yoga Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei Vi er en gjeng som skal på en xxx-timers busstur nedover Europa. I denne sammenheng hadde vi tenkt å hygge oss med spill på våre bærbare pc`er. Det som plutselig slo meg er hvordan i alle dager skal vi klare å få nettverk mellom disse? Vi skal kjøre buss så har ikke tilgang på noen som helst strømkilde. Så spørsmålet blir da hvordan kan vi få til dette? Samtlige pc`er er utstyrt med både LAN og WLAN mulighet. Kan vi bruke noen form for kablet system som ikke trenger strøm? Evt starte en virtuell routher trådløst på en av pc`ene ? Ta strøm fra en usb port å da ta med oss en hub eller noe? Ikke vet jeg, takk for alle forslag evt tilbakemeldinger på at dette faktisk ikke er mulig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Trot faktisk man får switcher som kan ta strøm fra usb porten. Er på jobb så får ikke sjekket så grundig men ta en tur på komplett sine sider eller lignende Fant en link jeg! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324649 Endret 23. oktober 2006 av joakim@hortensgutta Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) "Ad-hoc" trådløst nett. Dette er kanskje det mest praktiske. Det kalles "maskin-til-maskin nettverk" e.l. i windows. Du må åpne egenskaper for det trådløse kortet, og under "trådløst" kan du velge å lage ett nytt nettverk. Her kan du krysse av for at det er et "ad-hoc" nettverk. Skru gjerne av kryptering hvis dere har firewall, for det gjør tingene enklere. Den andre maskinen vil da finne dette nettet etter en kort (1min kanskje) stund. Kablet nett m/krysset kabel. fjernet, det går bare mellom 2 pcer Oppsett for begge; anbefaler å sette fast IP adresse, selv om det ikke er helt nødvendig. Dette må stilles tilbake etterpå: - IP adresse 10.1.1.1 og på den andre pcen 10.1.1.2 - Subnet mask: 255.255.255.0 Dette er bare et forslag, du kan velge hvilken adresse du vil. De andre feltene, Default Gateway og lignende kan stå blanke. Endret 23. oktober 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå