Gå til innhold

Hvordan datamaskiner fungerer i varebransjen?

Anbefalte innlegg

Hei!

(vet at dette muligens er postet på feil sted, men viste ikke helt hvor jeg skulle poste det? Da må i såfall en moderator få lov til å flytte det. =) )

Jeg går på Høyskolen, Bachelour i Informatikk.

Vi har fått en oppgave som strekker seg over et semester.

Det er da i faget Samfunnsinformatikk.

Vi sliter litt med å finne info om emnet, så hvis noen kunne hjulpet oss med det hadde det vært veldig hyggerlig. Enten henvist oss til info, eller skrive det selv.

Her er en del info om oppgaven:

Lag et notat om hva datamaskiner kan brukes til i varebransjen.

Det skal skrives en rapport på minst 10 000 ord samt at det skal lages en kortversjon på 3 sider som skal ha form av en artikkel. Artikkelen skal være et sammendrag av rapporten, men kunne stå på egne ben.

Temaer som bør omtales:

En beskrivelse av hvordan det foregår i dag. Relasjoner til andre bransjer. Hva det legges vekt på ved utvikling og valg av system. Hvilke systemer de bruker og hva de brukes til. Hva fremtiden ser ut til å bli.

Vi har kommet fram til disse punktene:

Forskjellig bruk av datamaskiner:

- Forskjellig bruk av datamaskiner

o Kasse

programmer

belte

vekslesystem

o Lager

opptelling

varebestilling

svinn

prisoppdateringer

o Intranett

o Temperatur og luftesystemer

o Lyssensorer

o Tipping

o Wendingmachine

o Korthandel

o Netthandel

nettauksjon

o Kjølesystemer

regulatorer

temp-måler

o Sikkerhet:

innbruddsalarm

tyverialarm

overvåkning

brannalarm

(elektriske låser)

skyvedører

sensorer

o Markedsføring

o Datasikkerhet

backup

oppdateringer

virus

o Mobil

o Lønnssystemer

o Tvshop/postordre

o Musikkanlegg

o Brønnøysund

o Sporing

posten

o Logistikk

Relasjoner til andre bransjer.

Vektlegging ved systemvalg

Uvikling fra gamle systemer

Utvikling?

Fremtiden?

Fordeler og ulemper (med forskjellig systemer?)

Utfordringer

Vet dette er rimelig bredt, men det er fordi vi har fått beskjed om å tenke veldig bredt og sile ut etterhvert.

Det hadde vært veldig fint hvis noen kunne hjelpe oss med dette, på forhånd takk.

Mvh

ÈlBarto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som noen sikkert kan hjelpe til med.

Jeg skal skrive en del om logistikk til i morgen. Er det noen som har noen relevant info om dette? Altså, om logistikk i varebransjen og hvordan datamaskiner fungerer i dette?

Enten egne meninger og erfaringer osv. eller henvisning til info om dette.

Hjelp tas imot med STOR takk. =)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så har dere kommet frem til mer enn nok punkter til å skrive 100.000 ord:) Q-free/autopass har dere glemt:P

Logistikk omhandler jo bl.a hvordan man planlegger varestrømmen i en bedrift. Da kommer vel lageroversikt, registrering av svinn, evnt.priskalkyler osv inn? Tenker bare høyt jeg, så får du selv velge om det er noe i det.

Regner med at de fleste som driver med salg i en viss skala har en database som til en hver tid viser hva de har på lager, dette kan gjerne synkroniseres med kassasystemet slik at hver gang en vare selges så minker lageret. Det er i alle fall sånn jeg ville sett for meg at det fungerer.

Det ville i alle fall gjøre det enkelt for den som bestiller å gå inn, liste ut varer som det er mindre enn 10 igjen på lager av f.eks og bestille nye av dem. Registrere hvor ofte en enkelt vare selges og vurdere hvor mye man trenger å bestille.

Bygg litt kjøtt rundt dette så tror jeg du har noe i alle fall;)

Lenke til kommentar

Burde jo ikke være så vanskelig å finne på en oppgave... Hvis du vil blande litt logistikk og data (inkludert alt fra lagerstyring til pakkesporing), så vil jeg anbefale å skrive om f.eks. Netthandelen. Jeg har skrevet oppgave om dem tidligere, og de er veldig hyggelige og gode til å svare på spørsmål.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Quayle, du har rett i mye. Det meste er nok mer eller mindre slik du sier.

Tingen men oppgaven er at vi skal skrive "Litt om alt, og alt om lite." Så ja, det blir mye å skrive.

Mer info om logistikk tas imot med takk. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Burde jo ikke være så vanskelig å finne på en oppgave... Hvis du vil blande litt logistikk og data (inkludert alt fra lagerstyring til pakkesporing), så vil jeg anbefale å skrive om f.eks. Netthandelen. Jeg har skrevet oppgave om dem tidligere, og de er veldig hyggelige og gode til å svare på spørsmål.

7139740[/snapback]

Hyggelig å høre at du var fornøyd med svarene:)

Einar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...