Gå til innhold

Hvilken størrelse på partisjoner.

Anbefalte innlegg

Jeg skal kankje formatere og planlegger å ha 2 partisjoner. 1 til windows OS filene og alt det der. Og en til mine egne saker

Noen annen ide som er bedre?

Men så lurer jeg på om jeg skal bruke FAT eller NTFS, tror kanskje det blir NTFS.

Oså lurer jeg også på hvilken størelese jeg burde ha på partisjonen der windows filene skal ligge?

Noen andre ideer med tanke på antall partisjoner ,størrelse osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kankje formatere og planlegger å ha 2 partisjoner. 1 til windows OS filene og alt det der. Og en til mine egne saker

Noen annen ide som er bedre?

Men så lurer jeg på om jeg skal bruke FAT eller NTFS, tror kanskje det blir NTFS.

Oså lurer jeg også på hvilken størelese jeg burde ha på partisjonen der windows filene skal ligge?

Noen andre ideer med tanke på antall partisjoner ,størrelse osv.

7134897[/snapback]

Det er greit å ha litt plass til Windows filene, oppdateringer, programfiler og dokumenter...

Nå vet jeg ikke om du skal bruke programfiler mappen som blir installert med Windows, eller om du skal lage en ny Programfiler mappe på den andre partisjonen. Det er jo det som vil ta mest plass etter vert...

Dette gjelder også Mine Dokumenter mappene.

Vil nok anbefale 20 - 30 gig. med plass på Windows eller Systemdisken om du vil kalle den det.

Da får du plass til det meste av programmer og dokumenter....

Anbefaler nok NTFS. Fat kan vel ikke ta filer større en 4 GB om jeg ikke tar feil...

NTFS er også sikrere...

Selvin :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Det kommer an på.

Jeg har 20Gb til operativsystem og programmer som er installert på den maskinen. Resten av disken som en stor partisjon.

Det kommer an på behovet. Hsusk at harddisker er binære; enten nye eller fulle.

Med mange partisjoner, er det mange partisjoner som blir fulle.

Har du andre inndelinger, kan dette være fornuftig også, feks med tanke på enkelhet ift backup og lignende.

Lite konkret, men kanskje til litt hjelp.

Edit:

Du slo meg på målstreken. Ja helt klart NTFS...

Mathan

Endret av Mathan
Lenke til kommentar

Jeg har 50gb på c:

Kjører mange programmer og har behov for en del plass på c:

Vanligvis så bruker en standard xp installasjon pluss noen små programmer ca 10gb. Så må det være noe ledig plass for å få søkene etter filer hurtigere. Jeg anbefaller minimum 20% ledig kapasitet pr partisjon. Etter ca 10-15% ledig så går det treigt.

-Thelle-

Lenke til kommentar

Selv opererer jeg med 10GB system-partisjon, og det holder det, også til masse programmer. Office, photoshop og en hel del annet. Velger du 20GB er du nok på den sikre siden. Men flytt "Mine Dokumenter" til D:, så er det ikke nødvendig med backup når du skal formatere C: neste gang. Det samme gjelder med .pst filen til Outlook. Jeg installerer også alle spill på D:, slik at man ikke mister fremgangen man har hatt ved eventuell formatering. Det kan allikevel være nødvendig med en re-installasjon av spillet, om den legger noen filer på C: allikevel, men du vil fortsatt beholde all progresjon!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En annen ulempe med FAT er at det ikke støtter filer med størrelse over 1GB.

7138379[/snapback]

Max filstørrelse er 4GB, men man bør fortsatt ikke bruke FAT32 om man skal håndtere filstørrelser som i disse dager ofte blir over 4GB, f.eks mht DVD-iso'er o.l.

7374037[/snapback]

4GB er det ja. Husket feil. Noen programmer kan slite med filer over 2GB også, så lenge det er FAT32, har jeg lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...