servermannen Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg lurer på om noen har link(er) til en enkel måte å sette opp sin egen server ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 19:39, skrev servermannen:Jeg lurer på om noen har link(er) til en enkel måte å sette opp sin egen server ? Og hva skal du bruke den til da? Det er jo en nokså grunnleggende info skal noen kunne svare deg. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 ...og hvilket OSskal du bruke? Lite vits i å forklare f. eks Linux når du sitter på Win-server... Kom med litt mer kjøtt på beina før du kan få noe fornuftig svar. Ellers er google en fin plass å starte. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Webserver ? Windows : Apache 2.0.43 eller Win2k Server (IIS) (m/masse patcher og ting) Linux : Apache 2.0.43 Ftp ? Windows : Bulletproof G6 eller Win2k Server (IIS) (m/masse patcher og ting) Hvordan mann setter det opp kan vi ikke svare på før du vet hva du vil.... _________________ P4 [email protected] Asus P4B533-V 2x256MB TwinMos 266DDR 2100 :-/ Crucial 9700Pro (15000+ 3D Marks) Min Netopia Guide [Word] Web'n er oppe igjen ! [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-11-07 19:54 ] Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Må nok komme med litt mere utfyllende informasjon en "hvordan sette opp en server" :smile: Hvilket OS? Hva skal den brukes til, Webserver, FTP? Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Finnes det noen mulighet for å tjene penger på å ha en server oppe ? er det mulig å selge serverplass ? Det er denne typen som er mest aktuell. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Har du en bra fastlinje da? God lagringskapasitet? Tillatelse til å kjøre kommersielle tjenster på Internett-tilgangen din? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Kom med litt mer informativt stoff, slik blir det lettere for oss å fatte en problemløsning :smile: Lenke til kommentar
nakor Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:11, skrev servermannen:Finnes det noen mulighet for å tjene penger på å ha en server oppe ?er det mulig å selge serverplass ? Det er denne typen som er mest aktuell. Hehe, ja :smile: men lett er det nødvendigvis ikke.. Tror du burde satse på noe du har god kunnskap om, for det virker ikke som du kan mest om dette. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Ja, du kan jo alltids starte et lite firma, men da må du ha bra linje! Også bør du ha mer enn bare en vanlig harddisk... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:11, skrev servermannen:Finnes det noen mulighet for å tjene penger på å ha en server oppe ?er det mulig å selge serverplass ? Det er denne typen som er mest aktuell. Nok en gang har du ikke svart på hva du skal kjøre på serveren og med all respekt, skal du ta betalt vil jeg tro at de som leier seg inn antar at den som drifter den har kunnskaper om serverdrift, måten du spør på tilsier du bør sette deg ned og hardpugge i engod del måneder for og få inn det grunnleggende, og hva slags jern har du og kjøre denne serveren på da? Er det bare websider så kryr det jo av firmaer som driver profesjonelt med dette for noen tiere i måneden. Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Linja er ok, har ikke kjøpt noe system enda, for det er jo en fordel å vite hva man bør kjøpe først, eller er det standard ? Finnes det ferdige serverpakker, eller er det best å sette sammen noe selv ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:30, skrev servermannen:Linja er ok, har ikke kjøpt noe system enda, for det er jo en fordel å vite hva man bør kjøpe først, eller er det standard ?Finnes det ferdige serverpakker, eller er det best å sette sammen noe selv ? Skal du kjøre skikkelig bør du kjøpe en merkeserver med supportavtale, hvor mye dette koster er jo avhengig av hva du skal kjøre på den. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Noen spesielle krav? Hva slags server? Hva skal den brukes til? Hva slags operativsystem? Budsjettramme? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:30, skrev servermannen:Linja er ok, har ikke kjøpt noe system enda, for det er jo en fordel å vite hva man bør kjøpe først, eller er det standard ?Finnes det ferdige serverpakker, eller er det best å sette sammen noe selv ? Du får det ikke inn du. Kan du ikke fortelle oss hva du har tenkt til. Hva slags server du tenker på. "Linja er ok" Er det en ny standard eller ? "er jo en fordel å vite hva man bør kjøpe først" Som sagt før - det er jo en fordel FOR OSS å vite hva du skal hvis vi skal hjelpe deg.... Punkter du kan fylle ut : Hva slags server : (sett kryss) -Web : -Ftp : -Annet : Hva slags linje : -ADSL <1024 : -ADSL >1024 : -SDSL <1024 : -SDSL >1024 : -VDSL <4000 : -VDSL >4000 : -10Mb + : -100Mb + : Operativsystem : -Windows : -Linux : Hvor mange "kunder" regner du med å ha : <10 11-25 26-100 100- [Edit] Skrivefeil [/Edit] [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-11-07 20:42 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:30, skrev servermannen:Linja er ok, har ikke kjøpt noe system enda, for det er jo en fordel å vite hva man bør kjøpe først, eller er det standard ?Finnes det ferdige serverpakker, eller er det best å sette sammen noe selv ? Det er totalt umulig å svare på spørsmålet ditt, fordi du svarer ikke på hva du skal tilby til kundene. Ftp, shell, web, mail, etc? Hva er en "ok linje"? Og som de andre sier; det høres ikke ut som om du er kompetent til å drifte en server - iallefall ikke konkurranse-messig. Lenke til kommentar
servermannen Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Linja er sdsl på ca 10MB Men spørsmålet var som følger: er det noen som har en link e.l. til en side hvor man eventuelt kan finne informasjon omkring servere, jeg er mest ute etter å lære. Takker for hjelpsomheten her inne, men er helt grønn på feltet så jeg vil ta alt fra starten for så å legge inn tråden her igjen når jeg kan litt, men står fast. Lenke til kommentar
darkchild Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 La meg gjette: du har tenkt til å leie vdsl (ikke sdsl) linje fra firstmile no. Vel, jau du kan sette opp server, men det vil nok ikke være lov å drive kommersielt på de linjene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: servermannen skrev (2002-11-07 23:07):Linja er sdsl på ca 10MBMen spørsmålet var som følger: er det noen som har en link e.l. til en side hvor man eventuelt kan finne informasjon omkring servere, jeg er mest ute etter å lære. Takker for hjelpsomheten her inne, men er helt grønn på feltet så jeg vil ta alt fra starten for så å legge inn tråden her igjen når jeg kan litt, men står fast. Tror du trenger grunnleggende kunnskap om nettverk/internett, protokoller, tjenester o.l. før du setter opp en server. En server er ikke annet enn en maskin som kjører spesielle programmer... f.eks: - FTP-server: som navnet tilsier, det kjører ett ftp-server program på ei maskin. -Web-server: Det kjører ett web server program på ei maskin. -dns-server: kjører ett-..-. du fatta For å holde disse fra hverandre, kjører de på forskjellige porter. FTP er vanligvis på port 21. Web på port 80 dns er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 23:25, skrev olsen:For å holde disse fra hverandre, kjører de på forskjellige porter. FTP er vanligvis på port 21.Web på port 80dns er jeg ikke sikker på. De bruker forskjellige protokoller (ftp og http). Du kan godt kjøre webserver på port 21 og Ftp på port 80. Det å sette opp en webserver er egentlig helt latterlig enkelt. Det som er kunsten er å forstå seg på sikkerhet, lese logger, konfigurere støtte for scripts osv. Jeg satte opp en Apache-server for noen timer siden. Det tok ca 2 minutter fra du begynner å innstallere til du har en faktisk brukbar server som virker utad....på den tiden hadde jeg også åpnet og forwardet porter dit de skal. Både i Netopia-routern og i Smoothwall :wink: [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-11-07 23:37 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå