Gå til innhold

Samsung, hvor og hva ?

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å myser på video kamera for å komplettere fotografi i naturen.

I den forbindelse ser jeg etter et rimelig kamera med _masse_ optisk zoom og kom over følgende artikkel på akam;

http://www.akam.no/nyhet/videokamera/nye_v...a_samsung/26872

33x optisk høres jo ut som en plan, kommer til å benytte stativ uansett.

Noen som kjenner VP-DC161W som lagrer ting på dvd ?

Høres ut som en dårlig deal å lagre rett på dvd om man ikke kan overskrive på samme platen, noen som vet hvordan slikt fungerer?

Noen som kjenner til egenskapene i dårlig lys på kameraene nevnt i artikkelen?

Til slutt, er det noen som vet om en butikk i Oslo (eller Norge) som faktisk selger kamera fra Samsung ? Jeg har enda til gode å finne det (elending opplegg).

MVH

OH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til slutt, er det noen som vet om en butikk i Oslo (eller Norge) som faktisk selger kamera fra Samsung ? Jeg har enda til gode å finne det (elending opplegg).

Aner ikke med Oslo, men i Tromsø selger Landbakks Foto (Amfi Pyramiden) Samsung-kameraer, også video så vidt jeg vet.

Ellers er jo Produktguiden et fint sted å starte når du leter etter forhandlere av produkter. Deretter kan www.kelkoo.no være et bra andrevalg. Du trenger ikke nødvendigvis handle, du får vite hvem som har det du leter etter.

Forøvrig er ikke masse optisk zoom så mye å hige etter, med mindre du utelukkende skal filme fra stativ. Stort brennviddeomfang medfører dårligere optisk kvalitet. På den annen side - du får nesten ikke billig-kameraer uten mye optisk zoom, antakelig for at produsentene kan skjule billige optiske kompromisser i at de har 30x zoom.

Lenke til kommentar
Forøvrig er ikke masse optisk zoom så mye å hige etter, med mindre du utelukkende skal filme fra stativ. Stort brennviddeomfang medfører dårligere optisk kvalitet. På den annen side - du får nesten ikke billig-kameraer uten mye optisk zoom, antakelig for at produsentene kan skjule billige optiske kompromisser i at de har 30x zoom.

7131720[/snapback]

Jao, vel jeg planlegger å kjøre utelukkende stativ, dette er for å komplettere fuglefoto. Å kjøpe Canon sin XLXXLL (eller noe) til 30 lapper blir uaktuellt på dette tidspunktet, selv om jeg her dog kunne benyttet en konverter å satt 400mm 5.6L objektivet mitt på \o/

Jeg er litt spent på de optiske egenskapene på disse kameraene selv, ser at største blender på max zoom er f4.3 for kamera nevnt i opprinnelig innlegg, noe som ikke høres så aller verst ut, sett i fra et fotkamera ståsted.

Har ikke funnet noen reviews på disse kameraene, selv om de ble lansert i Juni i følge akam nyheter og pressemelding fra Samsung selv.

Andre tips på kamera med rundt 30x zoom taes i mot med takk, også litt viktig at kamera kan klare lys som ikke er helt optimalt, da jeg ofte opererer i skumringstiden og ved lav morgen/kveldssol.

Zoom er viktig for meg, da jeg skal fotografere og filme dyr som ofte er vanskelige å komme nært innpå.

OH

Lenke til kommentar
Har ikke funnet noen reviews på disse kameraene, selv om de ble lansert i Juni i følge akam nyheter og pressemelding fra Samsung selv.

Andre tips på kamera med rundt 30x zoom taes i mot med takk, også litt viktig at kamera kan klare lys som ikke er helt optimalt, da jeg ofte opererer i skumringstiden og ved lav morgen/kveldssol.

Zoom er viktig for meg, da jeg skal fotografere og filme dyr som ofte er vanskelige å komme nært innpå.

Som incanus sier har Samsung fått litt kjeft for bildekvaliteten på billig-kameraene sine. Jeg har selv et Panasonic NV-GS37, og synes bildekvaliteten på det er ganske bra, selv på max zoom (har vel 30x, tilsvarende 35.7 - 1072 mm i 35mm). Sony sine (HC20, HC24)har 20x, tilsvarende 44-880mm, så det er bedre tele på Panasonicen. Største blender på full tele er f/3.9 på NV-GS37, Sony har f/3.1 (men er dog på kortere brennvidde). De dyrere kameraene til Panasonic (NV-GS180/280/300) har f/2.8 som største blender på full tele, men det er på 471 mm 35mm-ekvivalent brennvidde.

Når det er sagt, filmer jeg veldig lite med full tele (eller veldig mye tele), så jeg har ikke allverdens grunnlag å vise til. Men filmet litt på stativ fra stuen, og klarte å filme måkene ganske tydelig, selv på god avstand...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

7131683[/snapback]

Expert har VP-DC161WB på tilbud til kr. 2499,- nå. (Hadde det ihvertfalll i forrige uke). Kjøpte det som nybegynnerkamera til min sønn på 12 år. Har ikke prøvd det ennå da det skal være julegave. B'en betyr bare at kameraet er svart.

Lenke til kommentar

7131683[/snapback]

Expert har VP-DC161WB på tilbud til kr. 2499,- nå. (Hadde det ihvertfalll i forrige uke). Kjøpte det som nybegynnerkamera til min sønn på 12 år. Har ikke prøvd det ennå da det skal være julegave. B'en betyr bare at kameraet er svart.

7131847[/snapback]

Ok, takker for svar, tror jeg tar turen innom både expert og elkjøp og kikker på både panasonicen og samsung kamera. Prismessig kunne jeg godt tenkt meg å legge ut opp mot 7000,- om det optiske kunne vært bedre, men uansett er ikke noen av prisene på disse kameraene veldig avsrekkende.

Takker for tips. \o/

OH

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar, tror jeg tar turen innom både expert og elkjøp og kikker på både panasonicen og samsung kamera. Prismessig kunne jeg godt tenkt meg å legge ut opp mot 7000,- om det optiske kunne vært bedre, men uansett er ikke noen av prisene på disse kameraene veldig avsrekkende.

Optisk er de dyrere kameraene betraktelig bedre, men du mister jo mye på tele-siden da. Men det er jo også et alternativ å kjøpe f.eks. NV-GS180 eller NV-GS280 med telekonverter, det er filtergjenger på de fleste videokameraer, så en teleforsats er jo mulig å sette på. De billigste kameraene er nok ikke gode nok optisk til å tilråde dette, men i hvert fall på NV-GS280 og oppover burde det gå bra. Regner med Afseth muligens har mer erfaring med det?

Da får du jo fordelen av både bra optisk kvalitet, 3CCD (bedre farger), samt god tele. Den optiske kvaliteten forringes jo noe av konverteren, bla. blir objektivet mer lyssvakt, men dersom utgangspunktet er vesentlig bedre, er det ikke sikkert det blir dårlig til slutt...

Lenke til kommentar
Optisk er de dyrere kameraene betraktelig bedre, men du mister jo mye på tele-siden da. Men det er jo også et alternativ å kjøpe f.eks. NV-GS180 eller NV-GS280 med telekonverter, det er filtergjenger på de fleste videokameraer, så en teleforsats er jo mulig å sette på. De billigste kameraene er nok ikke gode nok optisk til å tilråde dette, men i hvert fall på NV-GS280 og oppover burde det gå bra. Regner med Afseth muligens har mer erfaring med det?
Har faktisk ikke prøvd Panasonic'ene så mye med telekonverter, men med vidvinkelkonverter er det ihvertfall ingen problemer... selv ikke med billige, uoriginale.

Ta et billig kamera med 33x zoom, sett det på stativ en dag med godt lys, zoom inn 33x på et dyr og se det på TV'n etterpå. Tror du i de fleste tilfeller skulle ønske du hadde hatt et kamera med 10x zoom, bedre optikk og en telekonverter på 2x. Gir mye bedre bilder, og ikke det uskarpe resultatet fra kameraet med 33x. Det er en grunn til at kun de aller aller billigste kameraene har masse zoom (kanskje bortsett fra proffkamera der det er lagt flere titusener i optikken).

Lenke til kommentar
Ta et billig kamera med 33x zoom, sett det på stativ en dag med godt lys, zoom inn 33x på et dyr og se det på TV'n etterpå. Tror du i de fleste tilfeller skulle ønske du hadde hatt et kamera med 10x zoom, bedre optikk og en telekonverter på 2x. Gir mye bedre bilder, og ikke det uskarpe resultatet fra kameraet med 33x. Det er en grunn til at kun de aller aller billigste kameraene har masse zoom (kanskje bortsett fra proffkamera der det er lagt flere titusener i optikken).

Jeg har ikke noe opptak av et dyr, men jeg har lagt ut et opptak av en seilbåt i Tromsøysundet (test-filming fra i sommer, filmet gjennom stuevinduet, på stativ) her. Det gir i hvert fall et inntrykk av kvaliteten på Panasonic NV-GS37 (max 30x zoom). Eneste redigering som er gjort, er klipping, samt deinterlacing og komprimering i VirtualDub. Så kan jo trådstarter selv vurdere kvaliteten. Jeg synes ikke resultatet er håpløst, men det avhenger jo av hva man vil bruke det til...

Edit: Utgaven som ligger ute nå skal være i orden.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe opptak av et dyr, men jeg har lagt ut et opptak av en seilbåt i Tromsøysundet (test-filming fra i sommer, filmet gjennom stuevinduet, på stativ) her. Det gir i hvert fall et inntrykk av kvaliteten på Panasonic NV-GS37 (max 30x zoom). Eneste redigering som er gjort, er klipping, samt deinterlacing og komprimering i VirtualDub. Så kan jo trådstarter selv vurdere kvaliteten. Jeg synes ikke resultatet er håpløst, men det avhenger jo av hva man vil bruke det til...

Edit: Utgaven som ligger ute nå skal være i orden.

7138960[/snapback]

Ja takk alle som har bidratt til tråden :)

Stakk innom Elkjøp i går å kjøpte meg et Panasonic NV-GS37. For 3500,- bolas synes jeg man generellt får mye for pengene.

Som sagt og nevnt, om man skal ha mye zoom med beste kvalitet, er nok Canons pro kamera med noen L objektiver veien å gå, men 30 lapper er uaktuellt. :)

Generellt når man snakker om kamera på 3000-5000, kan man ikke forvente all verden heller etter min mening (et bra objektiv til speilrefleks koster jo gjerne det dobbelte), så jeg er godt fornøyd med hva man faktisk får for pengene. - Både når det gjelder skarphet, dynamisk omfang, bildestabilisatorer ol.

Teleconvertere vil generellt forsterke lyter i optikken, samtidig som det fjerner lys, så jeg er ikke så sikker på at afseth har heeelt rett, det kommer helt ann på antall linseelementer, kvalitet og lysstyrken man sammenlikner med.

- Men det er helt på det rene at 30x optisk zoom er et større kompromiss enn 10x, helt klart. :)

For mitt bruk, tror jeg den optiske zoomen vil fungere helt ok, objektene jeg kommer til å filme, vil ikke være flere hundre meter unna, dette har en hel del å si på "kvaliteten" man sitter igjen med når man ser bildet. (gjelder det samme for teleobjektiver på foto), da luft bevegelse og partikler i luften har veldig mye å si for resultatet.

- Dessuten er kamera så lett å ta med seg at det ikke spiller noen rolle i forhold til de 7 kg med fotoutstyr jeg har en tendens til å drasse på ellers. :w00t:

Takk igjen.

OH

Lenke til kommentar
Det gir i hvert fall et inntrykk av kvaliteten på Panasonic NV-GS37 (max 30x zoom

Når jeg sier "billig" kamera, så mener jeg billig (ca. 2000 kroner som jeg har sett noen Samsung kamera med masse zoom til). GS37 er steget over, og her er det ihvertfall lagt noen kroner i god optikk og bra sensor.
Lenke til kommentar
Når jeg sier "billig" kamera, så mener jeg billig (ca. 2000 kroner som jeg har sett noen Samsung kamera med masse zoom til). GS37 er steget over, og her er det ihvertfall lagt noen kroner i god optikk og bra sensor.

7142825[/snapback]

Et spørsmål litt på sidelinjen: Ser at billigste pris på det nevnte Samsung-kameraet i produktguiden er kr. 4758,- mens Panasonicen ligger på kr. 2919,-. Er Samsung-kameraet i utgangspunktet priset altfor høyt ift kvalitet siden Expert nå selger det til kr. 2499,- og du regner Panasonicen som steget over ?

Lenke til kommentar
Et spørsmål litt på sidelinjen: Ser at billigste pris på det nevnte Samsung-kameraet i produktguiden er kr. 4758,- mens Panasonicen ligger på kr. 2919,-. Er Samsung-kameraet i utgangspunktet priset altfor høyt ift kvalitet siden Expert nå selger det til kr. 2499,- og du regner Panasonicen som steget over ?

7143149[/snapback]

Snakker ikke nødvendigvis om det allerede nevnte Samsung-kameraet. Ser du hva jeg har skrevet, så skriver jeg "noen Samsung kamera med masse zoom"... til 2000 kroner. Og trådstarter spurte i utgangspunktet etter et billig kamera, så jeg advarer han mot disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...