Gå til innhold

Gammel Pc ny ram-brikke?

sun360

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en gammel pc som jeg har lyst å tyne ut litt extra ( bruker den som server, backup pc) den sitter med 1GiG 266mhz ram...så det jeg har lyst er å dytte dette opp til 2 gig eller i hvertfall til 1,5, saken er at det er rimelig vansklig å få tak i såpass gammel ram serie ( 266mhz)!

Så det jeg lurte på var om det var mulig å bruke f.eks 333mhz eller 400++ mhz ? :ermm:

Er det trygt?? :hmm:

Får jeg problemer med noen av de andre komponentene, eller minne brikkene?

HK'et mitt støtter maks 266mhz fsb, har det utrolig mye å si??

Tusen takk på forhånd!!

MVH

Sun360

PS

Det er gått mulig at noen andre har spurt liggnende spm, og jeg har forsåvidt søkt gjennom forumet, men greide ikke å finne et 100% sikkert svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nye minne vil gå på samme hastighet som den dårligste brikken. Mao ingen problemer sålenge det er DDR minne.

Om du bruker den som server backup burde du se på om du har behov for mer minne. Om den bare fungerer som filserver for hjemmenettverket så tror jeg ikke det er så mye hensikt i å oppgradere fra 1GB.

Lenke til kommentar

Jeg bruker den til blant annet server, men også av og til , som en 3d modelerings PC ( har et fire GL kort liggende inne) ...Jeg vet at det er snakk om gammel pc og at jeg kunne få mer uta av en ny en, saken er at jeg modelerer sjeldent så dette passer meg greit.

Derfor trenger jeg litt ekstra minne!

Er du 100% sikker at det ikke vill oppstå problemer med de andre brikkene? 2stk som er 266mhz og så kommer en på 533mhz ( eller noe sånt)...er det ok??

Mvh

sun360

Lenke til kommentar

Om det er DDR minne du har og kjøper mer DDR minne så er de fullstendig bakoverkompatibel, men vil gå på hastigheten til den tregeste brikken!

Ikke kjøp brikke på 533MHz det er overklokkingsminne og vil ikke bli utnyttet i det hele tatt. Kjøp de billigste PC3200@400MHz brikkene du finner evt lavere. (Gjerne PC3200 som er billigst)

Kanskje du finner noen PC2100/2700 brikker brukt til en god pris.

Edit: Er selvfølgelig ikke 100% sikker på at det ikke blir problemer, men det skal ikke være et problem.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Vær OBS på at mange eldre hovedkort får ofte problemer med mer enn 2stk minnebrikker, og de som klarer det vil iblant gå i enda lavere hastighet på minnet..

Det beste er om du sjekker hvilket hovedkort du har så kan det sjekkes.

Enten åpne kabinettet og les det som står på selve HK eller last ned f.eks Cpuz eller Everest for å se hvilket du har i selve operativsystemet.

Lenke til kommentar

Hk : Abit KR7A-Raid

Jeg har fått et tilbud fra en kompis: Kingston ValueRAM - Minne - 1 GB - DDR - 266 MHz / PC2100 - CL2.5 - ECC ( merk ECC): til 550 Nok

Er det bra? Dårlig? Kommer det til å skape problemer med resten av systemet siden det er ECC ( og resten av brikkene ikke er det)?

(Hva er ECC forresten, kanskje litt greit å vite...just in case)

sun360

Lenke til kommentar

Fra Abits hjemmeside:

Memory

Four 184-pin DIMM sockets support PC1600/PC2100 DDR SDRAM module

Supports 6 banks up to 3GB DRAMs for unbuffered DDR/SDR modules

Supports 8 banks up to 3.5GB DRAMs for registered DDR/SDR modules

Fra Wikipedia:

In information theory and coding, an error-correcting code or ECC is a code in which each data signal conforms to specific rules of construction so that departures from this construction in the received signal can generally be automatically detected and corrected.

...

ECC memory provides greater data accuracy and system uptime by protecting against soft errors in computer memory.

Du kan ikke blande ECC-minne med ikk-ECC minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...