Simen1 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg bestillte en skjerm den 6. oktober og ble lovet levering om 7-10 dager (ikke arbeidsdager) etter betalingen fant sted. Betalingen skjedde 6. oktober. Med andre ord burde jeg hatt skjermen en plass mellom 13. og 16. oktober. Først ble leveringen utsatt til 26. oktober og nå er den utsatt helt til 13. november. Altså 28 dager etter seneste levering i følge kjøpsavtalen. Skjermen kjøpes gjennom en bedrift så forbrukerkjøpsloven gjelder vel ikke nå. (Den gamle kjøpsloven gjelder vel fortsatt ved bedriftskjøp.) Spørsmålet er om bedriften har krav på noe kompensasjon for leverandørens brudd på kjøpsavtalen? Evt. Hva ville vært en realistisk kompensasjon? Hvor klager man dersom ikke leverandøren vil innfri kravet? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skal vel være levert til den bestemte datoen. Eller? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du kan ha krav på erstatning etter kjøpsloven § 27. Dette forutsetter at forsinkelsen har på ført deg et økonomisk tap. Kjøpsloven er imidlertid deklaratorisk, dvs. fravikelig, og man står fritt til å avtale at kjøpsloven ikke skal gjelde. Du må altså lese avtalen, og se om det er avtalt noe annet enn det som står i kjøpsloven. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Nordoelum: Ja, den burde være levert innen 16. oktober som var avtalen. Men hva gjør jeg når leverandøren bryter avtalen? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Kjøpsloven gir ikke krav på prisavslag ved forsinkelse, men dere kan ha krav på erstatning dersom forsinkelsen påfører dere et tap, kjl. § 27, jf. § 67. Dette forutsetter at forsinkelsen ikke er et resultat av en hindring som er utenfor selgers kontroll, jf. § 27 første ledd. Det vil nesten aldri være tilfelle, og det er selger som må vise at hindringen var utenfor hans kontrollsfære. Den praktiske begrensningen for erstatningsansvaret er derfor utmålingsreglene - dere får bare dekket direkte tap - med mindre selger har handlet uaktsomt, jf. § 27 fjerde ledd, jf. femte ledd, jf. § 67. Utmålingen er regulert i § 67. Husk at kjøpsloven er deklaratorisk. Man kan komme til andre resultater ved tolkning av avtalen - det kan f.eks. være avtalt et mer eller mindre omfattende erstatningsansvar enn det som følger av kjøpsloven. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du kan gå fra avtalen (heve kjøpet før leveranse finner sted). Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du kan gå fra avtalen (heve kjøpet før leveranse finner sted). 7139102[/snapback] Hvis du kan heve, kan du foreta dekningskjøp etter § 68. Lenke til kommentar
Fidelio Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det er egentlig lite du kan gjøre. Egentlig kan du bare kreve erstatning for direkte tap som følge av forsinkelse, dvs. feks. renter på kjøpesummen (som sikkert ikke er mye). Blir forsinkelsen vesentlig, kan du heve kjøpet og kreve kjøpesummen tilbakebetalt. Men forsinkelsen må medføre vesentlig kontraktbrudd (kjl. § 25 første ledd). Hva vesentlig kontraktsbrudd innebærer varierer, men hvis forsinkelsen innebærer store vanskeligheter for deg, kan du nok heve. En fornuftig selger vil vel neppe krangle på dette uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå