Gå til innhold

Oppstart

danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg har et flust av programmer og applikasjoner som starter av seg selv under startupen. Slikt gjør at når jeg har logget på min bruker, tar det over ett minutt til PC-en har slutta å jobbe.

Er det integrert noe som kan "kille" disse bakgrunnsprogrammene i Win 2k? Jeg har også Norton Systemworks 2002. Kanskje den kan gjøre noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg veit funker ikke msconfig-kommandoen i Win2000.

Du kan derimot gå til oppstartsmappen (høyreklikk på Start-knappen, velg "åpne" og dobbeltklikk på "Programmer" og "Oppstart"). De ikonene som måtte befinne seg her, vil bli kjørt når maskina starter. Dersom du for eksempel ser ikonet "MS Office hurtigstart", er dette smart å ta vekk. "Oppgavelinjer for MS Office" også, dersom du har den. Disse tinga tar mye tid å laste, og du får lite igjen for det. Du sletter ganske enkelt ikonene (eller flytter dem til en annen mappe dersom du kan komme til å angre). Realplayer og annet snusk som ofte blir lagt inn, kan også med fordel fjernes dersom du ikke ønsker at dette skal starte sammen med Windows. Du kan selvsagt når som helst starte disse programmene sjøl idet du trenger dem. Men, som Unwill sa, ikke ta noe du ikke veit hva er (slett det iallfall ikke permanent).

Det andre trikset (og muligens det mest virkningsfulle) er å "Kjør" på startmenyen, skrive "Regedit" og klikke OK. Da får du se registeret i Windows. Så velger du fra treestrukturen til venstre "HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun". Da ser du i lista til høyre alle programmene som startes under oppstart i Windows i tillegg til de i oppstartsmappa. Her kan du høyreklikke på navnet og velge "Slett". Men, IKKE SLETT NOE DU IKKE VEIT HVA ER! Her er det ingen vei tilbake og du kan risikere at viktige programmer ikke funker etterpå og må installeres på nytt.

Dette kan hjelpe på hastigheten under oppstart. En annen ting du kan fjerne er "Indexing service" som holder oversikt over filer på harddisken slik at du skal kunne søke fortere. Men denne tar mye ressurser og du har neppe så mye bruk for den. Velg "Administrative tools" fra kontrollpanel og deretter "Services". Nede i lista finner du da kanskje "Indexing Service". Dersom startup type på denne er satt til "automatic", dobbeltklikk på den og sett startup type til manual.

I tillegg kan du prøve å kjøre WinDoctor i Systemworks, men det er ikke sikkert det har så mye å si. Dersom du har mange fonter (skrifttyper) installert i Windows, bør du kanskje fjerne de du ikke har behov for. Disse tar også en del ressurser under oppstart.

Lenke til kommentar

Regedit har jeg prøvd. Der stod bare applikasjonene som startet, ikke de små irriternende programmene. Og i startup-mappa, var det kun et ikon - som jeg faktisk vil at skal starte opp under oppstartem - ZoneAlarm...

Det finnes ikke et program som er lagd for å kille slike startups da?

Eller hvert fall en integresjon i et program...

God jul! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2001-12-15 18:17 ]

Lenke til kommentar

Reinstallere? Windows har ein tendens til å voksa seg stort (gigantisk) etter kvart, og derfor e da lurt å laga til ein heilt clean installasjon, med berre dei programma du bruker. Bruk Norton Ghose eller lignande program, og lag eit image av denne partisjonen. Når ting begynner å gå treigt, tar du berre restore from partition. I enkelte tilfeller er denne image-fila så liten at den fint går innpå ein CD.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...