chris Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Over tre milliarder skal brukes de neste tre årene for å skifte ut alle skolebøker i grunnskolen og videregående. Hva med å sette i stand og pusse opp de mange elendige skolebyggningene rundt om i landet i stedet, hadde ikke det kanskje vært en litt viktigere og bedre prioritering? Jeg mener hvor lenge er det siden bøkene ble byttet sist? Endret 24. oktober 2006 av chris Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Tja, man kan jo alltids tenke over hvor disse pengene kunne flyttes, men.. Mange av skolebøkene vi har på vgs er gamle, det er feil i dem, og de er rett og slett utdaterte. Selv om det er mye penger, er det sånt som trengs innimellom. Men ja, selvfølgelig er jeg enig i at det er mange skoler som kunne hatt godt av en oppussing. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg er enig i at det kan pusses opp mer. De veggene som er på vår skole er helt forferdelige, og taket er skjeivt. Men så syns jeg også at det er flott de tar fatt, slik at vi får gratis skolebøker og at vi får nyere bøker. Det trenger vi også, så at noe blir gjort er veldig bra! Lenke til kommentar
nilox Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Begge deler er viktige syns jeg, men måtte jeg absolutt velge mellom en av de hadde jeg heller oppdatert bøkene. Men det er mange skoler som absolutt trenger en oppussing, det går ut over skolemiljøet når man får hodebank av dårlig inneklima f.eks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skolen vår trenger begge deler. Taket faller fra hverandre omtrent bare etter at man tar i deg og vi har alt for få klasserom. Tragisk nok har det vært slik ganske lenge også. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Selv vil jeg foreslå en oppussing av hele skolesystemet, men det er en annen sak. Jeg synes skolebøker er viktigere, så lenge oppussing av skolene ofte er en luksusfaktor. Det er noe annet når det gjør det ødelegger for undervisningen eller går utover elevenes helse. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Er det ikke slik at i Finland har de hatt samme reform i 50 år eller noe. Og de har et adskillig større gjennomsnitt i norge? Derfor sier jeg vi ikke trenger noe bøker, men lokaler som holder en bra stand. Pluss at ved å holde den samme reformen, lærer lærerne å bli gode i faget sitt. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg syns det er bekymringsfullt når luften ikke er som det skal, og det er mugg i veggene. Pluss, folk i parallelklassen min hadde klart å sniffe kreftfremkallende gips, som lå i veggen. (Stupid, I know). Men det betyr jo fortsatt at noe er nødt til å bli gjort, det er jo ekkelt, og ikke minst farlig! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Dessverre har gjennomgangstonen i det meste av offentlig eid bygningsmasse vært å bygge, for deretter å bruke vedlikeholdspengene på andre "gode formål". Det offentlige er rett og slett ingen god eier. Men, å tro at en gjeng med folkevalgte personer, uten særlig kunnskap om eiendomsdrift, økonomi eller annet nødvendig skal klare å prioritere et budsjett er kanskje litt for optimistisk... Det trengs et skikkelig krafttak for å ta igjen etterslepet på vedlikehold av offentlige bygg. Disse pengene må komme et eller annet steds fra. Oljefondet f.eks. Om det så fører til en promille inflasjon eller whatever, så tar jeg det gjerne, så lenge noe blir gjort. Skolebygg skal ikke inneholde mugg, sopp, asbest eller andre helseskadelige ting! Det er ikke rart vi er verdens rikeste land, når vi ikke engang klarer å bruke penger på vedlikehold.. Når det gjelder skolebøker vs oppussing, så vil jeg si oppussing er det mest grunnleggende. Det er ikke noe kjempeproblem om man må fortsette dagens stipendordning noen år til, det er derimot litt kjedelig om skolen raser sammen over elevene, eller de får lungekreft av asbestplatene.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Trodde man kjøpte bøkene sine på vgs selv? Pensumlistene ble omtrent oppdatert fra år, så vidt jeg husker... Vi nærmest tryglet dem om å heller sette opp "gamle" bøker, slik at vi kunne fått solgt bøkene våre igjen til klassen under. Nå var skolen jeg gikk på fin og ny, men det var flere i området som kunne hatt godt av en skikkelig oppussing... Dersom pengene heller hadde blitt brukt på oppussing hadde de nok vært mer til nytte. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Skolen vår trenger begge deler. Taket faller fra hverandre omtrent bare etter at man tar i deg og vi har alt for få klasserom. Tragisk nok har det vært slik ganske lenge også. 7142205[/snapback] For få klasserom? Vært sånn ganske lenge? Skolen har mer enn nok klasserom og skolen er strengt talt bare 10år gammel så så lenge er det ikke. Bøkene derimot er fra 1996 og i står World Trade Senter enda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Skolen vår trenger begge deler. Taket faller fra hverandre omtrent bare etter at man tar i deg og vi har alt for få klasserom. Tragisk nok har det vært slik ganske lenge også. 7142205[/snapback] For få klasserom? Vært sånn ganske lenge? Skolen har mer enn nok klasserom og skolen er strengt talt bare 10år gammel så så lenge er det ikke. Bøkene derimot er fra 1996 og i står World Trade Senter enda. 7148767[/snapback] Vi har for få, når enkelte klasser er i spesialrommene sier det sitt. Nami-rommet og ett av formingsrommene er klasserommene, det sier sitt. Selv lærerene klager på dette Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er vanskelig å si. Det finnes jo så mange grunnskoler som er elendige, med asbest i veggene, urgamle "læreinstrument" pga. mangel på datamaskiner, og mange klasser må flytte inn i bibliotek, og andre rom som rett og slett ikke er basert på å ha den funksjonen (undervisning). Derfor hadde det vært smart med oppbygging av skoler. Men! Det er jo også dessverre slik at tiden forandrer seg fort og skolebøker blir utdaterte rimelig fort. Og det er jo forferdelig viktig at alle elever lærer riktig og om ting som er realitet nå, men uvisst når bøkene ble skrevet (mørk materie, anyone?). Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Skolen vår trenger begge deler. Taket faller fra hverandre omtrent bare etter at man tar i deg og vi har alt for få klasserom. Tragisk nok har det vært slik ganske lenge også. 7142205[/snapback] For få klasserom? Vært sånn ganske lenge? Skolen har mer enn nok klasserom og skolen er strengt talt bare 10år gammel så så lenge er det ikke. Bøkene derimot er fra 1996 og i står World Trade Senter enda. 7148767[/snapback] Vi har for få, når enkelte klasser er i spesialrommene sier det sitt. Nami-rommet og ett av formingsrommene er klasserommene, det sier sitt. Selv lærerene klager på dette 7149309[/snapback] Øm nei? NAMI rommet er IKKE brukt som klasserommet. Tegnesalen er det pga de ikke trengte en slik sal pga vi har en stor Kunst og håndversal. Det lærerene klager over er VEDLIKEHOLDET av rommene, noe som ikke er så bra, delvis fordi noen syns det er fryktelig gøy og gjøre herverk. right back at you Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Øm nei? NAMI rommet er IKKE brukt som klasserommet. Tegnesalen er det pga de ikke trengte en slik sal pga vi har en stor Kunst og håndversal. Det lærerene klager over er VEDLIKEHOLDET av rommene, noe som ikke er så bra, delvis fordi noen syns det er fryktelig gøy og gjøre herverk. right back at you 7155794[/snapback] Eh, det var i allefall det de klaget over når jeg var i elevrådet i fjor Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Øm nei? NAMI rommet er IKKE brukt som klasserommet. Tegnesalen er det pga de ikke trengte en slik sal pga vi har en stor Kunst og håndversal. Det lærerene klager over er VEDLIKEHOLDET av rommene, noe som ikke er så bra, delvis fordi noen syns det er fryktelig gøy og gjøre herverk. right back at you 7155794[/snapback] Eh, det var i allefall det de klaget over når jeg var i elevrådet i fjor 7155820[/snapback] Hvilke lærere snakker du om da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvilke lærere snakker du om da? 7155829[/snapback] Tror du jeg gidder å huske navn? Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvilke lærere snakker du om da? 7155829[/snapback] Tror du jeg gidder å huske navn? 7155911[/snapback] Names or it didn`t happen. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Vi har for få, når enkelte klasser er i spesialrommene sier det sitt. Nami-rommet og ett av formingsrommene er klasserommene, det sier sitt. Selv lærerene klager på dette 7149309[/snapback] Det er vel for så vidt ein ganske daglegdags situasjon i Noreg? Det er i hvert fall ikkje eine og aleine skulen din som har dette problemet. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Over tre milliarder skal brukes de neste tre årene for å skifte ut alle skolebøker i grunnskolen og videregående. Hva med å sette i stand og pusse opp de mange elendige skolebyggningene rundt om i landet i stedet, hadde ikke det kanskje vært en litt viktigere og bedre prioritering? Jeg mener hvor lenge er det siden bøkene ble byttet sist? 7140776[/snapback] Nye bøker trenger dere ofte i samfunnsfag og historiefag. Matematikken har ikke forandret seg på lenge, så der kunne bøkene gjerne vært fra 70'tallet. Få hadde merket forskjell. Forfall og etterslep på all offentlig bygningsmasse derimot, er kriminelle handlinger begått av statsforvaltningen og politikere. De burde alle bli dømt for uaktsom unnfallenhet og hærverk av offentlig eiendom. Så avsatt og tilkjent sosialstønad. Endret 26. oktober 2006 av pwd3679 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå