Gå til innhold

proteiner.. fungerer det..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel får du ikke i deg nok raske proteiner i løpet av en dag derfor er det lurt med ekstra tilskudd proteiner med ikke overdriv med mengen for mye kan være skadelig. Proteiner er viktig det er musklenes byggestein :)

 

Men husk å ikke bytt ut måltider med proteinpulver det er en grund til at det heter kosttilskudd.

 

Moren min var også skeptisk men klarte å overtale henne. Be hun ringe proteinfabrikken og vis hun noen artikler om det, det funket for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
ikke overdriv med mengen for mye kan være skadelig. Proteiner er viktig det er musklenes byggestein :)

7132214[/snapback]

Jaså, hvor har du det fra? Kom gjerne med noen lenker som beviser dette.

7132257[/snapback]

Vel en kamerat av meg som trener mye og vet en del om trening sa at man ikke skal overdrive med proteinpulver. Og en fra proteinfabrikken sa at det var farlig hvis man tar for mye :ph34r:

Lenke til kommentar

"proteiner fungerer det"

Er en veldig kjælkete måte å si det på. Men jeg regner med at du spør om "proteintilskudd" i form av pulver.

 

Ikke for å være kverulant altså :)

 

Protein, fett og karbohydrater finnes i nesten all mat.

 

Hvis du er i startfasen av styrketrening, trenger du ikke tenke så veldig mye på slikt enda. Når du har holdt på 1 år, kan det være kjekt med litt tilskudd. Spesielt etter trening er dette veldig gunstig.

 

Jeg kunne skrevet i det uendelige om kosthold og trening her. Men nå har jeg iallefall svart på spørsmålet ditt.

 

edit:

 

legger med en lenk til deg :)

http://www.treningsforum.no/article/articl...50725_proteiner

Endret av shivac
Lenke til kommentar
"proteiner fungerer det"

Er en veldig kjælkete måte å si det på. Men jeg regner med at du spør om "proteintilskudd" i form av pulver.

 

Ikke for å være kverulant altså :)

 

Protein, fett og karbohydrater finnes i nesten all mat.

 

Hvis du er i startfasen av styrketrening, trenger du ikke tenke så veldig mye på slikt enda. Når du har holdt på 1 år, kan det være kjekt med litt tilskudd. Spesielt etter trening er dette veldig gunstig.

 

Jeg kunne skrevet i det uendelige om kosthold og trening her. Men nå har jeg iallefall svart på spørsmålet ditt.

 

edit:

 

legger med en lenk til deg :)

http://www.treningsforum.no/article/articl...50725_proteiner

7132456[/snapback]

At man ikke skal starte med proteinpulver blir feil å si. Du får bedre fremgang av det fordi musklene trenger mye av det for å bygge muskler.

 

Har lest at til og med barn som ikke trener har bra av proteinpulver fordi vi ikke får i oss nok proteiner.

Lenke til kommentar
Har lest at til og med barn som ikke trener har bra av proteinpulver fordi vi ikke får i oss nok proteiner.

7132913[/snapback]

Den vil jeg gjerne ha en kilde på.

 

Proteinbehovet dekkes nesten alltid via et vanlig kosthold. En tommelfingerregel for voksne er at man trenger rundt 1gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Hvis du veier 70kg vil det si et inntak på 70gram protein per dag. Protein finnes i kjøtt, fisk, egg, melk, melkeprodukter, bønner og linser og i mindre grad i kornprodukter og ris. Hvis man spiser mer protein enn man behøver, vil kroppen bare skille det ut. Derfor er det sjelden nødvendig å bruke penger på et proteintilskudd for proteinenes skyld!
Lenke til kommentar
Erfaring viser at det ikke alltid er like lett å få ungene til å spise gode proteinkilder, mens det finnes et utall av matvarer med mye karbohydrater. En proteindrikk kan gjøre det lettere å skape balanse i barnas kosthold.

 

Det er forskjell på barn som ikke vil spise opp middagen sin, og sultne tenåringer.

 

Nå har ikke trådstarter en gang fortalt hensikten med bruken, men bare spurt om proteiner funker.

 

Proteiner funker. Du trenger ikke "bynne på det", du har allerede spist masse gjennom kostholdet.

Som sagt, hvorvidt du behøver tilskudd kommer an på behovet og ditt nåværende kosthold.

 

Og ja, ekstremt overskudd av proteiner overbelaster nyrene som skal bryte ned aminosyrene, men ikke ved vanlig inntak av en shake eller to.

Lenke til kommentar

Proteinpulver er hos mange trenings-kåte-ungdommer alfaω men enhver burde være klar over at dette tross alt ikke er noe annet hokus-pokus enn det du får i deg gjennom maten; det som forøvrig _er_ forskjellen er graden av proteiner du får kontra andre næringsstoffer, i.e. hvor balansert kostholdet ender opp hvis du bruker proteintilskudd - og ikke minst tilgjengeligheten (Dvs. en shake etter trening er lettere å kombinere enn en liten middag) og sammensetningen (av syrene).

Men for guds vrede; husk at dette kun er et tilskudd og ikke noe erstatning. Velbalansert kosthold er alltid bedre enn å leve på pulver, selv om man noen ganger kan få et litt annet inntrykk (:

 

Prøver du virkelig å bygge muskler, styrke og volum så bør du vurdere karbohydratinntaket ditt vel som proteininntaket.

 

Og btw. ser noen begynte å snakke om proteiner og overdrevent inntak av disse: Ja er faktisk riktig at overdrevne inntak (hovedsakelig sammen med et sjevt fordelt kosthold) kan få kroppen til å begynne å bruke protein som energikilde {bare så det er nevnt så har protein ca. lik cal value som karbohydrater}, men enhver med litt kjemi i bakhånd vil vite at dette forøvrig forblir heller uvanlig siden proteiner er heller harde nøtter å knekke ;)

Itilegg er ikke nyrene glade i store mengder med væske.

Lenke til kommentar
Så då kan me konstantere at det einaste farlege er at du må på dass enda meir enn du gjer til vanleg :D Visst ingen kan gje oss nokre linker på at det faktisk er skadeleg?

7132441[/snapback]

mener å ha lest at det kan være skadelig for nyrene, men finner ikke linken

Lenke til kommentar

Etter jeg kommer med at det er farlig med for mye og det blir bekreftet er plutselig alle enige. Rart dette as :ermm:

 

Litt offtopic: Gir havregryn + whey protein omtrent like mye effekt som gainer? En venn gjør dette siden han syns gainer er unødvendig dyrt.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...