Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Har en litt eldre pc som jeg nå har innstallert Ubuntu på og skal sette opp som Host i et nettverk. Lurer litt på hvordan jeg kobler det forskjellige mot hverandre.

Har NGT internett med Jensen Speedtouch router/ISP. Skal jeg koble Host pc'en til ISP'en med krysset kabel, og ha et ekstra nettverkskort videre?

Har tidligere brukt en enkel hub, men byttet for et år siden den ut med en trådløsrouter, hvor alle pc'ene er koblet inn. Er det bedre å koble de stasjonære via en hub, og linke hub'en og trådløsrouteren (deaktivert routerfunksjon).

Føler at jeg er helt på jordet her, så litt veiledning blir satt pris på!

post-65880-1161625879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hva du vil oppnå med "host"-maskinen.

Hvis det er en server du vil ha, som feks webserver eller Counter-Strike server, så kan den kobles som en vanlig PC

Hvis den skal fungere som en router så er det nesten like greit å bruke den trådløse routeren, med noen viktige unntak:

-Transparent proxy. Denne må være gateway i nettverket for å kunne "snappe opp" alle www-tilkoblinger.

-Avansert Båndbreddestyring (prioritering)

-Filtrering

-IPv6

-Passive mode FTP-server kan være lettere å sette opp uten NAT

-VPN-server

Hvis du ikke skal gjøre noen av disse tingene, ville jeg nesten anbefale å koble sånn her:

Jensen Inet

|

|

Trådløs Router )) ) ) ) Trådløse

|

|______HUB------PCER

|

|____PCER

Det er ikke sikkert at du trenger huben.

--------------------------

Sette opp en Ubuntu linux box som en router (oversikt)

Linux har innebygd routing, og det kan skrus på med en "sysctl" variabel.

Denne funksjonen har ikke innebygd støtte for NAT (én IP utad, mange innad). Derfor må man bruke et program som heter IPtables, som også fungerer som firewall. Kommandoene for NAT --- ops rekker ikke skrive mer nå!

Lenke til kommentar

Ok. Har til nå koblet routeren etter Jensen inet, sånn som du beskriver, og med de stasjonære pc'ene koblet via den. Jeg har riktignok deaktivert routerfunksjonen ved å koble kabelen fra inet til port 1, og ikke internet på Linksysen.

Er en god stund siden jeg satte opp dette, og det har fungert hittil. Nå som jeg har innstallert Ubuntu på maskinen jeg vil skal ha "oversikt", får jeg ikke internett lenger. Får kontakt med nettverket, men ikke internett.

Nå husker jeg ikke helt hva ip adressen til WiFi routeren er, så jeg får nok prøve å resette den og sette statisk ip på alle maskinene.

Lenke til kommentar

Dette kan være grunnen til at du ikke får Ubuntu-maskinen på nettet, men jeg må anta noen ting:

Hvis Jensen-modemet deler ut "offisielle" IP-adresser og

ISPen din gir deg et bestemt antall av disse adressene (typisk 4),

så kan det være at Ubuntu-maskinen derfor ikke kommer på nettet.

Det oppsettet jeg tegnet forutsatte at du brukte routerfunksjonen på D-Linken, men det er forståelig om du vil unngå det.

Du har noen andre muligheter, men du må enten dele opp nettverket i 2, eller bruke NAT slik at du bare bruker 1 IP på nettet.

NAT kan enten gjøres med D-Linken eller med Ubuntuboxen.

Og da er vi vel tilbake der vi startet ;)

Det er ikke helt umulig å sette opp "basic" routerfunksjonalitet på linuxen. MEN DET ER KANSKJE BEDRE Å LASTE NED EN FERDIG FIREWALL/ROUTER DISTRO FOR DENNE MASKINEN :D Da slipper du å gjøre alt det her:

Du må sette dynamisk ip-adresse på det eksterne (internett) nettverkskortet.

Så må du sette en fast ip på det interne. Det kan være en fordel å sette opp en DHCP-server her også. Denne installeres ved "apt-get install dhcpd" og konfigureres med filen /etc/dhcp3/dhcpd.conf

Så må du skru på IP-routing:

Så må du lage et oppstartsskript som skrur på NAT (kanskje du må installere iptables først, husker ikke). Det er en iptables-kommando, husker ikke den i hodet.

-fa2k

Lenke til kommentar

Strålende svar. Nå skjønte jeg en god del mer. Bare sånn til oppsetett med kabler. Kobler jeg da Jensen ISP til Ubuntu boxen MED krysset kabel, OG krysset kabel fra Ubuntu boxen til Linksysen?

Jensen---Ubuntu box---Linksys router))

I

I

stasjonære pcer

Det med oppsett i Linux får jeg ta som det kommer, og heller spørre om problemer når de oppstår. Hvilken router/firewall distro anbefaler du?

