Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke boota w-XP uten hjelp fra XP platen


Anbefalte innlegg

Når jeg starter PCn uten CDrommen som "First boot device" så får jeg bare en feilmelding om at han ikke finner noe OS å at jeg enten på sette inn en HD eller en CD som er bootable elns.

 

Så han finne mao ikke HDen som jeg har OSet på, OSet er på en 75 gigs raptor disk som da kjører på SATA.

 

Så når jeg setter CDromen som "Second boot device" og HDen som "First boot device" så kommer han bare med det at han ikke finner noe som kan bootes fra og at jeg må sette inn noe bootable å starte på nytt...

 

Så hvorfor fungerer det ikke? Er det noe SATA drivere jeg må ha eller? Det er i så tilfelle rart da han finner alle 4 HDene under oppstart.

 

Screenies:

 

Her ser dere at han finner alle HDene og at RAPTOR disken er koblet til SATA 1

cimg1859mf7.jpg

 

 

Akkurat dette skjønner jeg ikke, hva står "Ch X" for?

Uansett så ser dere at også her så står Raptorn som Nr1, men Ch4 hva nå enn det betyr :s

cimg1860yg0.jpg

 

Her ser dere at CDromen står som boot first, dette er kunn fordi det ikke funker med HDen som det :(

cimg1861fd5.jpg

 

 

Dette er en annen boot meny som jeg får frem med å trykke "esc" under oppstart, ifølge den lista så er det ikke rart at bootinga blir fucka.

Det er ikke noe OS på "Ch 0" Maxtor disken som da er den eneste IDE disken av de fire HDene mine.

Ver ikke hvordan jeg får forandra på denne lista heller :(

cimg1862od5.jpg

 

 

Håper noen ser hva problemet kan være, burde være et greit problem :)

 

Å sist HWen min:

 

DFI Lanparty NF4 SLI-DR

OCZ 2x512MB Dual Channel Gold VX PC-4000

3x250+74 RAPTOR

AMD 3200@2,2GHz

GeForce 7800 GTX

 

Takk for allt av svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

first boot - hdd0 (disken med win-xp innstallasjonen)

second boot - cd rom

third boot - floopy

boot other - disable

 

Du har sikkert vert borte i NTDRL feil meldingen i boot up også...

Den skyldes også dette!

 

Sikker på at Maxtor disken er der du har innstallert xp?

Slik så bør du ta ut diskene og finne ut hvor jumperen skal stå for og akktivere master og slave funksjon...

med 2pins jumper på 6-7pins koblingen er det master (uten slave)

Slik:

.....[] (master)

0....[]

 

eller

 

.[][]..[] (master)

00....[]

 

eller

 

...... (slave)

0.....

 

Det kan være grunnen...

Endret av Neon-light
Lenke til kommentar

Plukk ut alle bortsett fra raptoren. Prøv på nytt. Har dette fungert fint tidligere? Hvis ikke -> Satadrivere

 

Hvis det har fungert tidligere og plutselig ikke fungerer uten at du har gjort noen forandringer har jeg ikke et godt råd. Har mange råd, men tviler på at de er gode :D

Lenke til kommentar
Plukk ut alle bortsett fra raptoren. Prøv på nytt. Har dette fungert fint tidligere? Hvis ikke -> Satadrivere

 

Hvis det har fungert tidligere og plutselig ikke fungerer uten at du har gjort noen forandringer har jeg ikke et godt råd. Har mange råd, men tviler på at de er gode  :D

7137929[/snapback]

 

Har testa tidligere med kunn Raptor disken i uten at d ble noen forskjell, fikk fortsatt "Disk boot failure, insert system disk and press enter".

Kan evt teste dette igjenn imorn bare for å være sikker.

 

Neon jeg har ikke vært borti noen NTDRL feil, kunn "Disk boot failure, insert system disk and press enter"

 

Det er ikke noe operativ system på Maxtor disken.

 

Som du ser så kjører jeg IDE HDen og CDrommen på 2 forksjellige IDE kabler.

Både HDen og CDrommen er satt til master på hver sin IDE kabel.

 

Utsynet bare fyr på med de forslagene du har, jeg tester det meste uansett hvor rart det måtte være...

 

Hmm, kan det være et driver problem når han finner diskene å jeg operer alle helt problemfritt ifra windows?

Endret av DieselOtern
Lenke til kommentar

Det virker som at bios kan ike finne noe boote code i MBR.

Det kan være selfølgelig andre årsaker as well, men det stopper nettopp der som instruks fra den code skulle virke.

 

Kontrollere derfor en del ting før du utfører en FIXMBR commando.

-Se at de nødvendige filer er i C:\

-at du har en active partiton.

 

Men som sagt det stopper på et stadium som er knyttet til når bios skal lese coden og derretter overlate kontroll til MBR.

 

Jeg tror ikke på noen drivere problem her eller annet feil i boot partition, fordi alt fungerer som du merker. Det er boot delen i system som har problemer.

