Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke lov til å formatere?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjører windows XP her som main operativsystem, og tenkte det skulle passe fint med en formatering idag, ettersom FC6 (Fedora Core 6, linux distro) kommer imorgen. Og jeg har da planer om å oppgradere Linux partisjonen min (som ikke funker den heller, men ignorerer dette ettersom det kommer en helt ny versjon imorra :D)

 

Uansett, jeg ville starte med blanke ark i både Windows og Linux. derfor tenkte jeg at en formatering skulle være på sin rette plass. Tok backup av det jeg skulle ta vare på, og "Press a button to boot from CD" tingen kom som den skulle. Så kommer en melding der det står "Scanning system hardware configurations" eller noe sånt. Der stopper den. Jeg får en svart skjerm (skjermen går ikke i hvilemodus, så den får signal), men ingenting mer.

 

Tenkte jeg skulle prøve å innstalere den norske versjonen av windows da, for å teste, men den stopper på akkurat samme punktet.

 

Er det noen som vet hva som kan være galt?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, skal få testet det.

 

EDIT:

 

Testet akkurat, og fungerte som smurt.

 

Kan også legge til at jeg ikke kommer til å boote denna PC'n her, for å skjekke om jeg kan formatere. Ettersom jeg laster ned Fedora Core nå, med en ganske nice hastighet :)

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Tok forresten å boota uansett. Resatte BIOS for å være sikker. Prøvde å boote, men skjedde det samme igjen.

 

Prøvde også fra en annen CD stasjon.

 

Det jeg derimot la merke til var at det sto noe som:

Press a key to boot from CD...

Når jeg trykket en knapp sto det:

Laster inn systemkonfigurasjon

Press a key to boot from CD...

(eller noe, husker ikke helt, men er ikke farlig).

Deretter ble skjermen svart.

 

Uansett, når jeg gjorde det på den andre PCn, kommer det opp litt annerledes, tviler på at dette har noe med saken å gjøre, men jeg la merke til det uansett ;) Da kom først den ene meldingen opp, så ble den fjernet, da kom den andre(istedefor at den andre kommer over den første, i samme bilde). Så kommer den blå skjermen med en gang.

 

Noen som vet hva som kan være galt? Har gjort dette flere ganger med akkurat denne XP innstalasjonsdisken, på akkurat det samme hardwaret, så jeg skjønner ingenting.

Lenke til kommentar

Skal me sjå. Beste alternativet ditt trur jeg blir å laste ned Gparted Live CD(trur hvertfall det var det det het). Dette er et formateringsprogram som kjører rett fra cd'n. Med det skal du kunne formatere NTFS og EXT3(linux) partisjoner akkurat som PartitionMagic(tas me en klype salt, har aldri brukt dette selv, har kun fått det anbefalt fra Fedoraforum.org).

 

Edit: Link til Gparted Live

 

Og for å være helt korrekt så er det ikke et program som sagt tidligere, det er en mini-distro med formateringsprogram og andre dvs. harddisk/partisjon programmer.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...