Gå til innhold

Presseetikk - karikatur av Ehud Olmert.

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/10/24/480730.html

Litt usikker på om denne har vært diskutert før, men her er uansett Dagbladet frikjent i PFU.

Emnet er gammalt nytt for å si det sånn. Men jeg synes det kan være artig å diskutere hvorfor ikke en gang Israels ambassdør klarer å skille på anti-semittisme og kritikk av en stat.

Her er også et annet element. Humoren, hvilken innvirking har den?

.Snusi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg synes det kan være artig å diskutere hvorfor ikke en gang Israels ambassdør klarer å skille på anti-semittisme og kritikk av en stat.

7140614[/snapback]

Fordi kritikken er så til de grader ufin og uriktig at den ikke kan ansees som saklig kritikk av en stat.

Men ytringsfriheten må gjelde også i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det kan være artig å diskutere hvorfor ikke en gang Israels ambassdør klarer å skille på anti-semittisme og kritikk av en stat.

7140614[/snapback]

Fordi kritikken er så til de grader ufin og uriktig at den ikke kan ansees som saklig kritikk av en stat.

7140794[/snapback]

Hvorfor skille mellom kritikk og saklig kritikk? Er ikke-saklig kritikk lik antisemittisme?

Lenke til kommentar

7140614[/snapback]

Ut i fra min erfaring så er det vel heller slik at det ofte, for Israelvenner og lignend, kan være vanskelig å skille mellom disse 2 tingene, noe som gjør debatt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Sikkert ikke artig å bli sammenlignet med nazistene og andre verdenskrig, men nå har jo Norge et noe sært forhold til karikaturer..

7141377[/snapback]

Dette er vel en bevist politikk for å stoppe kritikken av Israel vil jeg tro.

Vel for å si akkurat hva jeg mener lo jeg da jeg så karikaturen den kan virke støtende på folk men morsom var den :thumbup:

Lenke til kommentar

7140614[/snapback]

7140794[/snapback]

Hvorfor skille mellom kritikk og saklig kritikk? Er ikke-saklig kritikk lik antisemittisme?

7143716[/snapback]

Ikke-saklig kritikk kommer av ikke-saklige årsaker. Antisemittisme er en slik ikke-saklig årsak, samt relevant og dermed nærliggende i sammenhengen.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag vil jeg si at det trykkes mange heslige karikaturer i Norge som er både avskylige, støtende og usaklige. Gjerne politikere (på høyresiden, seff.) fremstilt som griser som parrer seg/har trekantsex o.l. All denne kloakken får passere, så at denne karikaturen passerer undrer meg ikke i det hele tatt.

Det interessante er at ingen som gjør tilsvarende overgrep på den andre siden blir fremstilt negativt. Har du noengang sett en negativt ladet karikatur av Arafat i norske aviser? Har du sett Hamas-ledere fremstilt som nazier? De har jo uttrykt at de vil utrydde jødene, så...

Men nok om det. Jeg vil heller ha "for mye" frihet enn et kneblet samfunn. Jeg tror nok PFU har større takhøyde enn en del av moderatorene på diskusjon.no. ;)

Lenke til kommentar

7140614[/snapback]

7140794[/snapback]

7143716[/snapback]

Ikke-saklig kritikk kommer av ikke-saklige årsaker. Antisemittisme er en slik ikke-saklig årsak, samt relevant og dermed nærliggende i sammenhengen.

7146073[/snapback]

Det er nærliggende, men ikke entydig. Jeg skjønner at Israel oppfater noe kritikk av deres politikk som antisemittistisk, men den skylden får de ta selv, når de knytter politikk og religion sammen slik de gjør. Antisemittisme blir et irrelevant og betydningsløst ord i denne sammenheng.

Generelt: Er det enten avsender eller mottager alene som avgjør om kritikk er ufin?

Lenke til kommentar

Har da aldri påstått noe om entydighet. Jeg svarte på et spørmål som tok opp hvorfor beskyldninger om antisemittisme forekommer såpass ofte som det gjør. Og man kan tolke noe som antisemmitisme uten at det er 'entydig'.

"Er det enten avsender eller mottager alene som avgjør om kritikk er ufin?"

Nei, det er opp til hvem som helst å vurdere.

Lenke til kommentar
Har da aldri påstått noe om entydighet. Jeg svarte på et spørmål som tok opp hvorfor beskyldninger om antisemittisme forekommer såpass ofte som det gjør. Og man kan tolke noe som antisemmitisme uten at det er 'entydig'.

"Er det enten avsender eller mottager alene som avgjør om kritikk er ufin?"

Nei, det er opp til hvem som helst å vurdere.

7149644[/snapback]

Godt vi er enige, da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...