zeltex Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei Kjøpte i sommer en 300 GB Maxtor disk, og nå i oktober kjøpte jeg nytt hovedkort og tenkte jeg skulle instalere windowsXP og ubuntu på nytt. Dette ville ikke den rel. nye disken ha noe av, Windows install låste seg og ubuntu sendte tilbake feilmeldinger om I\0 error på disk. Da jeg ikke hadde noen andre maskiner å prøve på, sendte jeg disken tilbake til Netshop, som ikke fant noen feil, og sa at de hadde intalert windows uten problem(men de hadde ikke mulighet til å prøve linux). Da jeg fikk tilbake disken etter å ha betalt sure penger uten feil, fikk jeg samme problem. Før jeg sendte den inn hadde powermax gitt meg en feilmelding(som jeg trodde 100% på), men når jeg fikk den tilbake fant jeg ingen problemer. Syns det virker så rart at det er feil på hovedkortet, Da den andre sata disken fint fungerer på begge tilkoblinger. Bruker jeg min originale windows versjon(norsk) får jeg feilmelding når jeg skal starte å partisjonere diskene, og etter 2-3 minutter kommer partisjoneringen opp, men kun med 200GB disken synlig. Testet også med en uorginal engelsk xp versjon, da fikk jeg opp begge diskene, men fikk ikke lov til å lage en partisjon(systemet hang) Hvordan kan dette være hovedkortfeil (som det var i følge Netshop) da den andre disken ikke sliter? Noen som har opplevd det samme, så vil jeg gjerne høre tips jeg kan prøve ut. Nå skal jeg ta med meg disken hjem til lillebror og teste den i pcen hans om to uker, men så mye kan løses innen den tid. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Sjekket kabler? Og kun med problemdisken tilkoblet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 SATA disker finnes som 150MB/s og 300MB/s (aka SATA1 / SATA2). Hvis den disken er 300 finnes det kanskje en jumper for å tvinge den til 150? Har hørt om noen tilfeller hvor nye disker ikke er helt kompatible med litt eldre kontrollere. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Har prøvd to kabler, begge kablene fungerer på 200GB disken. Nå ser jeg også en jumper her som gjør at det blir sata1(1.5Gb/s), så takk for tips jeg kan prøve hårek. edit: Ser ut som problemet nå bare ligger i windows, siden jeg klarer å opprette partisjoner og formatere disken under ubuntu. Samme feil kommer jo desverre under windows, så da får jeg ta nødløsningen å kjøpe en ny disk. For da kan jeg alltids slenge denne inn i serveren. Endret 24. oktober 2006 av zeltex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå