Gå til innhold

Tips til ekstremt stille stue pc

Anbefalte innlegg

Hei

Skal sette opp en media center pc i stua og er ute etter komponenter som ikke genererer lyd. Noen som kan anbefale en strømforsyning og hovedkort/CPU som er veldig støysvake og eventuelt ikke trenger kjøling. Skal bare bruke den som media center, dvs, se på tv, ta opp tv, film, musikk, bilder etc.. IKKE spilling. Det lar jeg Xboxen ta seg av ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takker for tips.

Har satt sammen et forslag. Innspill mottas med takk :)

Kabinett:

THERMALTAKE VB8000BNS Bach Series Media Desktop Black WO/Power

Strømforsyning

Hovedkort:

AOpen i945GTm-VHL

CPU:

Intel Core Due T2300

Minne:

Kingston ValueRam PC5300 1024MB DDR2 SODIMM

Harddisk:

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

TV kort:

Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

Regner med jeg skal kjøre Media Portal. Vil MS MCE fjernkontrollen fungere da?

Ellers så har jeg som sagt satset litt på at ting skal være støysvakt. Hvordan er støyen på CPU'en? Noe som mangler? Keyboard, DVD brenner etc har jeg fra før..

Noe som er overkill? Kan det gjøres billigere uten å miste så forferdelig mye av muligheter?

Endret av jvestby
Lenke til kommentar

Det hovedkortet støtte også Core 2 Duo (T-serien, dvs. de strømgjerrige Core prosessorene), men en bios oppdatering fra Aopen er da nødvendig. Forskjellen mellom Core Duo og Core 2 Duo er 32 bit vs. 64 bits OS-støtte. (Begge socket 479.)

Sammen med hovedkortet følger med en aluminiumskjøler med vifte til prosessoren. Du kan jo vurdere om du vil bytte denne ut med en passiv prosessoravkjøling.

Denne er til socket 479, men jeg vet ikke helt om den passer. Dette må sjekkes nærmere.

http://www.mamoz.no/produkt/PSM-5000/Nexus...ek%AE+Pass.html

Jeg tror forresten at hovedkortet har monteringshull tilsvarende 478 socket. Sjekk i Aopens brukerguide for hovedkortet.

Samsung harddisker er kjent for å være blant de som ikke er mest støyende. I det oppsettet du har, vil klart harddisken likevel være det mest støyende elementet. Jeg foreslår at du bytter harddisken ut med 2,5" harddisker, som både er langt mindre støyende og utvikler mindre varme, eller putter harddisken inn i en støyisolerende boks, slik som f.eks. denne: http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=236

Ellers vil jeg si at valg av komponenter er meget bra for å få en støysvakt Media Center. Personlig synes jeg Windows Media Center er langt foran Media Portal når det gjelder funksjonalitet og estetikk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg støtter Reidar76, og ville helt klart vurdert andre hd-løsninger. Jeg bygde selv stue-pc nærmest helt vifteløst tidligere i år, med 2 harddisker av samme type som du har satt opp (Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA).

Selv om mange påstår at disse harddiskene er stillegående, kan jeg avkrefte det. I hvert fall sammenlignet med mange av de stillegående viftene du finner. Det er nærmest bortkastet å støydempe alle andre komponenter - og så sette inn harddisker som durer konstant.

Jeg endte opp med en slags tunell av støydempende matter - med papst-vifter i hver ende som blåser lufta forbi harddiskene, og det ble forholdsvis stillegående. Men skulle jeg gjort det på nytt hadde jeg kjøpt en stillegående 2,5 tomms hd til operativsystemet, og brukt nettverkslagring til film/musikk og bilder.

Bare vær obs - hvis du kjøper stillegående store vifter, kan du ha mange vifter som lager mindre lyd enn disse harddiskene.

Problemet er at jeg tror ikke det er mulig å arkivere tv-opptak via nettverket, men det er jeg usikker på.

Endret av haglemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...