Gå til innhold

- PC-en er snart historie


Anbefalte innlegg

Skal faktisk ikke se vekk ifra at dette er tilfelle.

 

Det er noe som heter bluetooth idag, og denne teknologien blir stadig forbedret og raskere.

* Bare til å koble seg på tv'en via bluetooth og få stor skjerm.

* Allerede idag finnes det store tastatur som kan kobles til forkjellige symbian telefoner via bluetooth.

* Forkjellige nettsteder tilbyr store mengder lagringsplasser.

* Koble til en mus eller lignende via bluetooth.

 

Om noen år ser jeg heller ikke vekk ifra at prosessoren i mobilen kommer til å bli mangedoblet også. Idag kan du få tak i mobiler med ca 520 MHz.

 

Ikke umulig, ikke umulig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ROFLMAOANHAHAANDWSTCASMP! sæææærlig, mobben kommer til å erstatte pc'n?! SPILL, mann, SPILL! WoW på noe som ligner en M600i, liksom? hva kan gi sånne hallusinasjoner...

7143787[/snapback]

Nå fikk jeg veldig lyst til å fjerne datamaskiner når jeg så denne skrivingen..

 

cannabis, opium, som MrVilla sier, det er neppe lovig i norge, neppe noe land i det hele tatt  :!:

7143787[/snapback]

Du tar feil, det finnes land hvor cannabis er legalisert

Lenke til kommentar
ROFLMAOANHAHAANDWSTCASMP! sæææærlig, mobben kommer til å erstatte pc'n?! SPILL, mann, SPILL! WoW på noe som ligner en M600i, liksom? hva kan gi sånne hallusinasjoner...cannabis, opium, som MrVilla sier, det er neppe lovig i norge, neppe noe land i det hele tatt  :!:

7143787[/snapback]

 

xbox360, ps3, wii? need i say more?

 

tingen er den at flere og flere andre bokser tar over forskjellige jobber fra pcen...

 

spørsmålet er, hva for jobber kan mobilen ta over?

Lenke til kommentar

Jeg tror nå aldri en liten telefon lignende dings vil ta over for pc-en på mange mange år...

om 20 år sitter vi vel på et helt annet niva enn nå når det gjelder teknologien, og kanskje den stasjonære pc-en er blitt mindre, kanskje du ikke bruker mus og tastatur lenger...

Kanskje alt er en slags 3D greie, der du kan trykke på det, slik som du ser på div science fiction filmer...

 

Kanskje pc-en om 20 år ikke er til å kjenne igjen i forhold til den vi kjenner i dag...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ROFLMAOANHAHAANDWSTCASMP! sæææærlig, mobben kommer til å erstatte pc'n?! SPILL, mann, SPILL! WoW på noe som ligner en M600i, liksom? hva kan gi sånne hallusinasjoner...cannabis, opium, som MrVilla sier, det er neppe lovig i norge, neppe noe land i det hele tatt  :!:

7143787[/snapback]

 

xbox360, ps3, wii? need i say more?

 

tingen er den at flere og flere andre bokser tar over forskjellige jobber fra pcen...

 

spørsmålet er, hva for jobber kan mobilen ta over?

7144645[/snapback]

 

Han snakket om WoW på SE m600. Hva har konsoller med det å gjøre?

 

Og det er ingen konsoller som tar over jobber for PCen.

PC, mobilt og konsoller lever ganske fint sammen. Det er idioti å hevde at det ene vil ta livet av det andre.

 

*edit*

Jeg tror heller på en slags integrert "PC" som styrer en hel husstand som en slags tjener. Den kan være lenket til varme, lys, multimedia, osv. Mobile enheter vil kanskje koble seg til dette nettet mens man er hjemme. Det vil mest sannsynlig skje i en glidende overgang.

 

P.S Det finnes per i dag langt flere spill til PC-platformen en for samtlige konsoller og andre spillplatformer som er laget noensinne tilsammen. Det blir som å si at rock&roll er død. Ja, jøss... :roll:

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

full mulig å spille wow på mobilen. bare plugg inn ekstern strøm, tastatur, mus og skjerm ;) cpu, ram og flash nok til å kjøre wow og vips :p

 

greit nok, skal noe til å spille wow sittende på bussen på vei til eller fra noe på noe som ikke er større den en mobil (selv om noen sikkert vil finne på å prøve det på en umpc, men dem skal jo være en fullverdig pc i mikroformat).

 

poenget mitt var at denne artikkelen snakker nok helst om kontoroppgaver, ikke spill. husk, en pc er mange ting for mange personer. en konsoll er bare en spesialisert pc. hadde en kunnet plugge i tastatur og mus kunne en konsoll helt fint spille wow. en mobil kan fint ta over jobben som web og mail terminal (noe forskjellige tråder her på forumet vitner om. om en da pdafon/smartphone).

 

at det pr dags dato finnes flere spill til pc en til alle konsoller til sammen er ikke ensbetydende med at det vil være slik til all framtid. rock & roll døde ikke, men er nå bare en liten sjanger i det store pop-bildet. samme vil nok skje med pcen som spillplattform, om bare konsollprodusentene innser hvor fleksibelt tastatur og mus er i spillsammenheng (blir aldri helt vant til å sikte med joystick, men der kan wii bli spennende. hmm, plugge wiimoten inn i ett tastatur og spille wow med det oppsettet?).

 

vi vil nok se at pcen blir mer og mer boligens sentrale logikkenhet ja, mens trådede og trådløse nettverk forer data mer spesialliserte enheter rundt i huset. ser jo bare det med tanke på at windows vista sin media station del skal kunne snakke med xbox 360 sånn at xboxen kan få tak i data lagret på pcen.

 

vi vil nok se flere og flere enheter som bygger på pc-teknologi (x86 instruksjonsettet osv) men som er spesialisert for en eller flere spesifikke oppgaver (musikk, video, spill, kontor oppgaver, web) heller den forvente at bruker skal legge inn programvare for disse jobbene.

 

nei, men mobil vil kanskje ikke ta over jobben for pcen som spillmaskin, men andre jobber kan den ta. poenget med posten min var å belyste at det fantes andre bokser som tar spilljobben fra pcen i større og større grad (det har eksistert mmorpger på konsoll siden sega dreamcast). om så da mobilen tar mange av kontoroppgavene, hva oppgaver er det da pcen er alene om å ha? med andre ord, hvile spesifikke oppgaver må du ha en pc for å få gjort?

Lenke til kommentar

Men ekstern skjerm (f.eks. TVen) og ekstern tastatur og mus, er det slett ikke umulig at mobilen vil ta over. Mobilen blir som en liten PC man tar meg seg, mens man bruker andre "hjelpemidler" (skjerm og mus og tastatur) der man er til å bruke den på en mer praktisk måte. Men det vil ta lang, lang tid. MYE mer enn 5 år :!:

 

Det som vil skje først er at PCen vil bli mindre, kanskje vil hele PCen bli integrert i skjermen.

Lenke til kommentar
full mulig å spille wow på mobilen. bare plugg inn ekstern strøm, tastatur, mus og skjerm ;) cpu, ram og flash nok til å kjøre wow og vips :p

 

greit nok, skal noe til å spille wow sittende på bussen på vei til eller fra noe på noe som ikke er større den en mobil (selv om noen sikkert vil finne på å prøve det på en umpc, men dem skal jo være en fullverdig pc i mikroformat).

 

poenget mitt var at denne artikkelen snakker nok helst om kontoroppgaver, ikke spill. husk, en pc er mange ting for mange personer. en konsoll er bare en spesialisert pc. hadde en kunnet plugge i tastatur og mus kunne en konsoll helt fint spille wow. en mobil kan fint ta over jobben som web og mail terminal (noe forskjellige tråder her på forumet vitner om. om en da pdafon/smartphone).

 

at det pr dags dato finnes flere spill til pc en til alle konsoller til sammen er ikke ensbetydende med at det vil være slik til all framtid. rock & roll døde ikke, men er nå bare en liten sjanger i det store pop-bildet. samme vil nok skje med pcen som spillplattform, om bare konsollprodusentene innser hvor fleksibelt tastatur og mus er i spillsammenheng (blir aldri helt vant til å sikte med joystick, men der kan wii bli spennende. hmm, plugge wiimoten inn i ett tastatur og spille wow med det oppsettet?).

 

vi vil nok se at pcen blir mer og mer boligens sentrale logikkenhet ja, mens trådede og trådløse nettverk forer data mer spesialliserte enheter rundt i huset. ser jo bare det med tanke på at windows vista sin media station del skal kunne snakke med xbox 360 sånn at xboxen kan få tak i data lagret på pcen.