 

Under hvilken omstendigheter du innstallerte windows kan gi deg kanskje rettningen ?

 

 

Edit:

Ut fra de sata tilkoplinger du har der, er alle 4 sata tilkoplinger på samme kontolleren, eller det er nr,3,4 på en og 1,2 på en annen.

I så fall flytte raptor fra 1 til 3 og western til 1.

 

Det betyr code kan ikke leses men det er ikke sikkert at det er code som er kokos men at disken er koplet på en port som bios kommer ikke til.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

jeg har hatt akkurat samme problemet med samme hovedkortet.. Da hadde jeg to raptor disker i Raid-0...

 

Installerte windows på raid'et som vanlig, men cd'en måtte stå i for å få bootet. Sånn gikk det ett halvt år, før det plutselig lumpet inn en automatisk oppdatering fra microsoft som gjorde at jeg slapp dette... Nå fungerer det helt fint... Hadde ingenting med bios settings å gjøre (i mitt tilfelle)

Lenke til kommentar

Kontrollere derfor en del ting før du utfører en FIXMBR commando.

-Se at de nødvendige filer er i C:\

-at du har en active partiton.

 

7137989[/snapback]

 

Hva er de nødvendige filene?

Hvordan ser jeg om jeg har en active partition? :p

 

Og sist men ikkje minst hvordan utfører jeg en FIXMBR commando?

Mener å kjenne igjen den kommandoen ifra når PCn gikk til helvette å jeg prøvde å kjøre no greier ifra den repairkonsoln elns.

 

Uansett høres ut som om du er inne på noe wiberos!

De 3 SATA diskene er alle koblet til samme kontroller tror jeg, Raptor disken er koblet til SATA port1 på HK. Mener å huske at boot disken skulle være på port nr1 da jeg skrudde sammen dritn for over 1 år siden.

 

Skal nå prøve å nappe ut allt av IDE/SATA tilkoblinger bortsett fra Raptor disken som jeg prøver på alle de 4 portene.

 

Hva mener du med "Under hvilken omstendigheter du innstallerte windows"?

 

 

Uansett så oppdaget jeg noe annet som kanskje kan ha noe med problemet å gjøre, inne på computer management -> Disk management så så jeg at disk (E:) som da er raptor boot disken står som "boot" og at disk (C:) som da er IDE disken står som "System". Kan dette ha noe å si?

 

Husker at den første tida så var ialfall Raptor disken C: disken og både boot og system, men dette blei forandra etter en formatering for ages siden...

Hvordan får jeg raptor disken til å bli boot og system?

Kan dette evt ha noe med problemet å gjøre?

 

morditz8.jpg

 

 

Svingstang den windows oppdateringen kom den før eller etter det "Windows genuine" opplegget?

For har på tdiligere innstallasjoner av windows alltid had allt av oppdateringer bortsett fra den genuine verification program greia da jeg ikke har original XP så vil jeg ikke ha det :p

 

 

lol, klekkus dette er ikke noe gammelt socket A oppsett nei.

Er nokk socket 939...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt enda men det betyr mye det du kommet med nå ja.

 

Enkelt og greit, C:\ disken din er system disk. Det er den active partition og der er de nødvendige filer som trengs.

Det er boot.ini file, ntldr, og ntdetect

 

På E:\ vil du finne operativ systemet ditt.

 

For å se de filene , skal du gå til kontrollpanel, mappealternativer/vis og her du skal fjerne X fra skjul beskyttede operativsystemfiler og litt lenger ned du skal merke for vis skulte mapper og filer.

 

Når du åpner C:\ og E:\ du vil se de filene.

 

Gjør det først og du ordner resten etterpå.

Lenke til kommentar

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

 

Det er det stuggeste!

Gud som jeg hater PCn min!

 

Rett etter at jeg laget forrige post så skrudde jeg av PCn gikk i bios satte boot first device til HD og disabla allt annet.

Kobla fra alle diskene bortsett fra raptorn og testa systematisk alle 8 SATA portene med den.

 

Fikk da den gode gamle "Disk boot failure, insert system disk and press enter" 8 ganger på rad. Konstanterte da det samme som før at dritn ikke funka av uante grunner...

 

Så kobla jeg sammen allt på nøyaktig samme vis som før, raptorn i SATA port nr 1 og de 2 andre diskene i port 2-3 som de sto i før. Starta så opp PCn uten å forandre boot rekkefølgen, kunn HD som bootable device. Og vell for første gang på et halvt år nå ca så funka det...

 

Dette problemet sånn som alle mine andre PC problemer har en helt uforklarlig årsak og en helt uforklarlig løsning...

 

Prøvde å restarte PCn et par ganger nå å det ser ut til å funke...

Jeg gjorde absolutt INGENTING nytt, allt var kobla sånn som før å det bare funka...

Lenke til kommentar
HAHAHAHAHAHAHAHAHA!

 

Det er det stuggeste!

Gud som jeg hater PCn min!

 

Rett etter at jeg laget forrige post så skrudde jeg av PCn gikk i bios satte boot first device til HD og disabla allt annet.

Kobla fra alle diskene bortsett fra raptorn og testa systematisk alle 8 SATA portene med den.

 

Fikk da den gode gamle "Disk boot failure, insert system disk and press enter" 8 ganger på rad. Konstanterte da det samme som før at dritn ikke funka av uante grunner...

 

Så kobla jeg sammen allt på nøyaktig samme vis som før, raptorn i SATA port nr 1 og de 2 andre diskene i port 2-3 som de sto i før. Starta så opp PCn uten å forandre boot rekkefølgen, kunn HD som bootable device. Og vell for første gang på et halvt år nå ca så funka det...

 

Dette problemet sånn som alle mine andre PC problemer har en helt uforklarlig årsak og en helt uforklarlig løsning...

 

Prøvde å restarte PCn et par ganger nå å det ser ut til å funke...

Jeg gjorde absolutt INGENTING nytt, allt var kobla sånn som før å det bare funka...

7140038[/snapback]

 

 

 

Har du IDE disk inne nå ? Jeg tror at du må gjøre mer uansett.

Lenke til kommentar

Jada, veit vi skal fikse dette. Jeg liker ikke halveis løsninger!

 

Sånn, der har du de. Disken til høyre er da 250 gigs IDE disken mens den til venstre er 75 gigs raptorn.

 

Har markert de skjulte filene, bare si hva jeg må gjøre for å fikse det :)

 

Edit: oppdaterte bildet til et der hvor du ser fullt filnavn, just formatert PCn så har glemt å configa det.

 

dinmorkb0.jpg

Endret av DieselOtern
Lenke til kommentar

Du behover ikke å gjøre det men du vil forstå gangen i det.

Hvis du forandre det, du kommer til å ha E: som system og boot disk. Du kan ikke forandre fra E: til C bokstav.

men da kan du starte PC uten å være avhenging av IDE disken.

 

 

Nå,

Kopiere de filene fra C:\ ....autoexec, boot, bootfont, config, ios, msdos, ntdetect, ntldr og lim inn til E:, da har du de system filene på plass. Du treneger ikke alle de der , men du kopiere dem allikevel.

 

Deretter du skal åpne boot.ini file med å dobbelklikke på den, og se hva det står på den siste lange linje. Se på det som står i alle ( ).

 

Ta det litt og litt så det blir ikke så mye.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Sånn nå er filene kopiert :)

 

Det står:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Forresten har du msn?

Sikkert enklere å ta det der eller?

Endret av DieselOtern
Lenke til kommentar

Ja sorry du , jeg kunne ikke følge med tidligere.

Jeg skal skrive litt om hva du kan gjøre videre men du skal forandre ting slik at du ser sammenheng.

 

Oppsummerer:

C:\ er den active partition og er systemet ditt. Uten den starter ikke PC-en.

E :\Windows er boot partition og det er der Windows OS installert.

 

 

Du har allerede kopiert "system filene" til E:\.

Du mangler 2 ting til for å starte Pc-en fra E: og at E: skal være både system og Boot.

- du mangler er å sette E:\ som active partition.

Det kan du gjore fra Diskbehandlingen med å høyre klikke på E: partition.

Du får valg om Merk partition som activ når du høyre klikke.

-du mangler å editere boot.ini file. Det er boot.ini som er på E:\ du skal forandre og ikke den på C:.

 

Men vi må nok ta det litt langsomt her.

Først skal vi kontrollere hvordan Pc-en reargerer og at du ser forandringer.

 

Tilkopling av disker på Hovedkort.

-----La IDE disken--- som du har den nå.

-----La CD-en som ---du har den nå.

 

Sata 3 og Sata 4 går i sammen. Hvis det var IDE , hadde vært som master og slave. Men på sata du har ikke det, men dog går i sammen. Sata 3 er channe 2 og Sata 4 er channe 3.

 

For Sata 1 og Sata 2 blir det channel 4 og Sata 2 blir det channel 5.

 

------Kople Raptor til Sata 3 og Sata 4 blir ledig.

 

De andre western blir på Sata 1 og Sata 2.

 

Når er de strukturert.

 

Nå kan du starte PC-en.

Hvis det starter uten problemer, (hvis ikke notere feilmeldningen og sette raptor der den var) gå i C:\ disken og åpne boot.ini. Boot.ini på C:\ ikke den du kopierte på E:\.

 

Lese og notere oppstillingen. Det er rdisk ( ) som eventuelt har forandret. Hvis ja så du forstår hvordan boot.ini påvirker startup prosedyren.

 

Prøve det med å omkople diskene på sat portene først, og se hvordan channels og alt dette strukture seg. Du skal ikke forande noe i først disk boot priority.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...