Gå til innhold

hvordan instalere hd driver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisk skal ikke ha noen driver.

Diskkontrolleren trenger driver, den ligger på en CD som følger med hovedkortet (Windows vil som regel automatisk installere en driver).

Bruk av floppy er bare nødvendig når du skal installere Windows på SATA disk, for enkelte typer hovedkort.

Lenke til kommentar

når jeg setter inn driver cden til hovedkortet får jeg opp en meny med 9 valg, der kan du lage drivere til de forskjellige tingene. Så jeg satte inn en diskett og begynte og føre over driveren da det kom opp en error.

Finnes det andre måter og få driveren inn på?

Lenke til kommentar

Det kommer førdt opp:" No valible deivce. Push F4 to enter Raid settings" så trykkker jeg enter og går videre og da går jeg denne meldingen "Disk boot failure. Insert systemdisk and press enter"

Jeg setter i windows cden og får opp formater menyen. Da kommer det opp at det ikke er koblet til noen harddisker.

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Hva er galt?

7139980[/snapback]

Hele verden går til helvete, det er det som er galt.

Når det gjelder installering av Windows er det litt enklere. Men for å kunne hjelpe deg må du nesten fortelle oss hva slags hardware du har. Harddisken er en WD 250GB har du allerede sagt, men er det en vanlig IDE-disk eller en Seriell ATA disk (SATA)?

Og hva slags hovedkort er det snakk om?

Jeg antar at det er Windows du forsøker å installere, men jeg er neimen ikke sikker ...

Er dette en helt ny PC du prøver å bygge, eller skal du installere en ny disk i en eksisterende PC?

Lenke til kommentar

ja det funka helt fint før jeg kobla den fra hverandre. Men det er bare harddisken jeg har problem med nå ,alt annet funker som det skal.

Jeg fikk ikke dette problemet med harddisken da jeg bygde den, men det skjedde nå helt plutselig.

Når jeg starter maskinen kommer det opp at i sata raid port 2 på hovedkortet så er det registrert en harddisk som det er 232gb på(som stemmer). Men når jeg skal starte pcen ,eller formatere kommer det opp at det ikke er funnet noen harddisker

Er det noe galt med hovedkortet eller er det noe galt med harddisken?

Lenke til kommentar

OK, disken har fungert i PC'en før - da trenger du ingen ny driver for å boote fra disken, dersom det fortsatt er installert et OS på den.

Kan det være at du har koblet kabelen fra disken inn på en annen SATA-kontakt på hovedkortet enn du brukte forrige gang? Kan du f.eks. flytte kabelen til SATA port nummer 1 og se om det forandrer på noe?

Det kan være at BIOS'en rett og slett ikke finner en boot record, muligens fordi den leter på feil sted, og fordi den ikke er i stand til å lete andre steder.

Hvis du har tilgang til et diskpartisjoneringsprogram (PartitionMagic e.l.), så kan du kanskje få sett om disken fortsatt har partisjoner (en eller flere), om du har en "Active partisjon" osv.

(Det finnes noen på The Ultimate Boot CD.)

Har du bare den ene disken i maskinen?

(I så fall er det enklere enn når du har flere disker som går i beina på hverandre.)

Lenke til kommentar

jeg ahr bare den ene harddisken, og jeg har prøvd og flyttet ledningen i alle portene på hovedkortet, men får samme meldingen.

OS og alle drivere osv ligger inne på harddisken, siden den har vært i bruk et havlt år nå.

Har restarta biosen uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å lage en Ultimate Boot CD, boote fra den, og kjøre f.eks. Ranish Partition Manager for å se om den finner disken og eventuelt ser om det er noen partisjoner på den?

Hvis den ser partisjoner (- en eller flere -) så kan det hende det er boot-sektoren på disken som er litt "krøllete", men det er det vanligvis mulig å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...