stigfjel Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Fant en interessant benchmark som viser en del ytelsesforskjeller mellom Windows XP 64bit og Solaris 10. Og for Solaris er dette svært hyggelig lesning. Solaris hadde jevnt høyere ytelse. Windows XP vant bare på et lavt antall benchmarks, og på enkelte tester ble Windows XP nærmest utklasset. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Men hvordan ble de sammenlignet da? På serversiden eller desktopsiden? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Men hvordan ble de sammenlignet da? På serversiden eller desktopsiden? 7140753[/snapback] Som det står i konklusjonen i artikkelen: If you’re working with processor-intensive tasks, Solaris might be the operating system for you. Det betyr at Solaris gjør det jevnt bedre enn Windows når det kommer til prosessor-intensive oppgaver slik jeg ser det. Det kan både være på serversiden eller desktop/arbeidsstasjons-siden. Ser at det er en del programmering/kompilering inne i bildet her. Solaris/Sun Studio utkonkurrerte Windows/Visual C++ med 15%. Med andre ord: skal du ha en server eller en arbeidsstasjon som skal utføre tunge oppgaver, vil Solaris være et bedre valg enn Windows. Edit: både Solaris 10 og Sun Studio 11 er gratis, Windows med Visual Studio er det ikke. Endret 24. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 På Server siden skal aldri Windows XP brukes Anyway. Men jeg så for meg at Solaris var bedre for Servere og ikke egna seg noe særlig godt for Desktop. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) På Server siden skal aldri Windows XP brukes Anyway. Men jeg så for meg at Solaris var bedre for Servere og ikke egna seg noe særlig godt for Desktop. 7142107[/snapback] Solaris kan også egne seg godt på tunge arbeidsstasjoner, noe denne testen tydeligvis viser. Og med litt jobb, kan man også bruke Solaris som desktop-maskin. Klart, på desktop-fronten kan det nok være enklere å bruke f.eks. GNU/Linux. Det har med hardware-støtte å gjøre. Men igjen, Solaris er først og fremst ment for arbeidsstasjoner og servere med tunge oppgaver. XP-versjonen i denne testen var XP 64bit, og denne er egentlig en modifisert utgave av Windows Server 2003. Så det fører til at man faktisk ser hvordan Solaris yter mot Windows generelt. Og da kan man faktisk konkludere med at Windows ikke er det rette operativsystemet hvis man vil utføre svært prosessorintensive oppgaver mest mulig effektivt. Endret 25. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå