Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei... jeg har planer om og ivistere i Greddy bolt-on turbo-kit til min civic!

Det er en 94 mod. 1.5 LSI gått 102.000km

Men lurer på en ting.. mye tåler motoren av ladetrykk ca osv før jeg må begynne og bytte stempler/ringer/pakninger osv?

Noen som har noe erfaring eller gode tips og komme med?

Endret av Kreklings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med Høland, tror VTEC er veien å gå. Mer holdbar motor, og tipper du får mer effekt også, uten at det koster allverdens.

Uten at jeg vet hva det turbo-kittet koster, så får du vel ikke 160 hester, som du får av VTEC til rundt 15-20k..?

7136427[/snapback]

hmm... med den så får jeg mellom 150-170hk hvis jeg får tunet den riktig.. med turbo-kit.. det koster ca 18k for det.... mye mere styr og sånt med og bytte til v-tec maskin da.. men du tjener jo på det ved seinere oppgraderinger

Lenke til kommentar
Hei... jeg har planer om og ivistere i Greddy bolt-on turbo-kit til min civic!

Det er en 94 mod. 1.5 LSI gått 102.000km

Men lurer på en ting.. mye tåler motoren av ladetrykk ca osv før jeg må begynne og bytte stempler/ringer/pakninger osv?

Noen som har noe erfaring eller gode tips og komme med?

7135048[/snapback]

 

Er mange som setter turbo på sin d-serie motor, i stedet for å skaffe b16.

Nettopp fordi "alle" andre skaffer b-serie, og pga kostnader.

 

De som har byttet til en B16 maskin, sier at prisen for selve motoren bruker å ligge på rundt 15 lapper hvis man er heldig, men med alt inkludert, alle mulige småting osv osv så havner du til slutt på det dobbelte.

 

Homemadeturbo, Her har du noen som virkelig har gått økonomiveien mtp turbo på sin d-serie. =)

 

 

så må du begynne sette på andre sylindere

 

hah, hva i alle dager er det du sier for no her? :ermm::roll:

 

 

Gi en update på hva det blir for no a, Kreklings.

Alltid morro med motorbygg :thumbup:

Endret av DanielJ
Lenke til kommentar
Du har altfor liten motor til å sette inn en turbo, kanskje en lavtrykks turbo, til diesel biler funker....Det hadde jeg i min gamle Daihatsu Charade 1.0 :D Kjørte så mye trykk som mulig på den(0,3 bar elns), hadde den i 4 mnd...angrer på at e vraka den :(

7190633[/snapback]

alt for liten har jeg ikke. .det vet jeg.. har fått svar andre steder som har gjort og gjør det samme.. så da vet du ikke hva du prater om der gitt...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kreklings: du som gikk i klassen min på GK elektro 04/05 @ sfvs?? :p

 

jeg hadde før en honda civic EX coupe fra statene. 94mod. den hadde jeg det mye morro med, her er mine erfaringer.

 

kjøpte bilen fra statene og fikk med org motor (D16Z6 og en B16A2 SiR-2)

 

D-motoren sto i da jeg fikk den hjem i garasjen og jeg bestilte tubo kit fra GReddy til den og monterte dette. D-motoren var fabrikk org og klarte 0.8 ladetrykk stabilt med GReddy boost kontroller. da jeg dro den til 1.0 røyk topp-pakninga.

 

Etter en stund bestemte jeg meg for å sette i B-motoren og gjorde dette. du trenger MASSE ekstra deler i tillegg til motern. du trenger: driv akslinger, gir linker, ledningsnett adapter til ECU, ny ECU, du må koble opp V-TEC til org ledningsnett på bilen.

 

Etter å ha fått inn motoren og stilt inn v-tec'en, kjøpte jeg en B-motor turbo manifoil og monterte samma turbo kit på denne motoren og tuna den opp til samma ladetrykk (0,8). Der gikk den ganske greit og pent, tok den videre opp til 1,0 ladetrykk, og da røyk det ene stempelet. :(

 

så min konklusjon: Hold deg til D-motoren hvis du skal opp på 0,8-0,9.. Skal du opp på det samma ladetrykket på en B motor, abefaler jeg bytte av stempler og råder.

 

er det noe du lurer på kan du bare slenge meg en pm. ;)

 

ps. begge motoren kjørte på HKS 1.5mm stålpakning, stramma på rikitg moment. :)

 

oppsettet mitt var:

 

GReddy turbokit (T3/04 turbo)

Blitz Nur-spec eksos

AEM bensinpumpe, regulator, fuel rail og dyser(444cc)

Exedy dobbel plate clutch

GReddy IC kit til civic

GReddy boost kontroller

GReddy turbo timer

Endret av YellowFellow
Lenke til kommentar
jeg har mer moment i ræva en en v-tec motor.

 

Oioioi, dagens sakligste innhold? Du har skikkelig kruttbæsj du da? :p

7382792[/snapback]

 

man er ikke mann før man driter krutt. :p

 

men nok off topic.

 

som en her sa at man må gire ned for å få nok turtall slik at v-tec'en slår inn, da har du justert v-tec'en feil. jeg hadde min på ca 2750rpm og slutta ikke å dra før sperra slo inn.

Lenke til kommentar
vtecen kan da umulig slå inn ved så lavt turtall. Da tror jeg du misforstår litt. den skal ikke komme før kanskje 2k før sperre

7391185[/snapback]

 

Slår inn ved 5000 omdreininger noe som er ganske så ekstremt. Så må motoren være varm ellers fungerer det ikke.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

kjøpte bilen fra statene og fikk med org motor (D16Z6 og en B16A2 SiR-2)

 

D-motoren sto i da jeg fikk den hjem i garasjen og jeg bestilte tubo kit fra GReddy til den og monterte dette. D-motoren var fabrikk org og klarte 0.8 ladetrykk stabilt med GReddy boost kontroller. da jeg dro den til 1.0 røyk topp-pakninga.

 

Etter en stund bestemte jeg meg for å sette i B-motoren og gjorde dette. du trenger MASSE ekstra deler i tillegg til motern. du trenger: driv akslinger, gir linker, ledningsnett adapter til ECU, ny ECU, du må koble opp V-TEC til org ledningsnett på bilen.

 

Etter å ha fått inn motoren og stilt inn v-tec'en, kjøpte jeg en B-motor turbo manifoil og monterte samma turbo kit på denne motoren og tuna den opp til samma ladetrykk (0,8). Der gikk den ganske greit og pent, tok den videre opp til 1,0 ladetrykk, og da røyk det ene stempelet. :(

 

så min konklusjon: Hold deg til D-motoren hvis du skal opp på 0,8-0,9.. Skal du opp på det samma ladetrykket på en B motor, abefaler jeg bytte av stempler og råder.

 

Min tolkning av dette er at D motoren har lavere kompresjon, og sånn sett er mer egnet til turbokonvertering.

 

B motoren har høyere kompresjon og yter derfor bedre (originalt sett), men grunnet høyere kompresjon var den ikke like glad i ladetrykk.

 

Konklusjonen din er jeg ganske enig i, men grunnen til at B motoren røyk var nok blant annet annen kompresjon.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke sånn at VTEC`en "slår inn".. Det er Honda sitt system for variable ventil tider.. Altså, enkelt forklart, når du ligger på høyt turtall, får bilen myye bensin å luft på en gang, derav blir disse bilene veldig spreke.. Å på lavere turtall, er den igjen veldig økonomisk å bruker lite bensin.. Da sier det seg selv at du må opp på turtall for å få noe gang i motoren.. Honda sin 1.6L VTi motor er på 160 hester, denne motoren som mangen snakker om er VTEC, men det som gjør at den skiller seg ut fra di andre VTEC motorene er at det er en DOCH (Double overhead camshafts) motor, ikke en SOCH (Single overhead camshaft) motor som di fleste andre er.. Jeg selv har en 1.5l VTEC me orgianlt 115 hk.....

Endret av Street-gloW
Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke sånn at VTEC`en "slår inn".. Det er Honda sitt system for variable ventil tider.. Altså, enkelt forklart, når du ligger på høyt turtall, får bilen myye bensin å luft på en gang, derav blir disse bilene veldig spreke.. Å på lavere turtall, er den igjen veldig økonomisk å bruker lite bensin.. Da sier det seg selv at du må opp på turtall for å få noe gang i motoren.. Honda sin 1.6L VTi motor er på 160 hester, denne motoren som mangen snakker om er VTEC, men det som gjør at den skiller seg ut fra di andre VTEC motorene er at det er en DOCH (Double overhead camshafts) motor, ikke en SOCH (Single overhead camshaft) motor som di fleste andre er.. Jeg selv har en 1.5l VTEC me orgianlt 115 hk.....

7407485[/snapback]

 

Civic VTi motoren er en B16A SiR motor. ;)

 

den motoren finnes også i div CRX og del sol..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...