Gå til innhold

Nytt Core 2 Duo system?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å gå til innkjøp av et Core 2 Duo system fra Intel. Dette p.g.a rå ytelse av hva tester har vist tidligere.

Lurer på 4 ting når det gjelder temaet.

1. Hovedkort

Vuderer dette hovedkortet:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130086&mlevel=080700

Er det noen som har erfaring med kortet i forhold til ytelse/stabilitet/overklokking

2. Prosessor

Vurderte i det lengste en E6700 prosessor. Har dog lest at mange sier at Core 2 Duo prosessorene er veldig villige til å overklokke. Lurer i den anledning på om det ville la seg gjøre å kjøre en E6600 opp mot samme hastighet som E6700 uten å måtte investerte i bedre kjøleløsning ?

3. Minne

Hva er viktigst ? Hastighet eller Tilgangstid ?

Vurderer disse 2 typene:

1: http://www.psdata.no/ps.asp?it=129240&mlevel=140205

2: http://www.psdata.no/ps.asp?it=113074&mlevel=140204

For meg som person er det ikke viktig å kunne kjøre minnet LANGT over hastigheten av det orginale. Vil bare ha et raskt og stabilt system.

4. Skjermkort

Nå er det ikke slik at jeg er spesiellt kresen når det gjelder høy oppløsning i spill. Det som dog plager meg er når spillene begynner å hakke. Ønsker å kunne kjøre spill som f.eks F.E.A.R o.l uten å irritere meg over hakking. Tenker ikke da på å kjøre i full oppløsning. Personlig så klarer jeg meg fint med 1024x768.

Generellt så spiller jeg ikke "mye" i forhold til mange andre. Ønsker dog å ha muligheten til å kjøre et av de nyere spillene i ny og ne. Ser at X1900XT har fallt til en akseptabel pris. Er dette kortet et alright skjermkort:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129670&mlevel=270301

I min forrige maskin så hadde jeg et X850XT 256 MB. Hvordan vil overnevnte kort være i forhold til mitt gamle kort ?

Setter pris på alle innvendinger i forhold til spørsmålene mine :)

Mvh

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er ikke noe problem å overklokke E6600 en del, men du bør ha annen vifte enn original. Zalman har flere gode.

Minne på DDR2-800 på CL4 er bra til overklokking.

Radeon X1900XT er et godt valg av skjermkort, og det er betydelig bedre enn ditt forrige.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei!

Det er ikke noe problem å overklokke E6600 en del, men du bør ha annen vifte enn original. Zalman har flere gode.

Minne på DDR2-800 på CL4 er bra til overklokking.

Radeon X1900XT er et godt valg av skjermkort, og det er betydelig bedre enn ditt forrige.

Hilsen,

efikkan.

7134889[/snapback]

Hvilken vifte fra Zalman anbefaler du ?

Mvh

z00l

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha ATI så er nylanserte X1950pro til 1695,- et bra valg. Støtter HDCP også.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326957

7139294[/snapback]

Vil 1950Pro yte bedre enn X1900XT ?

Mente at X1900XT var noe av det kraftigste man kunne få innenfor ATI sett bort fra X1950XT ?

Mulig jeg forveksler med 512 MB versjonen ?

Mvh

z00l

7139336[/snapback]

X1900XT er noen % raskere, men bruker mere strøm, støyer mere og er dyrere.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med FSB (Front Side Bus) På Core 2 Duo Prosessorene ?

Når jeg tenker på f.eks et Athlon 64 system så kjører man jo DDR-400 minne på 200MHz FSB x2 internt ?

Lurer på om det er nødvendig med DDR2-800 eller om man fint klarer seg med f.eks DDR2-750 ?

Tanken med å E6600 er å kunne kjøre den på samme hastighet som E6700, altså ikke noe voldsomt klokking. Kommer til å gå for den Zalman viften som anbefalt. Er dog skeptisk med tanke på den fysiske størrelsen på viften.

Fikk likevell ikke noe eksakt svar på hva som var viktigst av CL3 på DDR-667 eller CL4 på DDR-800 ?

Mvh

z00l

Lenke til kommentar

Jeg kjører min E6600 på 2.9GHz med 2x DDR2 800MHz brikker...funker helt fint det!

Her er bilde av Zalman kjøleren montert!

EDIT: Beklager rotet i maskinen men har ikke giddet å rydde opp etter jeg bygde den :thumbdown:

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Jeg kjører min E6600 på 2.9GHz med 2x DDR2 800MHz brikker...funker helt fint det!

Her er bilde av Zalman kjøleren montert!

EDIT: Beklager rotet i maskinen men har ikke giddet å rydde opp etter jeg bygde den  :thumbdown:

7153562[/snapback]

Oi, den vifta var ikke akkurat liten. Hvordan er det med kondensatorene som ofte sitter ved siden av CPU-sokkelen ?

Lurer også på hvilken settings du kjører på FSB/Spenning/MP ?

Mvh

z00l

Lenke til kommentar

Kjøleren kommer ikke borti noen ting, og den kjøler ekstremt bra! Har rundt 26 grader idle og ca. 38 grader load!

Husker ikke helt hva klokke instillingene er, men kan sjekke dette når jeg kommer hjem!

Lurer på om det var 1280/667, 320FSB og 1.30 VCORE, men er ikke sikker! (BTW er rimelig ny på OC så er ikke helt sikker på hva alle forkortelsene står for så...)

Lenke til kommentar
min e6600 kjører på 3.2 ghz, med 355 fsb ( 9*355)

7153839[/snapback]

Så å oppnå et stabilt system på rundt samme hastighet som en E6800 vil være mulig ?

btw: 3.2GHz på en sånn CPU er bare "nødt" til å sparke GODT i fra :D

Mvh

z00l

Edit: Hvilken hovedkort anbefaler du/dere for litt overklokking ?

Endret av z00l
Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

7157913[/snapback]

Hmmm ...

Nå synes jeg personlig at emnetittelen var mer enn godt nok da det er et nytt Core 2 Duo system jeg skal ha. Innlegget ble lagt under "Hjelp til Kjøp/Salg" og inneholder bla hva jeg er på utkikk etter, nemelig et Core 2 Duo system.

Det er i tillegg litt begrenset hva man får plass til å fylle av informasjon i emnefeltet. Men greit: Skal ta det til etteretning.

-z00l-

Lenke til kommentar

Stenges for dårlig bruk av emnefeltet, se forøvrig sticky/annonsering.

Det fremgår klar at nemt sticky/annonsering skal leses før en poster i denne kategorien samt at brudd på denne vil føre til stenging.

Du rådes herved til å lese denne og forsøke på nytt.

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for div. merker/produsenter (t.d. AMD/Intel, ATI/nVidia) kan dette også med fordel inkluderes. Skal du bare ha visse komponenter kan du med fordel opplyse om hvilke deler det er snakk om.

• Døme på gode emnefelt:

• Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)

• Ny Stille-PC til 10000 kr.

• Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).

• Nytt HK, CPU (Intel), RAM max. 7K

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Brudd på nevnte retningslinjene, enten det gjelder dårlig bruk av emnefelt eller særs manglende informasjon i tråden, vil føre til stenging.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...