Gå til innhold

DVD brenning i Pinnacle tar lang tid. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg skal brenne en del DVD-er fra filer jeg har overført fra DV-kameraet mitt til PC-en. Og bare det å overføre filer fra kameraet tar like lang tid som det er film. Dette gjør jeg i Pinnacle studio 10. Men når jeg skal brenne filmen til DVD så må filmen først rendres. Dette tar evig lang tid, og når brenningen tar like lang tid begynner jeg å bli utolmodig. Hvordan kan jeg gjøre dette raskest? Finnes det for eksempel noen programmer hvor rendreringa ikke tar så lang tid? Jeg er altså ute etter en metode å gjøre dette mest effektivt på. Det spiller ingen rolle om jeg må innom flere programmer av gangen, så lenge det går fort.

EDIT: Har forresten denne brenneren om det har noe å si

Tusen takk for alle svar

Mvh

Christian

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal brenne en del DVD-er fra filer jeg har overført fra DV-kameraet mitt til PC-en. Og bare det å overføre filer fra kameraet tar like lang tid som det er film. Dette gjør jeg i Pinnacle studio 10. Men når jeg skal brenne filmen til DVD så må filmen først rendres. Dette tar evig lang tid, og når brenningen tar like lang tid begynner jeg å bli utolmodig. Hvordan kan jeg gjøre dette raskest? Finnes det for eksempel noen programmer hvor rendreringa ikke tar så lang tid? Jeg er altså ute etter en metode å gjøre dette mest effektivt på. Det spiller ingen rolle om jeg må innom flere programmer av gangen, så lenge det går fort.

DV-filmen må komprimeres for å få plass på en DVD-plate, og dette er en maskinkraftkrevende oppgave. Du må med andre ord sannsynligvis oppgradere maskinen (prosessor og minne) for å få gjort dette noe særlig kjappere. Kan være andre programmer er mer effektive, men tvilsomt om det gir store utslag.

Resten av prosessen med å lage en DVD tar ikke så veldig lang tid, men noen programmer bruker jo litt tid på å lage animerte menyer. Det er uansett komprimeringen som tar tid...

Om det tar uforholdsmessig lang tid, kan vi ikke si noe om før vi vet hvor lang tid det har tatt, og hva slags maskinvare du har...

Lenke til kommentar
Om det tar uforholdsmessig lang tid, kan vi ikke si noe om før vi vet hvor lang tid det har tatt, og hva slags maskinvare du har...
Maskinvara står i profilen hans. Det er vel hovudsakleg prosessoren som avgjer kor raskt rendring går?

chs89:

Det er som k-ryeng seier heilt normalt at slikt tek lang tid, gjerne mykje lengre enn sanntid. Å gjere det via andre program vil truleg ikkje ta mindre tid, då ein fyrst må eksportere som DV AVI, og so konvertere den fila igjen.

Lenke til kommentar
Maskinvara står i profilen hans. Det er vel hovudsakleg prosessoren som avgjer kor raskt rendring går?

chs89:

Det er som k-ryeng seier heilt normalt at slikt tek lang tid, gjerne mykje lengre enn sanntid. Å gjere det via andre program vil truleg ikkje ta mindre tid, då ein fyrst må eksportere som DV AVI, og so konvertere den fila igjen.

7133255[/snapback]

Ok, så svaret må nesten være at jeg bør redusere kvaliteten på filmene jeg laster inn. Hva er anbefalt kvalitet?

Lenke til kommentar

Nei, du bør eigentleg ikkje redusere kvaliteten under overføringa frå kamera. Det einaste som kanskje kan føre til kortare rendretid er om du har mogelegheit for å overføre direkte til MPEG2 i PAL-format (720x576, 25fps), slik det er på DVDar, men det vil gjere redigeringa tyngre for programmet. I tillegg må alle overgangar og klipp med tekst eller effektar rendrast, so det kan godt vere Studio rendrer alt på ny uansett.

Lenke til kommentar

Det er vel bare å f.eks sette på rendringen om kvelden, så kan PCèn jobbe i fred til neste morgen, og resultatet blir bra. Å foreslå å måtte bruke flere programmer for å prøve å spare tid, fører vel bare til at man selv bruker mer "egentlig" tid, da man vil måtte følge med på når de forskjellige program er ferdige, og starte et nytt. Start heller rendringen med det beste programmet og gode innstillinger for kvalitet og la PCèn stå og jobbe i fred noen timer, og "vips" så er det ferdig likevel.

Lenke til kommentar
Det er vel bare å f.eks sette på rendringen om kvelden, så kan PCèn jobbe i fred til neste morgen, og resultatet blir bra. Å foreslå å måtte bruke flere programmer for å prøve å spare tid, fører vel bare til at man selv bruker mer "egentlig" tid, da man vil måtte følge med på når de forskjellige program er ferdige, og starte et nytt. Start heller rendringen med det beste programmet og gode innstillinger for kvalitet og la PCèn stå og jobbe i fred noen timer, og "vips" så er det ferdig likevel.

7136256[/snapback]

Problemet er at det her er snakk om flere DVD-er, og det vil ta uhyre lang tid om jeg kun tar 1-2 per dag :p

Lenke til kommentar

7136256[/snapback]

Problemet er at det her er snakk om flere DVD-er, og det vil ta uhyre lang tid om jeg kun tar 1-2 per dag :p

7136824[/snapback]

Kan være jeg misforstår nå, men dersom det er snakk om kopier av samme DVD så tar det vel ikke tilsvarende tid for de påfølgende DVD'ene?

Lenke til kommentar

7136256[/snapback]

7136824[/snapback]

Kan være jeg misforstår nå, men dersom det er snakk om kopier av samme DVD så tar det vel ikke tilsvarende tid for de påfølgende DVD'ene?

7141860[/snapback]

Det er mange forskjellige DVD filmer... Ikke bare kopier av en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...