durabit Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:11, skrev servermannen:Finnes det noen mulighet for å tjene penger på å ha en server oppe ?er det mulig å selge serverplass ? Det er denne typen som er mest aktuell. Det må nå være rimelig klart at som privatperson har en ikke lov til å drive kommersiell virksomhet. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Quote: Det må nå være rimelig klart at som privatperson har en ikke lov til å drive kommersiell virksomhet. Hvorfor ikke? Abonnementsvilkår for Telenor ADSL: "10.8 Videresalg og utvidet benyttelse Tjenestene kan kun benyttes av Kunden personlig og kan ikke selges, leies ut, eller på annen måte gjøres tilgjengelig for Tredjemann, verken mot vederlag eller gratis." Burde være selvforklarende. Lenke til kommentar
headbull Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 For å kjøre en server (alle har vel egentligt sagt det men...) så kreves det kompetanse...Det nytter ikke bare å installere noen server programmer og la det stå. Du må kunne fikse problemer som oppstår raskt (IALLEFALL VIST DU SKAL HA DETTE SOM ET FIRMA). F.eks si en bruker betaler deg 60 kroner i mnd for web plass, cgi og kanskje mail. Så ryker perl`en din søndags morgen (perl er moduler som gjør at CGI fungerer). Problemet må da først oppdages (fordel å forstå hva folk skriver til deg i en epost... F.eks: CGI fungerer ikke, hjelp meg!). Da skal du kunne med engang reagere med å sjekke om CGI fungerer (prøve ditt eget program f.eks) vist det da ikke fungerer er det da noe gale med scriptet ditt eller perl`en etc etc etc etc.............. Du snakte sikkert om en 10 MBITS linje, det er faktiskt en forksjell på 10 MB og 10 MBITS. Så har du jo andre ting med å kjøre server, legge til en bruker i LINUX kan være lett samtidigt som det kanskje er et rent ******. Skal du ha f.eks SHELL kunder (folk som får tilgang til å kjøre programmer på serveren) så må du kunne legge opp bruker kontoer med max antall prossesor (programmer) som kjører etc etc + hvor mye plass brukeren skal ha etc etc etc etc Vist du vil ha noen server tips så send meg gjerne en epost med spørsmål...Men anbefaler at du kanskje får litt mer hår på leggene før du begynner å tenke på server ting... -mads- [email protected] Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Poenget her var iallefall å lære, har ingen plan om å tilby noe som helst av tjeneste. Men ønsker som sagt å lære om dette uten å finne alt selv. Er det virkelig ikke noen gode sider om slikt på nettet ? Skulle gjerne ha spurt om alt mulig, men det er jo ikke vits å bruke forumet som skole, eller ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 19:32, skrev servermannen:Poenget her var iallefall å lære, har ingen plan om å tilby noe som helst av tjeneste. Men ønsker som sagt å lære om dette uten å finne alt selv.Er det virkelig ikke noen gode sider om slikt på nettet ?Skulle gjerne ha spurt om alt mulig, men det er jo ikke vits å bruke forumet som skole, eller ? Skaff deg en gammel P600 med 128MB RAM, last ned f.eks RedHat 8.0 linuxdistro og begynn og lek og lær, finnes masse på nettet, utallige bøker og annen dokumentasjon. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 19:39, skrev servermannen:Jeg lurer på om noen har link(er) til en enkel måte å sette opp sin egen server ? Slik jeg skjønner det så vil du lære om nettverk & serverdrift, noe som slettes ikke er dumt. Nå vet ikke jeg om du kan bruke linux, om du er kjent med OSI modellen osv. Av den grunn vil jeg først anbefale deg å lese Nettverksskolen som PC World Norge har skrevet. Jeg vil sterkt anbefale deg å lære deg linux, men om du ikke klarer å sjekke IP'en din gjennom command prompten i Windows så ville jeg venta litt og holdt meg til Windows. Windows er ikke så dårlig :smile: Av distro'er til linux er Clarkconnect og Trustix mine favoritter. Om du ikke er kjent med Linux ville jeg begynt med ClarkConnect. Det er en av de aller enkleste serverdistroene samtidig som det krever relativt lite av maskine og er meget bra. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-11-08 21:09 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-11-08 23:18 ] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Her er noen bøker jeg kan anbefale: - Nettverk (skolebok for IKT-Driftslag) John Sperre - Windows 2000 server (har ikke boken foran meg, men den brukes på IKT-Driftsfag) - Boken om Linux David Elboth Disse bøkene gir deg en grunnleggende innføring i Nettverk og drifting. Kan også anbefale Nettverksskolen til PC-World. Men for å lære må du prøve og feile :smile: eneste som hjelper. Lykke til! Lenke til kommentar
headbull Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Du kan jo fint spørre her på forumet det skader vel ingen det?! =) Det er kjekt å lære seg med server jah..Men det krever endel grunnforståelse av nettverk, pc, hardware (vist du skal gå litt avansert) og routing etc etc...Så vist du holder deg på din windows maskin en stund å leker deg rundt til du begynner å forstå grunnprinsippet i serving (porter, ip`er, subnets, kommandoer etc etc etc etc) så kan du hoppe over til Linux, freebsd etc etc Jeg vil faktisk anbefale Linux Mandrake 9.1 vist du har en gooood maskin til å kjøre serveren din på Ellers søk rundt på nettet (yahoo,google eller hva alle de søke motorene heter) Du lærer mye der...Sjekk også IRC, spør litt rundt..Ikke alle er så blide men prøv iallefall =) -mads- [email protected] Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Kjører du windows 2000/xp eller 9x kan du jo begynne me å sette opp servere der, det følger med mye server progz til Windows vettu :smile: Anbefales til å starte med. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: ueland85 skrev (2002-11-09 16:04):Kjører du windows 2000/xp eller 9x kan du jo begynne me å sette opp servere der, det følger med mye server progz til Windows vettu :smile:Anbefales til å starte med. PS: bør laste ned alt som finnes av sikkerhetsfix for at det skal bli ett minimum av sikkerhet. Lenke til kommentar
Gekki Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Hvis han bare ville lære, noe som forøvrig er veldig bra, skulle han ikke ha villedet oss med alt annet tull som "linja er ok" etc. :smile: Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Jaha, kjører på XP pro, er det server prog. inne her, eller må jeg laste ned noen tilleggsfiler ? Hvor og hvordan ? Takker for alle tips. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 21:02, skrev servermannen:Jaha, kjører på XP pro, er det server prog. inne her, eller må jeg laste ned noen tilleggsfiler ?Hvor og hvordan ?Takker for alle tips. Hva slags server har du planer om å sette opp i XP? Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Jeg kan jo starte med en "ftp" om det er mulig, vil gjerne lære litt om alt, (kan gjerne starte med den enkleste) vet at alt er enkelt om man kan det, men??? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 21:39, skrev servermannen:Jeg kan jo starte med en "ftp" om det er mulig, vil gjerne lære litt om alt, (kan gjerne starte med den enkleste) vet at alt er enkelt om man kan det, men??? Med FTP spiller det forsåvidt ingen rolle hvilket operativsystem du kjører. Du trenger et FTP-program. F.eks. CuteFTP. Den lar deg sette opp en FTP-tjener, slik at klientene dine kan overføre filer. Ville anbefale deg å kjøpe en skikkelig bok, sånn at du setter deg skikkelig inn i emmnet. IDG books har mange bra bøker om server/drift og vedlikehold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå