avo Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 som subject sier skal jeg kjøpe inn en surfePC til min onkel. Han er nå snart 70, og vil komme seg på nett Det er noen år siden jeg fulgte med på HW fronten, så da blir det naturlig å spørre om hjelp her. Maskinen kommer primært til å bli brukt til surfing og kontorprogrammer. Fancy 3D kort etc er totalt unødvendig. Prisklassen bør være lav, ikke det at han ikke har råd til noe heftig, men jeg tror ikke det er nødvendig ;-) Primært vil jeg finne en "merkemaskin", dvs HP, IBM, Dell etc, rett og slett fordi de ofte har vist seg å holde lenger (min erfaring) Vet at dette nesten er som å banne i kjerka her, men jeg vil helst slippe å dra til onkel for å fikse PC for ofte... Trenger komplett maskin med monitor (17-19" LCD), keyboard, høytalere etc. Ingen krav til CPU, og GFX, men bør nok ha 160 GB eller mer disk, med tanke på at det snart blir digitalkamera også... Noen gode tips om hva som er å finne der ute nå som er DØNN STABILT ? (Og nei, det skal ikke være en MAC, eller en eksotisk Linuxpøs, men en PC med XP - jeg skal kunne hjelpe han over telefon, og er ikke god nok på annet enn XP) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Kjøp en billig, men ålreit Fujitsu Siemens/HP/Dell PC til ham. Gjerne med gode garantivilkår. Sånne "hjem på døren" garantier er gode å ha i den alderen En PC er jo tross alt ikke mer stabil enn du gjør den selv, dvs programmene du installere på den. En hjemmelaget Recovery CD kan være en god ide. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ta en av de billige dell maskinene med 3 års hjemmegaranti. Jeg satte opp en slik for under 8000 men man kan selfølgelig få billigere også. Dette var med 19" LCD. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 http://netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=36880 kanskje noe ala dette? konfigurer, og velg sempron etc? Lenke til kommentar
avo Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Kjøp en billig, men ålreit Fujitsu Siemens/HP/Dell PC til ham. Gjerne med gode garantivilkår. Sånne "hjem på døren" garantier er gode å ha i den alderen En PC er jo tross alt ikke mer stabil enn du gjør den selv, dvs programmene du installere på den. En hjemmelaget Recovery CD kan være en god ide. 7140461[/snapback] Klart det - pleier å sette opp en skjult partisjon med et image av installasjonen. Systemet på C:, data på D:, imgage av C, på E:(Skjult). Boot script med valg for reinnstallasjon av hele skiten. Dette kombinert med et lite backup-script til DVD, så er det meste på plass. Funker som F., men litt jobb å sette opp. Mangler bare HW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå