Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har skolen rett til å gi skulk på en fridag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sagt 3-4 ganger at jeg går på VGS.

 

Og hvorfor 499,50 egentlig?

7148582[/snapback]

Ops. Mente 249,50 selvfølgelig. Bare sånn i tilfelle de skulle finne på å telle over pengene.

7148778[/snapback]

 

Det er vel klasseformannen eller elevrådet som skal telle pengene, hvorfor stresse dem ut?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Vi hadde på torsdag en innsamlingsaksjon for ofrene etter Tjernobyl-katastrofen. Der skulle vi samle inn 250kr, samme hvordan, bare vi hadde akkurat 250kr med oss på fredags morgen.

 

Greit nok, 250kr er ikke særlig mye, og det er ikke noe problem for meg å støtte saken med 250kr, men problemet er:

 

Hvis vi ikke hadde med 250kr, fikk vi en hel dag skulk. Dette var ikke en vanlig dag, men en fridag. Eller med andre ord en planleggingsdag for lærerene. Har skolen rett til å true oss på denne måten? Vi fikk heller ikke noen mulighet til å gi pengene på f.eks mandag om vi glemte dem på fredag, men det fikk elever som var syke muligheten til. Burde det ikke være likt for alle? Alle kan tross alt være syke, og alle kan glemme.

 

Har egentlig elevene rett til fri på planleggingsdager, eller er det opp til hver enkelt skole å velge dette?

7134307[/snapback]

 

synes ikke skolen burde ha rett til og Kreve 250kr eller 50kr får den sags skyld, er ikke alle som har muligheten til og skaffe penger og også true med skulk vis de ikke skaffer penger er absurd

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er det noko gale som ikkje er rett. Elevane skal ha 190 skuledagar fordelt over 38 veker. Lærarane skal i tillegg ha 5 planleggingsdagar (den 39.veka) utan elevar på skulen. Å sende elevane ut for å samle inn pengar til "gode formål" for å kunne bruke denne dagen til planlegging, er totalt hol i haudet. Å så gi elevane skulk fordi dei ikkje kjem tilbake med nok pengar, grensar mot kriminell aktivitet, samt eit brot på arbeidstidsavtala mellom KS og arbeidstakarorganisasjonane, og vil kunne gi grunnlag for trekk i løn for ein dag for dei tilsette (dei erstattar ein undervisingsdag med ein pålagd planleggingsdag, og får i realiteten betaling for å ta seg ein fridag.) :no:

 

Eg ville ha teke dette opp i elevrådet ved skulen, deretter fremja det som sak i skuleutvalet, og dersom det ikkje vart retta opp, ville eg sendt klage til opplæringsavdelinga i kommuna/fylket, eventuelt vidare til Utdanningsdepatementet via Elevorganisasjonen.

 

Ein anna ting i denne samanhengen er at det i driftsplana for skulen skal framgå kor tid det skal være undervising, og kor tid det er planleggingsdag for lærarane. Elevrådet skal høyrast i samanheng med framlegget til driftsplan, og har rett til å komme med innspel til denne.

Lenke til kommentar

Selv om jeg betviler lovligheten av dette, er det trist at ungdom på 16 år ikke finner det i sin samvittighet å jobbe et par-tre timer en dag for å tjene sammen 250 kroner til noen som virkelig trenger det, når de får 8 timer skolefri, og vil ljuge det vekk under "politisk overbevisning" eller annet vås.

 

Vanligvis da vi hadde lignende ting på skolen, hadde skolen en liste med strøjobber til de som ikke fant seg noe på egenhånd.

Lenke til kommentar

Noen her kaller tjernobyl et u-land(område?) bestående av virkelig trengende mennesker, det er vel en liten overdrivelse?

 

Forøvrig synes jeg slik som dette er helt tullete. Slike saker bærer ofte preg av at et eller annet elevråd bestående av middels tilbakestående naut har fått litt for frie tøyler, og når de finner på noe dumt kaller skolen det bare elevdemokrati eller noe annet fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...