lasse91 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 hei, jeg er den stolte eier av et nikon d70 og i november skal jeg på klassetur til polen... i den forbindelse er rett og slett spørsmålet mitt... er det trygt å ta med kameraet ned dit? i skal jo ha et arbeid etter denne turen og tenkte kanskje at dette kunne være et arbeid med en bildeserie fra fangeleirene osv.... er det trgt å ha med?? noen med erfaringer?? Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Selv ville jeg ikke nølt med og ta med kamera. Men en må selvsagt passe på det heletiden. Ha f.eks. en kamera ryggsekk som du har med deg til en vær tid. Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei ! Passer du godt på det så går det vel bra regner jeg meg ! Sov med det i senga, hold i stroppen til kameraet utenfor dusjen når du dusjer, og ha det rundt halsen ellers. Er du redd for det, tror jeg du vil passe på det deretter Mvh, Erlend Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Kam også være en god idé å ha med en kopi av kviteringen(e) når du krysser diverse landegrenser eller kommer borti annen type kontroll. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Spørsmålet er vel om du orker og ikke ha det med. Det hadde ikke jeg klart Som sagt bør det vel gå greit bare du passer litt på. De fleste reiseforsikringer dekker vel og tyveri hvis jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 En kamerat tok med sitt svindyre speilrefleks til polen. Ville ikke lagt det igjen på hotellet though, mange som ble ranet når han var der. Men pass skikkelig på det, så får du tatt mange bra bilder. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg ville ikke nølt med å ta med kameraet. En klassetur til utlandet er et minne for livet. Angrer selv på at jeg ikke tok flere bilder da jeg var til England i vår. Ta bilder av alle situasjoner, og ha med kameraet uansett hvor du går. Ikke legg det fra deg. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg dro til Bulgaria og hadde med meg mitt E-500.. Hadde stort sett med meg kameraet, men hvis jeg ikke hadde det med, låste jeg det inn i kofferten... Et tips er jo å sjekke ting på forhånd med reiseforsikringen om hva de dekker. Ofte dekker reiseforsikringen ting hvis de er låst inne (f.eks låst inne i kofferten). Forsikringsselskaper har også spesialforsikringer du kan få kjøpt til kameraer og slikt. Klart; Kameraet blir erstattet..... ikke bildene ... Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ser ikke vitsen i å eie et slik kamera dersom en ikke tørr å ta det med på slike opplevelsesreiser. Noen sjangser må en bare ta. Har i i løpet av dette året bært på mitt DSLR rundt halsen i byer som Praha, Tallin og Riga. Det tidligere Østblokken er ikke så tilbakestående lenger som en har lett for å tro. Hadde nybil stående i 2 uker utenfor en boligblokk i Tartu (Estland) uten at noen rørte den. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ser ikke vitsen i å eie et slik kamera dersom en ikke tørr å ta det med på slike opplevelsesreiser. Noen sjangser må en bare ta. Har i i løpet av dette året bært på mitt DSLR rundt halsen i byer som Praha, Tallin og Riga. Det tidligere Østblokken er ikke så tilbakestående lenger som en har lett for å tro. Hadde nybil stående i 2 uker utenfor en boligblokk i Tartu (Estland) uten at noen rørte den. Dessuten er ikke nye/vestlige biler like uvanlig i Øst-Europa som det var rett etter Sovjets sammenbrudd i 1991... Merket stor forskjell i Estland bare fra 1992 til 1994. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 2 små tips: Skift skulderreim (både p.g.a. komfort og mindre tiltrekkande for tyver) Svart tape over D70 merket. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Tror du kommer til å lide mer av at du ikke hadde det med, av enn hvis du mister det. Lenke til kommentar
simpson Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg vil tro det er like ufarlig med tanke på tyveri å ta med seg kameraet til Polen som å ta det med til Sverige. Jeg har vært i flere østeuropeiske byer, var i Polen senest i august, og har aldri opplevd tyveri eller annen kriminalitet. Det er klart man kan føle seg utrygg på litt shabby plasser, men så lenge man er på et offentlig sted så vil det nok ikke være et problem. Som det nevnes her så kan det være smart å skjule merkenavn så godt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg vil tro det er like ufarlig med tanke på tyveri å ta med seg kameraet til Polen som å ta det med til Sverige. Jeg har vært i flere østeuropeiske byer, var i Polen senest i august, og har aldri opplevd tyveri eller annen kriminalitet. Det er klart man kan føle seg utrygg på litt shabby plasser, men så lenge man er på et offentlig sted så vil det nok ikke være et problem. Som det nevnes her så kan det være smart å skjule merkenavn så godt det lar seg gjøre. 7141416[/snapback] Var i Riga i fjor. Hadde med et Nikon Coolpix. Da vi skulle inn i en markedshall var det endel trengsel. Jeg holdt kameraet og passet på å gjemme det godt under jakken samtidig som jeg holdt i det. Madammen hadde det tomme etuiet øverst i vesken og måtte selvfølgelig gå og peive med den uten å følge med. Da vi vel var inne i hallen var vesken åpen og etuiet borte! Heldigvis lå lommeboka hennes fremdeles på plass. På vei ut igjen fant vi etuiet, og kom slik sett godt fra opplevelsen. Når det er sagt: sjekk opp forsikringer, ta med deg kameraet og pass godt på det og kos deg med fotograferingen! Dersom det synes på deg at du følger godt med er nok sjansene for at de tar akkurat ditt kamera mindre. Pass spesielt på dersom du kommer inn i en trengsel. Lenke til kommentar
larsll Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hei. Det er ikke farligere å ta med kameraet til Polen enn til andre europeiske land! Jeg studerer i Bialystok øst i Polen, og nøler ikke med å ta med kameraet ut hvis jeg vil ta bilder. Har aldri tenkt på å dekke til merket og skifte reim. Har dessuten aldri opplevd at noen legger merke til det. Mange har speilreflekskameraer her. Det er mye enklere å nappe lommeboken din enn å stjele kameraet - hvis du har reimen rundt halsen når du går ute og passer på at ingen bak deg åpner sekken når du er i folkemengder, køer osv. Sjekk om reiseforsikringen dekker tyveri av kameraet. Noen reiseforsikringer dekker ikke eiendeler over en viss verdi. Lenke til kommentar
torech Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ta med deg kameraet sier jeg, og pass på. Har du først kjøpt et kamera så bruk det! Selv har jeg tatt med mitt eget kamera mange steder (Sør Afrika, Tanzania, Mosambikk, Vietnam, Kina osv...).. Har kun blitt fraranet det en gang og det var i Mosambikk, fikk igjen på forsikringen og . Jeg tar fremdeles med meg kameraet nesten samme hva hvor jeg drar på ferie. Du kan selvfølgelig være uheldig men det er små sjanser. Lenke til kommentar
gimme Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg tok med meg kameraet til Polen når vi var der for litt siden Ble ikke stjelt eller noe Anbefales Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg drasset med meg alt da jeg skulle på klassetur til lillehammer. Var verdt det! Fikk brukt alt utenom Kitzoomen, men den tar så liten plass at det gjør ingenting . Viss du skal til Polen hadde jeg ikke nølt et sekund med å ta det med, du får sikkert mange fine bilder, og andre får nytte av det i tilleg. ( sende bilder fra turen osv) Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Men som en ekstra forsikring ville jeg nok ha passet på å skiftet minnebrikke ofte og lagt de som ikke er i bruk på innerlomma eller en annen sikker plass (ikke i fotobagen). Det er vel strengt tatt værre (om ikke umulig) å erstatte verdifulle bilder enn et kamera. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg var i Polen på klassetur i 2004 og hadde da bare med meg et dårlig Sony kompaktkamera. Hadde jeg hatt mitt Nikon D70s da så hadde jeg ikke vært i tvil om å ta det med. Hvis du har med kameraet til enhver tid, altså ikke legger det igjen på hotellet osv., så er du ganske godt sikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå