Lenke til kommentar
questra Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Litt frustrerende dette, iom at det fungerte for litt siden. Ingenting kritisk har blitt gjort siden da. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ah, bærbar PC ....... Da er det litt vanskeligere å skifte grafikkort også. Vel, kan supportsidene til Dell være til hjelp, da? (Om det ikke dukker opp en reddende engel her, mener jeg. Noe annet en sympati kan jeg dessverre ikke bidra med.) Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 du kan jo bare trykke på DEL/ DELETE hele oppstarten. funker fett. men husk å skru helt av, når du skrur av pc'en! Lenke til kommentar
questra Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Har prøvd DEL ja. Det samme skjer: Windows lastes ikke, altså står jeg i BIOS, men skjermen er like svart. Den akter ikke å vise noe som helst før Windows er i gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå