Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch og router

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har kjøpt meg ny router og etter at jeg installerte den så får jeg ikke kontakt med internett gjennom laptopen. Jeg har routeren stående i tredje etasje og har lagt EN ledning ned i leiligheta jeg bor i og inn i den stasjonære.. Så har jeg 2 nettverkskort stående i den stasjonære med en kryssakabel fra den og til Laptop..

Men når jeg trykker på "share" for å få delt nettet så nekter den å la meg gjøre det.. jeg får bare opp at det blir IP konflikt.. den stasjonære maskina står med 192.168.0.2 mens laptopen har fått tildelt en helt syk ip adresse 168.137.163.196..

Men hvis jeg velger at laptopen skal motta IP automatisk blir den bare stående å leite etter adresse og jeg får da beskjed om at den ikke finner noe som helst og at connection blir limited.. Jeg får rett og slett ikke delt nettet på den stasjonære.

Noen som har ei mulig løsning på hva dette kan være?

Og vil det bli enklere hvis jeg kjører bare en switch mellom stasjonære og laptop?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som sansyneligvis er feil er at IP adressen som blir satt opp når du deler internett tilkoblingen er samme som routeren deler ut. Du må derfor bytte ip serie på routeren din til noe annet. Dette gjør du i web-grensesnittet til routeren.

Men den beste løsningen er som du sier å kjøpe en switch, da slipper du at begge maskinene må stå på for at internett skal fungere.

Lenke til kommentar
Det som sansyneligvis er feil er at IP adressen som blir satt opp når du deler internett tilkoblingen er samme som routeren deler ut. Du må derfor bytte ip serie på routeren din til noe annet. Dette gjør du i web-grensesnittet til routeren.

Men den beste løsningen er som du sier å kjøpe en switch, da slipper du at begge maskinene må stå på for at internett skal fungere.

7139127[/snapback]

Takker for svar! Så da kan jeg bare kjøre en switch mellom router og de 2 maskinene? Og man blir ikke plaga med IP kræsj osv?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=104030 Så den der funker flott til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...