Gå til innhold

Forskjellen på vista x64 og x86?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

For det første, så er det ikke noe som heter x64. x86 er arkitekturen som blir brukt i cpuene i pcer. x86-16 er 16bit, x86-32 er 32bit og x86-64 er 64bit. "x64" blir blant annet brukt av Microsoft, men er feil bruk av betegnelsen. Men nå skal du ikke være i tvil på det.

Har du fått lagt inn x86-64-versjonen, så støtter cpuen din det. Fra Intel så støtter nyeste Pentium 4, Pentium D og Core 2 Duo 64bit.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Tja.. tenk heller slik:

x86 = arkitekturen for 32bits windows 

x64 = arkitekturen for 64bits windows (som du har nå), skyt meg om jeg tar feil :p

7135276[/snapback]

Som jeg sa, x86 er ikke nødvendigvis 32bit. x86 er arkitekturen, og den finnes for 16bit, 32bit og 64bit. x86 er fellesnavnet, så å si at x86 er 32bit blir helt feil. Og blant annet Microsoft bruker dette feil.
Lenke til kommentar
Ja er veldig enig med efikkan, det er slik jeg alltid har skjønt det, men så blei jeg plutselig skikkelig usikker når jeg så de to oppført som to uavhengige valg :s Men tror du nVidia mener 32-bit når de sier x86 ?

7135457[/snapback]

Det gjør det nok ja. De som lager drivere vil følge samme mønster som Microsoft vet du.

Om du skulle ta feil drivere, så er det ikke verre enn at du vil få en feilmelding. ;)

Lenke til kommentar

Hehe vet :p må bare forstå ting før jeg gjør dem :p

Siste spørsmål (tror jeg jaffal). Skal laste ned java, da kan jeg velge mellom x64 og 64-bit ?? Hva er forskjellen på disse da?

EDIT: Dette gjelder Solairs OS, men poenget er det samme, hva er forskjellen på de to?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...