Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SK Brann - Bergens Stolthet

DrThomas

Anbefalte innlegg

Skjønner godt kritikken av Mjelde. Samme lag som i fjor -Martin Andresen (Sjöhage og resten kan vel knapt sies å være en del av laget..) og se på tabellen. Det så like gale ut før Helstad fløy til Frankrike. Noe er galt, og Mjelde ser ikke ut til å være rette mann til å snu det. Han har snudd det tidligere etter andre, men det ser ikke ut til at han evner å snu det etter seg selv.

Hadde dette vært første sesongen til Mjelde kunne jeg levd med resultatene, men når han ikke klarer å styre skuta i litt motvind etter 6 år bak rattet, er det på tide å se seg om. Vi startet sesongen dårlig, spillet tok seg litt opp etterhvert, uten at resultatene kom. De siste kampene derimot, grovt sett alle etter ferien, har ikke vitnet om et lag i framgang. Hederlige unntak f.eks. hjemme mot Deportivo.

At RBH som skrytte sånn av Mjelde sin avgjørelse, og sa den vitnet om karakterstyrke, ikke har vurdert sin egen stilling, vitner vel egentlig om mangel på selvinnsikt. Håper for Brann sin del, at det gjøres plass i klubben til POL igjen. Om de kan dele på arbeidet, eller om RBH må gå bryr meg mindre. Det jeg ser er at POL gjevnt over ser ut til å ha bedre kontroll på markedet, og ikke minst hvordan man løser overgangssaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skammelig at man faktisk må til VG for å finne en hyllest til MIM, mens lokalpressen kjører på med konspirasjonsteorier, kvalme og kritikk :(

Er jo ingen overraskelse. Det var en stor kamel for journalistene å svelge at Brann vant gull. Den Brann-treneren journalistene har kritisert mest er også den mest suksessfulle. Davy Wathne var mest kvalmende i Dagbladet. "Denne sesongen har vist at vi som var skeptiske hadde rett, vi som påpekte begrensningene i trenertalentet."

Sorry Davy, men sesong etter sesong i 6 år så har han bevist dere feil.

Journalistene klarer ikke engang å være såpass ydmyke at de gir MIM en takk som han fortjener. Skadefryden fråtser over hos dem etter at deres såkalte "ekspertise" har blitt avkledd gang på gang av SK Brann. Mjelde tok over et Brann som var fullstendig rasert og bygget det opp. Som lagleder vel å merke. Han er den første til å påpeke at man er et team. En leder og ingen sjef.

Han var den rette mannen for Brann. Det ga oss seriegull, cupgull og førte oss ut i Europa. Svelg de kamelene, fråtsende journalister. Prøv å bruk annet enn kortidshukommelsen så kanskje man kan opptre med et minimum av respekt for denne mannen, som fortjener hyllest.

Mjelde ble felt av sine egne, det er ikke uvanlig at slikt skjer selv gode ledere. Det virker nesten som en regel. Man kan ikke vinne fotballkamper når spillerne ikke lenger er lojale. Det har vært synlig i store deler av året at løpingen har uteblitt, troen har ikke vært til stede. Å skylde 2-0 taper mot Deportivo på at man la om til 4-5-1 er direkte nonsens. Brann ble i 1. omgang overløpt på kantene. Hadde spillerne lykkes og hatt troen så ville de klart det. Solli sine håpløse pasninger, Huseklepp sine mislykekde driblinger, kantspillerne sine mislykkede kriging.

Vi vinner ikke noe med endel av de spillerne som er i troppen nå. De kommer til å sutre og bære seg med en gang det kommer en ny trener som foretar andre valg enn deres ukloke fotballhoder ønsker. Det er synd det foregikk på denne måten, igjen sitter vi med endel spillere som må se seg selv i speilet og stille spørsmålet: Har jeg feilet laget? Har jeg feilet teamet?

Alle bør svare ja på det. Spesielt Bakke.

Lenke til kommentar

Mjelde har, på tross av sine begrensninger, og på grunn av sine styrker, sin soleklare del av æren for at Sportsklubben Brann i dag fremstår som hel ved. Og at Mjelde har mangler på de taktiske plan bør ikke hindre tenkende fotballspillere i å løpe med de bevegelser og det tempo de gjorde ifjor. Skammelig.

Mjeldes avgang bør være en hyllest preget av den suksess Brann har hatt med ham som trener. Mangler og feil tar man inn på bakrommet og bruker i evalueringen som skal lede mot den videre kurs.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk skal henge over Davy sine kommentarer. Det han sier er jo at Mjeldes målsetning denne sesongen var gull. Det skulle nesten bare mangle med fjorårets gull, samtidig som vi kjøper inn en spiss til 10 mill. Eneste som forsvant ut var Andresen, men på midtbanen skulle vi ha god dekning. Jaiteh skulle fortsette framgangen fra fjoråret, Bakke skulle komme inn som sjef, og Fakiri skulle finne tilbake til gammel form. I tillegg hadde vi samme folk på kantene som fra gullsesongen. Midtstopperne var også de samme, men Karadas skulle igjen bli "en stopper av internasjonal klasse".

Hadde Mjelde sagt at i år går vi for topp5 før seriestart, ville folk sagt han var gal. Sannsynligvis faller vi ned enda noen plasser før sesongen er over, og bakrusen er komplett.

Det blir ikke stein på stein når man henter landslagsspillere som forsterkninger. Kanskje det var denne taktikken, og hjelpen fra Hardball som førte til Mjeldes fall. Samtidig ville vi aldri vunnet gull uten denne hjelpen.

Jeg tror Mjelde blir hyllet de siste kampene, men samtidig er det ingenting som tilsier at Mjelde ville klart seg bedre som Branntrener til neste år.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke minnes en tid hvor Brann ikke har hentet landslagsspillere. Hvor Brann ikke har brukt mye penger på forsterkninger. Hvor media ikke har fråtset og gått til angrep på treneren (men aldri så mye som med Mjelde). Thordarsson, Tennfjord, Aabrekk, Hoff, Thoresen, Knapp m.m. De feilet alle der hvor Mjelde lykkes.

Brann hadde ikke suksess på tross av Mjelde, slik mange prøver å fremstille det som. Han var en viktig faktor, på lik linje med nye spillere, økonomisk støtte og supportere.

Det blir som å hevde at Nils Arne Eggen ikke var grunnen til RBK sin suksess, det var pengene som gjorde det. Kjøp av John Carew og andre. Det blir helt klart feil, her må man se nyansene. :)

Lenke til kommentar

Enig med Dotten. Brann har alltid handlet inn og 'vært på gang'.

Gullet kom ikke av seg selv. Det kom av hard jobbing fra trenere, spillere og ledere i et system som trakk i samme retning. (Gåmann kor vi kvapp når dét skjedde) Mjelde sin fotballfilosofi gav Brann det herlige spillet og innsatsen som til slutt bragte gullet hem.

Nå skal det sies at jeg føler at Mjelde rotet vekk gullet ved sine utskiftninger på laget etter sommerpausen i 2006, for å gi plass til nyankomne, og jeg føler at Mjelde av merkelige grunner gir enkelte spillere mulighet til å spille seg i form i kamp mens andre pent må prestere på trening. Mjelde sine uttak og taktiske disposisjoner står ikke alltid helt i stil med den fotballen han vil ha.

Endring: Henrik Færevåg har noen kloke ord han også.

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar

Drit i Davy Wathne og lokalavisene i Bergen. Det er en viktig ting som gjenstår denne sesongen, og det er å gi Mjelde en verdig avskjed på Brann stadion. Han bør uten tvil få en hyllest på siste hjemmekamp mot Tromsø.

Har man sittet 6 år på rad som trener i Brann besitter man kvalitet, det er klinkende klart. Mons Ivar Mjelde har gitt oss mer å glede oss over på disse årene enn på lenge. Det fantastiske blendende angrepsspillet i 2006 og 2007 var hans fortjeneste, det er jeg ikke et sekund i tvil om. Det er kanskje ikke så rart folk er blitt bortskjemte og skriker på avgang etter et dårlig år.

Lenke til kommentar

Ser at keiko leder avstemmingen på vg. Får håpe brannledelsen har mer gangsyn enn den gjennomsnittlige vg leser. Keiko er ferdig i tippeligaen.

Vi har mye og takke mjelde for, og vi bør gi han honnør for sin innsats. Men alt kommer til en ende, og tror kanskje tiden var riktig nå. Ønsker han lykke til videre som trener. Desverre mistet Mjelde sin jobb når han uttalte seg så klønete etter at steffensen måtte gå, da skjønte alle at mjelde epoken var over. Så her må jeg si meg enig med davy wathne.

Nå må vi se framover, medalje i 2009 må være målet. Det er fullt mulig med små grep og en kvalitets trener. Steinar Nilsen har en klausul i kontrakten sin som gjør at han kan gå etter sesongen. Er overbevist om at han får jobben, dersom han har lyst på den.

Lenke til kommentar
ikke noe som heter Faith

Det hjelper ikke på resultater..og det hjelper like dårlig i Tippeligaen som i Addecoligaen

Tror du nok må lese gjennom innlegget mitt igjen, jeg sier hva som er dårlig med Norsk fotball.

Er ikke det norsk fotball da...?

Skjønte hva du mente men er ikke bare norsk fotball som er sånn....andre som ikke har "faith" også vettu

Lenke til kommentar
Dårlig år, det finnes jo grenser da.

Ja, det finnes grenser for hva man skal tåle, også i løpet av et enkelt år. Men tar du for deg alt som har skjedd denne sesongen (Andresen, Helstad-Igholo-saken, Huseklepp-skaden osv) har han ikke akkurat fått optimal hjelp av omgivelsene. Jeg er veldig enig i at vi var elendig forberedt foran 2008, men Mjelde skal absolutt ikke ha all skyld for det.

Lenke til kommentar

Er også mer på Davy sin tankegang enn dem som støtter Mjelde i tynt og tykt. Ingen er større enn laget, ei heller treneren. At ledelsen fjernet Steffensen var et signal om at dem ikke var fornøyd med duoen Mjelde - Steffensen. Hva Aabrekk har tilført kan man saktens lure på.

Når ikke spillerne har "faith" så er det lettere å sparke treneren enn 25 spillere..

Lenke til kommentar

Henter de inn Keiko slutter jeg å se på norsk fotball.

Det finnes bare 4 gode norske trenere igjen, og det er Berg, Sollid, Solbakken og Semb.

Ingen av disse kommer til Brann, og derfor foreslår jeg at de heller slenger 4-5 millioner iallefall i bordet (per år) for en utenlandsk kvalitetstrener med autoritet og pondus.

Henter de inn Keiko slutter jeg å se på norsk fotball.

Det finnes bare 4 gode norske trenere igjen, og det er Berg, Sollid, Solbakken og Semb.

Ingen av disse kommer til Brann, og derfor foreslår jeg at de heller slenger 4-5 millioner iallefall i bordet (per år) for en utenlandsk kvalitetstrener med autoritet og pondus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...