 

vi vil nok se flere og flere enheter som bygger på pc-teknologi (x86 instruksjonsettet osv) men som er spesialisert for en eller flere spesifikke oppgaver (musikk, video, spill, kontor oppgaver, web) heller den forvente at bruker skal legge inn programvare for disse jobbene.

 

nei, men mobil vil kanskje ikke ta over jobben for pcen som spillmaskin, men andre jobber kan den ta. poenget med posten min var å belyste at det fantes andre bokser som tar spilljobben fra pcen i større og større grad (det har eksistert mmorpger på konsoll siden sega dreamcast). om så da mobilen tar mange av kontoroppgavene, hva oppgaver er det da pcen er alene om å ha? med andre ord, hvile spesifikke oppgaver må du ha en pc for å få gjort?

7217128[/snapback]

 

Det utvikles stadig flere spill på PC. Konsollene har flere av hype-spillene med mye penger bak seg, men uavhengige utviklere peser ut nye spill i et vanvittig tempo for PC. Jeg tror helt ærlig at konsollene vil forsvinne og at man vil få, som jeg sa, en sentral dataenhet i hvert enkelt hjem. Med fremtidens flerkjærneprosessorer vil ikke ytelse bli et problem under fleroppgavekjøring.

 

Mobilen vil aldri kunne ta over for en stasjonær datamaskin ganske enkelt fordi teknologi først utvikles i de store formatene og deretter krympes ned til "mobil" størrelse. Den vil nok kun være et suplement til stasjonære enheter så lenge vi lever. ;)

 

Det artikkelen faktisk dreier seg om er at det ikke er videre praktisk, eller i det hele tatt mulig å bruke mobilen som fullverdig PC.

 

P.S Husk at PC bare betyr personlig datamaskin. Det er ikke garantert at AMD-Intel-Linux-Windows vil fortsette å dominere i fremtiden.

 

*edit*

En ting til. x86 er vel i høyeste grad klart for skraphaugen? Det begynner å bli en veeeldig gammel arkitektur.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
full mulig å spille wow på mobilen. bare plugg inn ekstern strøm, tastatur, mus og skjerm ;) cpu, ram og flash nok til å kjøre wow og vips :p

 

greit nok, skal noe til å spille wow sittende på bussen på vei til eller fra noe på noe som ikke er større den en mobil (selv om noen sikkert vil finne på å prøve det på en umpc, men dem skal jo være en fullverdig pc i mikroformat).

 

poenget mitt var at denne artikkelen snakker nok helst om kontoroppgaver, ikke spill. husk, en pc er mange ting for mange personer. en konsoll er bare en spesialisert pc. hadde en kunnet plugge i tastatur og mus kunne en konsoll helt fint spille wow. en mobil kan fint ta over jobben som web og mail terminal (noe forskjellige tråder her på forumet vitner om. om en da pdafon/smartphone).

 

at det pr dags dato finnes flere spill til pc en til alle konsoller til sammen er ikke ensbetydende med at det vil være slik til all framtid. rock & roll døde ikke, men er nå bare en liten sjanger i det store pop-bildet. samme vil nok skje med pcen som spillplattform, om bare konsollprodusentene innser hvor fleksibelt tastatur og mus er i spillsammenheng (blir aldri helt vant til å sikte med joystick, men der kan wii bli spennende. hmm, plugge wiimoten inn i ett tastatur og spille wow med det oppsettet?).

 

vi vil nok se at pcen blir mer og mer boligens sentrale logikkenhet ja, mens trådede og trådløse nettverk forer data mer spesialliserte enheter rundt i huset. ser jo bare det med tanke på at windows vista sin media station del skal kunne snakke med xbox 360 sånn at xboxen kan få tak i data lagret på pcen.

 

vi vil nok se flere og flere enheter som bygger på pc-teknologi (x86 instruksjonsettet osv) men som er spesialisert for en eller flere spesifikke oppgaver (musikk, video, spill, kontor oppgaver, web) heller den forvente at bruker skal legge inn programvare for disse jobbene.

 

nei, men mobil vil kanskje ikke ta over jobben for pcen som spillmaskin, men andre jobber kan den ta. poenget med posten min var å belyste at det fantes andre bokser som tar spilljobben fra pcen i større og større grad (det har eksistert mmorpger på konsoll siden sega dreamcast). om så da mobilen tar mange av kontoroppgavene, hva oppgaver er det da pcen er alene om å ha? med andre ord, hvile spesifikke oppgaver må du ha en pc for å få gjort?

7217128[/snapback]

 

Det utvikles stadig flere spill på PC. Konsollene har flere av hype-spillene med mye penger bak seg, men uavhengige utviklere peser ut nye spill i et vanvittig tempo for PC. Jeg tror helt ærlig at konsollene vil forsvinne og at man vil få, som jeg sa, en sentral dataenhet i hvert enkelt hjem. Med fremtidens flerkjærneprosessorer vil ikke ytelse bli et problem under fleroppgavekjøring.

 

er ikke bare pcen som får flere kjerner fremover...

 

og i det siste har det vært veldig populært med småspill på xbox 360 om jeg forstår nyhetene rett. men alt i alt snakker vi nok forbi hverandre. jeg er høyst enig i at vi vil se en slags sentral enhet. men jeg vil ikke bli overrasket om denne først og fremst vil fungere som data lager. de enkelte oppgavene blir nok heller utført av mer spesieliserte enhet rundt om i hjemmet. en "tuner" boks under tven som snakker med sentral lageret når det kommer til musikk, film og spill for eksempel?

 

Mobilen vil aldri kunne ta over for en stasjonær datamaskin ganske enkelt fordi teknologi først utvikles i de store formatene og deretter krympes ned til "mobil" størrelse. Den vil nok kun være et suplement til stasjonære enheter så lenge vi lever. ;)

 

men vi har allerede fått nok datakraft til å gjøre "alt" (nye bruksområder av pcen blir jo oppfunnet hele tiden men men). om denne så krymper så vil en kunne gjøre alt med en boks som får plass i baklomma. i den forstand vil mobilen ha tatt over for pcen, men samtidig vil mobilen ha blitt til en høyst bærbar pc ;)

 

alt i alt så finnes det ikke noen grunn til å ha en stasjonær pc om du ikke driver med en eller annen jobb som trenger tyngre beregninger utført i passelig høy fart.

 

spørsmålet er rett og slett, hva oppgaver er det du skal ha gjort. regneark, tekstbehandling, presentasjoner, alt dette kan gjøres på en laptop og etter hvert en pdafon. og via nettet så kan en fint koble seg til en tyngre regneenhet, gi den en jobb, også komme tilbake og sjekke hvordan det går.

 

jeg har vanskelig å se hva for jobber en ønsker å bruke en pc til som en laptop og etter hvert en pdafon ikke vil kunne gjøre med tiden. hvor en må sitte foran en stasjonær pc for å få jobben gjort.

 

Det artikkelen faktisk dreier seg om er at det ikke er videre praktisk, eller i det hele tatt mulig å bruke mobilen som fullverdig PC.

 

hmm, leste jeg den så feil da?

 

P.S Husk at PC bare betyr personlig datamaskin. Det er ikke garantert at AMD-Intel-Linux-Windows vil fortsette å dominere i fremtiden.

 

*edit*

En ting til. x86 er vel i høyeste grad klart for skraphaugen? Det begynner å bli en veeeldig gammel arkitektur.

7217352[/snapback]

 

amd, intel og windows kansje ikke, men jeg ser ikke linux dø.

 

utviklingen har nå gått fra å være revolusjonær til å være evolusjonær.

 

ja, x86 er kansje klar for skraphaugen, men jeg tror ingen av cpuene til amd eller intel snakker x86 direkte. om jeg har forstått det rett så blir gjerne x86 instruksjonene oversatt til cpu-interne koder. men x86 har blitt ett slags lingua franca innen datamaskiner. derfor tror jeg x86, med evolusjonære forbedringer, vil fortsette å eksistere i lang tid fremover ;) bare se på hvor mye problemer intel fikk når de gikk bort fra x86 ved skifte til 64-bit, mens amd utvidet x86 til å støtte 64-bit.

 

folk har ikke lengre til, råd eller vilje til å hive maskinparken hver eneste gang noe nytt kommer. til det har det blitt for stor datamessig og programvaremessig treghet (som i fysikk, når en prøver å snu bevegelsesretningen på ett legeme i bevegelse).

 

det er denne tregheten som stopper linux fra å trenge inn på skrivebordene rundt om, og det er denne tregheten som gjøre microsoft til sin egen største konkurrent (xp vs vista).

 

på samme måte som at en art har blitt mange arter, så vil vi nok se pcen slik vi kjenner den i dag spesialisere seg inn i mange arter ment for spesifikke oppgaver.

 

disse artene vil så samarbeide i ett rikt økosystem av data.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...