Lenke til kommentar
Strålende svar. Nå skjønte jeg en god del mer. Bare sånn til oppsetett med kabler. Kobler jeg da Jensen ISP til Ubuntu boxen MED krysset kabel, OG krysset kabel fra Ubuntu boxen til Linksysen?

Det kan du gjøre, men da må du sette opp Ubuntu bokxen først for å få nett på de andre PCene. Du trenger sannsynligvis ikke krysset kabel, vanlig TP skal holde.

Jensen---Ubuntu box---Linksys router))

I

I

stasjonære pcer

Ja sånn der ser bra ut (så helt feil ut i meldingen, men når jeg "quote"'a den så ble det riktig! Da må du bare bruke LAN-portene på routeren.

Hvilken router/firewall distro anbefaler du?

7138322[/snapback]

Jeg gjorde det manuelt selv, med Ubuntu, :w00t: så jeg har ikke noen erfaringer. Har hør mye snakk om m0n0wall, men jeg vet ikke om det er den beste....

Lenke til kommentar

1. Koble Ubuntu boxen til internett

2. Konfigurere routerfunksjonalitet på Ubuntu boxen

3. Resette aksesspunkt (Linksys)

4. Koble klientene til aksesspunktet, og aksesspunktet til Ubuntu boxen

5. Konfigurere aksesspunktet

6. Konfigurere klientene

Riktig framgangsmåte?

Lenke til kommentar
1. Koble Ubuntu boxen til internett

2. Konfigurere routerfunksjonalitet på Ubuntu boxen

3. Resette aksesspunkt (Linksys)

4. Koble klientene til aksesspunktet, og aksesspunktet til Ubuntu boxen

5. Konfigurere aksesspunktet

6. Konfigurere klientene

Riktig framgangsmåte?

7139160[/snapback]

Sånn ca. ja... Er linksysen en router eller et aksesspunkt? Hvis det er en router så må du gjøre et "triks" for å bruke den som et aksesspunkt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=652491

Ellers, du trenger da ikke resette det. Rekkefølgen her er ikke helt kritisk, men de punktene du skriver opp virker som en god start. Blir sikkert noen problemer.

Det finnes et firewall program for ubuntu som heter firestarter. Det kan du bruke til å sette opp Ubuntu-boksen hvis du ikke vil gjøre det manuelt.

Lenke til kommentar

Her er min "how-to". Oppstår helt sikkert problemer, men dette er hvertfall en pekepinn.

1. Koble Ubuntu-boxen til modemet
2. Konfigurer routerfunksjonalitet på Ubuntu-boxen
3. Reset Linksys-routeren, og kobe Linksys'en til Ubuntu-boxen
4. Konfigurer Linksysen til et aksesspunkt
5. Konfigurer klientene

1.
Koble Ubuntu-boxen rett i Jensen modemet med krysset kabel.

Internett----Jensen modem----Ubuntu-box

2.

I Ubuntu:

Sett dynamisk IP-adresse på det eksterne nettverkskortet (internett).

Sett statisk IP på det interne (samme range som modemet deler ut)

Skru på IP-routing.

Lag et oppstartsskript for NAT.

3.
Reset Linksys routeren etter eget behov.

Internett----Jensen modem----Ubuntu-box----Linksys rotuer )))

Viktig å koble nettverkskabelen fra Ubuntu-boxen i en av LAN portene, ikke WAN på Linksysen.

4.
Finn IP'en til Linksys routeren. Tast inn adressen etter "http://" i nettleseren.

Deaktiver DHCP.

Sett statisk IP, og velg samme IP range og subnetmaske som Jensen modem deler ut. (cmd-ipconfig /renew)
(Deler modemet ut i området 10.0.0.X så velg f.eks. 10.0.0.240 og subnetmaske 255.255.255.0)

Koble klientene til Linksys "aksesspunktet"

5.
Konfigurer IP og DNS-server manuelt på alle klientene. 

Feks.

IP adresse: 10.0.0.X (5, 6, 7)
Nettverksmaske: 255.255.255.0
Standard gateway: 10.0.0.1

Foretrukket DNS-server: 217.13.4.21
Alternativ DNS-server: 217.13.7.136

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Hei, du må ikke ha samme subnet på begge sider av linux-boxen, det er ikke lov :| Du kan sette den i bridge modus (ikke NAT-router-mds.), men da mister du mange av de fordelene du har med å ha den som router, + at det krever mer CPU o.l..

Hvis Jensen deler ut lokale IP'er 10.x.x.x eller 192.168.x.x så er det litt vanskelig å finne et optimalt oppsett. Det er noen tricks man kan bruke, evt å bruke 2 forskjellige lokale nett, men det er jeg ikke så stor fan av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...