Wolfman83 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Før så trodde jeg at en idekabel var en idekabel, og var altså ikke klar over at de kommer i blant annet 40 eller 80 pins utgaver. nå er det slik at kontrollerkortet mitt krever (ellers får jeg feilmelding i oppstarten av xp) at jeg benytter meg av 80 pins ide-kabler. Spørsmålet er bare når jeg nå tenker å kjøpe denne ide-kabelen, så står det jo ikke oppført hvor mange pins den kommer med?? Noen som vet noe om hvordan man ser dette? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei! Så vidt jeg har forstått det, må PATA-133 være 80pin for å kjøre 133MBps. Mer om dette står i Wikipedia. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei! Så vidt jeg har forstått det, må PATA-133 være 80pin for å kjøre 133MBps. Mer om dette står i Wikipedia. Hilsen, efikkan. 7132453[/snapback] Så det du sier er at jeg trygt kan kjøpe ATA133 IDE-kabel pga at det MÅ være 80 pins? Så lenge siden jeg kjøpe den kablen som viste seg å være 40 pin, men det kan tenkes at jeg kjøpte ata100 :S Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Kontrolleren har 40 pinner uansett, men for å være sikker på feilfri overføring ved 66 MB/s eller mer må ledningen ha 80 ledere. Når det står at det er ATA133 har den 80. Endret 23. oktober 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Kontrolleren har 40 pinner uansett, men for å være sikker på feilfri overføring ved 66 MB/s eller mer må ledningen ha 80 ledere. Når det står at det er ATA133 har den 80. 7132483[/snapback] ok nice, men kom over dette på wikipedia: The ATA standard has always specified a maximum cable length of just 46 cm (18 inches). This can cause difficulties in connecting drives within a large computer case, or when mounting several physical drives into one computer, and it all but completely eliminates the possibility of using parallel ATA for external devices. Although longer cables are widely available on the market, it must be understood that they are outside the parameters set by the specifications. The same is true of the "rounded" cables also commonly available --> bare føye til at den kabelen jeg kjøpte den gangen var 60 cm, og kanskje derfor den ikke fungerte i dma5-oppsettet mitt på kontrollerkortet?? --> Noen som har opplevd problemer med kabler over 46cm?? Endret 23. oktober 2006 av Wolfman83 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det trenger ikke være noe problem med runde kabler, det kommer an på hvordan de lages. Kan vel regne med at Microplex selger gode kabler. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) 40-pins er kun for ATA-33, for ATA-66 og oppover må man benytte seg av en 80-pins. Forskjellen er ikke på antall pinner på konnektoren, men antall ledere i selve kabelen. Det er jo i seg selv ganske forvirrende, siden de aller fleste skriver 80-pins. På 80-pins har alle signalledere en egen jord-leder, for å forminske støy på signalene som blir overført. Edit: Den kabelen du har valgt der vil passe fint på alt ifra ATA-33 til ATA-133 Endret 23. oktober 2006 av Pettern800 Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 hva med lengden på kabelen? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er en grense på 100cm, og de lengste du får tak i, er som regel på 90cm, så det er neppe noe å engste seg over. Det har vært en diskusjon om problemer med runde kabler med lengde på over 60cm, men det ligger mye usikkerhet rundt det. Er neppe noe å engste seg for, varierer sikkert fra produsent til produsent. Husk at kabler en en grunnleggede, og er minst like viktig som en annen komponent. Dette er nok heller ikke noe du trenger å tenke på, hvis du kjøper kabler fra Microplex. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Som det har blitt nevnt er grensen for PATA 46 cm i følge spesifikasjonene. For SATA er den 1 m, og for eSATA 2 m. http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#eS..._to_other_buses Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå