Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu fan error

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny maskin for bygging for ei uke sida, men cpu-vifta som følgte med min Conroe E6600 prosessor var ødelagt, så jeg bestilte en Zalman CNPS7700 CPU-Kjøler.

Det som skjedde forrige gang var at vifta var ødelagt slik at den ikke kom helt ned mot prosessoren. Det skjønte jeg først da maskina slo seg av og CPU-temperaturen låg på 90 grader....

Fikk i alle fall installert den nye vifta, og den kjører fint som bare det. Kjølepasta er på og den er festa skikkelig med skruer og heile pakka.

Men når jeg starta maskina fikk jeg samme feilmelding som sist gang:

Tre skumle pip, og CPU FAN ERROR i skumle bokstaver.

Er inne i setup nå, og ser på at CPU temperaturen ligger stabilt og koser seg på 40 grader.

Hva er galt, og hvordan skal jeg fikse det? Vifta funker definitivt som den skal.

Kan det ha noe å gjøre med at innstalleringa av windows ble avbrutt så fort sist gang?

Jeg prøvde å installere Windows XP Pro fra en boot-cd.

Edit: Har et ASUS P5B hovedkort, viss det skal ha noe å si....

Endret av Chinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket hovedkort? Sikker på at du har koblet viften til "CPU_FAN" og ikke "CHA_FAN" (f.eks.)

7135661[/snapback]

ASUS P5B hovedkort.

Har, via en FAN MATE 2 (vifteregulator), kobla til PWR_FAN på hovedkortet. CPU_FAN passa ikke til ledninga fra vifteregulatoren.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig får du feilmeldingen fordi Zalman-kjølerens vifte snurrer med et mye lavere turtall enn boxed-kjøleren til Intel, og hovedkortet tror det er noe galt med CPU-fan når den er under et visst antall rpm. Gå i BIOS, under hardware monitor eller lignende, og sett ned rpm-toleransen på CPU-fan warning, eller disable overvåkningsfunksjonen, så hovedkortet driter i om det er en CPU-vifte tilkoblet eller ikke.

Edit: Så ikke svaret ditt over før nå. Når du har koblet til PWR_FAN tror ikke hovedkortet at det er noen CPU-vifte der, og derfor kommer advarselen opp. Løsningen er da å disable denne funksjonen i BIOS som nevnt over, så fremt du er sikker på at vifta snurrer som den skal, og at prosessoren har en god temperatur, som du nevner rundt 40 grader.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Mest sannsynlig får du feilmeldingen fordi Zalman-kjølerens vifte snurrer med et mye lavere turtall enn boxed-kjøleren til Intel, og hovedkortet tror det er noe galt med CPU-fan når den er under et visst antall rpm. Gå i BIOS, under hardware monitor eller lignende, og sett ned rpm-toleransen på CPU-fan warning, eller disable overvåkningsfunksjonen, så hovedkortet driter i om det er en CPU-vifte tilkoblet eller ikke.

7135700[/snapback]

Det kan kanskje stemme, siden Zalman-vifta er MYE større enn intel sin.

Har 1800RPM akkurat nå.

Er du sikker på at det er trygt å disable overvåkingsfunksjonen?

Vifta ligger jo og koser seg på 40 grader nå, men hva viss den klikker?

Edit: Så nytt svar.

Ok, men viss jeg gjør som du sier, vil fremdeles CPU-temperatur bli overvåka?

Endret av Chinny
Lenke til kommentar

Så lenge du har koblet til CPU-vifta på PWR_FAN har ikke den funksjonen noe å si annet enn at du får feilmeldingen. Hovedkortet har sannsynligvis bare denne kontrolleringsfunksjonen på CPU_FAN på hovedkortet.

Da får du heller sjekke selv nå og da om vifta går rundt, eller overvåke temperatur med Asus Probe, og sette et alarmnivå på prosessortemperatur der.

Hvis Asus Probe plutselig sier at prosessor ligger på 80-90 grader vet du altså at det er på tide å åpne kabinettet for å sjekke vifta ;)

Edit: Ja, CPU-temp vil fortsatt bli overvåket i BIOS og i Asus Probe.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Ehm, litt pinlig, men hvordan slår gjør jeg dette her i setupen? :)

Finner ikke ut hvordan jeg skal disable cpu-vifte-overvåking.

Edit: Står på nettet at jeg må oppdatere BIOS, men hvordan skal jeg gjøre det når maskina ikke vil kjøre fordi den ikke finner CPU-vifta?

Endret av Chinny
Lenke til kommentar

Noen som har et ASUS hovedkort som vet hvordan dette skal fikses?

Klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal gjøre det i BIOSen, support på nettet sier jeg skal oppdatere bios, men jeg kan ikke oppdatere BIOS så lenge jeg har dette problemet.

Catch 22, eller er det en måte å omgå dette problemet på?

Lenke til kommentar

Den beskjeden får jeg hvær gang jeg starter maskinen, og det irriterer meg at det ikke kan slås av..

Grunnen til det hos meg er at viften står i ro intil cpu'en er oppe i 30 grader.

edit: har slått av slik at man ikke trenger ¨å trykke F1 for å fortsette, men den piper enda..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kjøpte ny maskin for bygging for ei uke sida, men cpu-vifta som følgte med min Conroe E6600 prosessor var ødelagt, så jeg bestilte en Zalman CNPS7700 CPU-Kjøler.

Det som skjedde forrige gang var at vifta var ødelagt slik at den ikke kom helt ned mot prosessoren. Det skjønte jeg først da maskina slo seg av og CPU-temperaturen låg på 90 grader....

Fikk i alle fall installert den nye vifta, og den kjører fint som bare det. Kjølepasta er på og den er festa skikkelig med skruer og heile pakka.

Men når jeg starta maskina fikk jeg samme feilmelding som sist gang:

Tre skumle pip, og CPU FAN ERROR i skumle bokstaver.

Er inne i setup nå, og ser på at CPU temperaturen ligger stabilt og koser seg på 40 grader.

Hva er galt, og hvordan skal jeg fikse det? Vifta funker definitivt som den skal.

Kan det ha noe å gjøre med at innstalleringa av windows ble avbrutt så fort sist gang?

Jeg prøvde å installere Windows XP Pro fra en boot-cd.

Edit: Har et ASUS P5B hovedkort, viss det skal ha noe å si....

7135610[/snapback]

du kan vell deaktivere meldingen for cpu fan error?

Lenke til kommentar

Regner med at det gjøres på samme måte som mitt ASUS-hovedkort. Da går du til Power-menyen -> Hardware Monitor -> CPU Fan Speed, trykker enter og velger ignore. Maskina kjører fint selv om du får beskjeden om at det ikke er noen vifte tilkoblet btw. Og det er ikke nødvendig å oppdatere BIOS, ikke for dette problemet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...