Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP server

Anbefalte innlegg

Skal prøve å koble sammen to maskiner, den ene med XP pro og den andre med XP home. Problemet er at maskinen med home, ikke klarer å få tildelt ip-adresse automatisk, og at vi dermed ikke finner hverandre. Har også prøvd ipconfig/renew osv, men ingenting hjelper.

Dette har aldri vært noe problem før, så jeg skjønner ikke hva som er galt med den ene maskina ? Blir litt frustrert ja :smile:

Er det noen som kan hjelpe ? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-07 21:25, skrev Asbjørn T.:

Om ikke dette går... så anbefaler jeg deg å sette inn faste IPer.. som skal være :

192.168.0.1 på den ene.. og 192.168.0.2 på den andre... gateway skal være 255.255.255.0 ... og hvorfor skal du ha dchp server?

Hvem er det som sier at Ip-adressen skal være dette?

IP-adressen kan du velge i hytt og pine. Men hold deg mellom 1-254 Trenger ikke å følge klasseinndeling heller, så lenge det er private adresser.

Forresten så kan det jo være NIC eller noen kabler det er feil på. Prøv å ping deg selv, skift kabler etc. Enkle tester, men hjelper veldig ofte.

Men husk at en DHCP-server for kun en klient er en enorm 'overkill'.

Håper ikke jeg har glemt noe. Men spør ivei hvis det er noe.

Lenke til kommentar

Hmm..jeg har prøvd med 192.168.0.1 og 192.168.0.2 og subnet mask 255.255.255.0, men det funket ikke. Dette har alltid funket før, men ikke i går :sad: Vi får til overføringer via ftp mellom maskinene og i tillegg kommer vi på internett med den maskinen det er trøbbel på. Virker som det er kun windows-nettverket som vi ikke får kontakt gjennom. Men det som er merkelig er at hvis jeg setter nettverkskortet til å motta ip adresse automatisk, kommer det bare opp "unavailable", i forbindelse med dette stod det et eller annet om dhcp-server, det er derfor jeg spør om dette. Må man ikke ha dhcp for å kommunisere i windowsnettverk hvis man ikke bruker netbios eller andre protokoller ?

Vi får til å pinge hverandre, men finner altså ikke hverandre under WORKGROUP.

Skjønner absolutt ingenting av dette :smile: Begynner å lure på om Windows'n er fukka på den maskina som har trøbbel.

Takker for alle svar i alle fall :smile:

Glemte å si at vi bruker krysset kabel mellom :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-08 13:03 ]

Lenke til kommentar

Joda, det funker jo forsåvidt. Og ftp-protokollen er vel en bedre måte å dele filer på en gjennom tcp/ip, men ble bare litt nyskjerrig på hvorfor dette skjer ? Det skal jo egentlig være den enkleste sak i verden å sette opp et windows nettverk med to pc'er hvor begge har xp som OS :smile:

DHCP serveren er problemet, jeg har ikke peiling på hvordan man setter den opp en gang :sad: Jeg tror bare at det er mangel på en slik en, som gjør at det ikke funker (?)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 14:36, skrev Lef:

DHCP serveren er problemet, jeg har ikke peiling på hvordan man setter den opp en gang :sad: Jeg tror bare at det er mangel på en slik en, som gjør at det ikke funker (?)

Ja, hvis du har satt opp maskinene til aa motta adr dynamisk saa maa du ha en dhcp server :smile:. Hvis ikke faar de adr 169.254.x.x (Automatic Private IP Address)

Bruker du ICS (internet connection server) saa blir den maskinen ogsaa en dhcp server, men med standard instillinger som du ikke kan endre paa... Rangen for dhcp serveren blir da 192.168.0.2-254. Server maskinen maa med ics ha ip 192.168.0.1.

Haper dette hjelper...

Kenneth

Lenke til kommentar

Virker som firewall stopper deg ?

Bruk Ip adresse manuelt som beskrevet tidligere.

Du trenger kun TCP/IP ingen annen former som Netbios PCX osv.

Begge maskinen kan med fordel bruke samme arbeids gruppe.

Til slutt MÅ du slå av firewall på begge maskinene.

Firewall innebyget i XP stopper MS nettwork mellom maskiner.

Slå av i første omgang eller konfigurer den til å åpne i nettverket på IP range.

Noen ganger kan det ta noe tid før du finner deg selv og andre på MS nettwork.

Søk etter computer virker alltid, når alt annet er korekt.

Corpse

Lenke til kommentar

Meget merkelig at dette ikke funker.

Begge firewallene er skrudd av, og vi har prøvd med bare tcp/ip også, så egentlig skulle det ikke være noe problem i det hele tatt. Jeg har satt opp en del "nettverk" til bruk for 4-5 personer, men har aldri opplevd at en maskin "nekter" så hardnakket å være med i windowsnettverket.

Den maskinen som har problem, har Windows XP home preinstallert med Dell som leverandør. Kan det være problemet tro ?. Event. som nevnt tidligere at selve installasjonen har blitt korrupt ?

Har prøvd alt dere foreslår(takker for forslag) men det funker altså ikke :sad:

Det lukter vel et aldri så lite format c: her tror jeg.... :smile:

Takker for alle innspill :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-09 20:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...