Gå til innhold

SK Brann - Bergens Stolthet


DrThomas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oja, har jeg ikke fått med meg. Ingen kjendsskap til han heller så litt vanskelig å sammenligne med vår mann.

 

Ang rike onkler så har hardball kun sett på Brann som en måte å tjene penger på. Kjøpe unge lovende spillere for å så ta 50% av det de blir solgt for senere. Hvor bra det har gått er en annen sak. Vi har mye å takke hardball for, samt Trond Mohn og CHESS. Ikke alle som kan leve på CL penger i dette landet.

 

I går slo det meg hvorfor Huseklepp og andre bergensere ikke slår gjennom før de er langt oppe på 20-tallet i alder. Grusbanene vi spiller på rundt i Bergen gjør at vi trenger noen år på å trene opp teknikk til gress og kunstgress igjen..

 

Trond Mohn har donert xx antall kunstgress baner rundt om i Bergen, og forhåpentligvis åpner han snart gaveblokken igjen. Vi trenger kunstgress på slettebakken! :)

 

Grusbaner? Jeg er lagleder for to lag og vi møter et dusin lag hvert år, det eneste som kan skilte med grusbane er utrolig nok Løv-Ham (helt elendige baner). Men der ute er det et par ballbinger, samt at de har Varden-anlegget og Frøya-anlegget ikke langt unna. Olsvik var også en synder, men de har fått flott kunstgressbane nå.

 

For meg virker det som grusbaner er mer unntaket fremfor regelen her i gården, det er kunstgress det går i.

 

Og bare vent, med de talentene som er å finne blant våre yngre generasjoner tror jeg det vil gå bra med Bergensfotballen. Det er noen helt ekstremt gode teknikere med stor fart, et helt annet nivå enn når jeg selv var 10-15 år.

Lenke til kommentar

 

 

Oja, har jeg ikke fått med meg. Ingen kjendsskap til han heller så litt vanskelig å sammenligne med vår mann.

 

Ang rike onkler så har hardball kun sett på Brann som en måte å tjene penger på. Kjøpe unge lovende spillere for å så ta 50% av det de blir solgt for senere. Hvor bra det har gått er en annen sak. Vi har mye å takke hardball for, samt Trond Mohn og CHESS. Ikke alle som kan leve på CL penger i dette landet.

 

I går slo det meg hvorfor Huseklepp og andre bergensere ikke slår gjennom før de er langt oppe på 20-tallet i alder. Grusbanene vi spiller på rundt i Bergen gjør at vi trenger noen år på å trene opp teknikk til gress og kunstgress igjen..

 

Trond Mohn har donert xx antall kunstgress baner rundt om i Bergen, og forhåpentligvis åpner han snart gaveblokken igjen. Vi trenger kunstgress på slettebakken! :)

 

Grusbaner? Jeg er lagleder for to lag og vi møter et dusin lag hvert år, det eneste som kan skilte med grusbane er utrolig nok Løv-Ham (helt elendige baner). Men der ute er det et par ballbinger, samt at de har Varden-anlegget og Frøya-anlegget ikke langt unna. Olsvik var også en synder, men de har fått flott kunstgressbane nå.

 

For meg virker det som grusbaner er mer unntaket fremfor regelen her i gården, det er kunstgress det går i.

 

Og bare vent, med de talentene som er å finne blant våre yngre generasjoner tror jeg det vil gå bra med Bergensfotballen. Det er noen helt ekstremt gode teknikere med stor fart, et helt annet nivå enn når jeg selv var 10-15 år.

 

 

Kunstgresset fikk vel sitt inntog for 6-7 år siden, og vi ser nå at bergenserne slår gjennom yngre og yngre. Huseklepp slo ikke gjennom før han var 23? Jeg tror at grusen må ta mye av skylden for mangel på spillere fra Bergen i eliteserien.

 

Jeg spiller forøvrig bare på grus (bedriftsfotball), og det irriterer meg fortsatt grenseløst med grusbakkene på Slettebakken (mrk. bakkene er ikke feil. En markkryper fra 20 meter ender jo opp i krysset på flere av banene...)

Lenke til kommentar

Ja.

 

Vi spilte turneringer da jeg var 10-12 år rundt i regionen (utenfor Bergen), og der hadde de gress. Jeg tror ikke de har hatt så utrolig mye bedre trenere i Haugesund, Sogndal, Stavanger eller på Stord for den saks skyld, enn vi har i Bergen. Jeg tror heller ikke at folk fra disse stedene har naturlige forutsetninger for å bli bedre fotballspillere enn Bergensere.

 

De spilte relativt regelmessig på gress fra ung alder. Jeg har spilt på grus omtrent hele livet. Først da vi ble 18-19, fikk vi spille på gress. Vi var kanskje god i Bergen, men straks vi møtte folk fra andre steder som var vant til godt underlag ble vi rundspilt.

 

Jeg tror at vi vil få langt flere gode fotballspillere fra Bergen enn vi har hatt på 90- og 2000-tallet i eliteserien de neste årene. Eneste som kan jobbe mot oss er kanskje Brann sin totale mangel på utviklingsarbeid.

På en annen side vil det bare føre til at talentene går til Odd og andre klubber som har følere ute.

 

Edit:

Glemte å påpeke at kunstgress er en relativt ny sak. Før spilte man på gress eller grus. Også hadde man Fyllingen som spilte på betong..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Vil si det høres rart ut at det er negativt å være vant til dårlig underlag igrunn. Burde ikke det gjøre spillerne bedre på godt underlag?

 

Er ingen fotballspiller, så mulig eg er helt på viddene. Men synest det høres ut som en rar unnskyldning for å ikke bli god i fotball. Hva med brassene? Afrikanerne? De har jo knapt ball.... Colaboks anyone?

Lenke til kommentar

Jeg har selv spilt veldig mye på grus i løpet av oppveksten min. Jeg husker vi tidlig fikk en kunstgressbane i Asker, men dæven så dårlig den var (selv om vi synes den var fantastisk da). Likevel spilte vi sjelden på den. Vi hadde kanskje 2-3 gresskamper i løpet av sesongen så jeg vil ikke si vi var så heldige vi heller.

Lenke til kommentar

Jeg har selv spilt veldig mye på grus i løpet av oppveksten min. Jeg husker vi tidlig fikk en kunstgressbane i Asker, men dæven så dårlig den var (selv om vi synes den var fantastisk da). Likevel spilte vi sjelden på den. Vi hadde kanskje 2-3 gresskamper i løpet av sesongen så jeg vil ikke si vi var så heldige vi heller.

 

Kunstgresset på Holmen? Det er jo faktisk bra...

Lenke til kommentar

Jeg har selv spilt veldig mye på grus i løpet av oppveksten min. Jeg husker vi tidlig fikk en kunstgressbane i Asker, men dæven så dårlig den var (selv om vi synes den var fantastisk da). Likevel spilte vi sjelden på den. Vi hadde kanskje 2-3 gresskamper i løpet av sesongen så jeg vil ikke si vi var så heldige vi heller.

Kunstgresset på Holmen? Det er jo faktisk bra...

Nå tenkte jeg på det gamle dekket på Risenga. På kunstgresset på Holmen har jeg vel aldri spilt. Har spilt på gresset som var der før kunstgresset kom. Dessuten kom kunstgressbanen på Holmen nokså lang tid etter Risenga. Risenga var jo førstegenerasjons kunstgress, altså det harde med sånn sand på.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Vil si det høres rart ut at det er negativt å være vant til dårlig underlag igrunn. Burde ikke det gjøre spillerne bedre på godt underlag?

 

 

Nei, det går spesielt ut over pasningsspill og å føre ball på gress. Kunstgress er heller ikke optimalt, fordi ballen også der går fortere, men ikke like fort som på grus. I tillegg er det bedre trening for forsvarsspillere som lærer seg å takle, og angrepsspillere som lærer seg at man kan bli taklet. Det blir rett og slett mange uvaner som er vonde å vende.

 

Mine lag sliter klart mer på grus og gress, selv om det kommer seg. På grus går alt fortere og spretten er umulig å forutsi, mens på gress blir pasningene for slappe og dårligere, samt at teknikerne snubler mer i ballen.

 

Husker spesielt at det var smålig sjokk å gå over på gressbane. Jeg hadde fart, raskere enn alle andre men fint lite annet å by på enn rykket. På grus gikk det fint, men på gress var det med ett susende taklinger (sjeldent på ball, men det hjalp jo på at de andre sanket kort når de kastet bort tiden med å grisetakle en kar som ikke kunne særlig mer enn å løpe fort og var en ufarlig avslutter/innlegger).

 

En som Huseklepp tror jeg har hatt veldig små fordeler med å spille på grus. Men han er vant til kunstgress, fra Fyllingen og Vadmyra som han spilte på tidligere (men han var strengt talt ingen hit der). Huseklepp tror jeg har lidd mest av manglende tillit, fordi han var tynn og pinglete i et land som dyrker andre typer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grusbaner er humpete og uforutsigbare. I Bergen er dem også gjerne full av dammer eller gjørme, noe som gjør at kunstgress er å foretrekke.

 

Huseklepp spilte også på grus til han var 15-16. Jeg tror utviklingen hans kom sent i gang fordi han kom så sent på gress. Føre ballen raskt på grus er en ting, mens gjøre tilsvarende på gress krever flere og hardere touch. Samtidig er det mindre viktig å se på ballen mens man fører på gress/kunstgress (dekket kaster ikke ballen i alle retninger), slik at man kan orientere seg samtidig osv.

 

Edit:

De beste sandfotballspillerne er fantastiske triksere, men det er langt fra sikkert at de er topp fotballspillere (gress/kunstgress). Tilsvarende med futsal spillere - de har en fantastisk teknikk med en rask ball, men mange av dem hadde nok ikke hevdet seg tilsvarende på en 11-bane.

 

Selv om man spiller med en fotball, har dekket mye og si for hvordan det spilles. I Bergensområdet spilte man lenge utelukkende på grus til man var 16-17. I Trondheim debuterte man på RBK da man var 16-17...

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Håpet virkelig at Brann skulle knuse seiersrekken til Rbk. Men den gang nei.. Synest Brann var veldig passive og forsvaret rygget som vanlig. Fremmover går det alt for seint. Rbk får nesten alle sine menn på riktig side, før brann spillerene i det hele tatt begynner å vurdere å få ballen fremmover.

 

Hadde brann spilt uavgjort eller vunnet i dag, kunne de ha hjelpt Vålerenga litt nermere Rbk. Men med det forsvaret og ein keeper som er så ujevn og dårlig på feltarbeide, så kan man ikje forvente så mye.

 

SÅ nå er det berre å fokuserer på vålerenga kampen og få 3 poeng der.

Lenke til kommentar

Ikke glem at Korcsmar ble skadet, Yaw er ute med skade og Kalvenes spiller i sin nr.2 posisjon og Sævarsson scoret. Opdal går alltid fra det geniale til det horrible. Og kan ofte gjøre det i en kamp. Er usikker på om han kunne gjøre noe med målet, men så sånn ut.

Jeg vil ikke si noe på to som egentlig ikke er stoppere, den viktigste forsvareren måtte gå ut og Austin er fremdeles litt rusten. Til neste sesong har vi mye bedre dekning på stopperplass, litt mer kreativitet mtp Haugen og forhåpentligvis en playmaker til, med mindre PVM kan gå inn i den rollen.

 

Juninho hadde i dag en strålende innvolvering som ble til assist. får håpe det bare var begynnelsen slik at han kan spille kant.

Vil ikke si noe om Diego kan gå inn i den rollen for har ikke sett han. Blir Bakke så vet jeg ikke om vi trenger forsterkninger på topp siden han har de kvalitetene man vil ha i en targetspiss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...