Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurasjon av modem og ruter til remote desktop

Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp Remote Desktop på maskinen min, men det skulle visst vise seg å ikke være å enkelt. Jeg har lest en del om emnet de siste dagene og har prøvd meg fram litt her og der, men nå håper jeg at det er mulig å få litt bedre hjelp her :D

Jeg er forsåvidt helt grønn på dette området, so please, bear with me on this...

Oppsettet jeg sitter med er et Topcom Xplorer 871BT ADSL Modem, og en Trådløs Ruter som er en Jensen Air:Link WBR 6911. Såvidt jeg har forstått her, så må jeg åpne port 3389, som er Remote Desktop porten. Det går forsåvidt greit å åpne porten i modem og ruter, men det er flere hindre i veien. Etter å ha lest litt på online.no om modemet mitt så har jeg funnet ut at modemet jeg har fått levert står i ruter modus som default. Om jeg ikke tar helt feil (noe jeg helt sikkert gjør) så burde vel egentlig Topcom Xplorer stå i helt ren modem modus, med DHCP skrudd av, og Air:Link ruteren stå med DHCP på?

Jeg prøvde å gjøre dette, men når jeg satt Topcom Xplorer modemet i modem modus med bridge, så fikk jeg ikke noe kontakt med netteti det hele tatt...

Det er masse forskjellige innstillinger på modemet jeg helt sikkert har oversett, er som sagt helt grønn på området, og har bare såvidt lekt meg litt med Virtual Server innstillingene på modemet for å åpne port 3389...

Hadde satt enormt pris på litt hjelp her :-)

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har brukt denne linken for å sette opp modemet i bridgemodus. Deretter kan du glemme det.

Så gjør du følgende:

- I feltet WAN Access Type velger du PPPoE.

- I feltet Username skriver du inn ditt brukernavn tildelt fra Telenor.

Husk @online.no i brukernavnet for Telenor ADSL !

- I feltet Password skriver du inn passordet.

- Connection Type settes til Continuous for å holde forbindelsen oppe hele tiden.

- Sett kryss på Attain DNS Automatically, resten kan stå uendret.

- Trykk Apply Changes for å lagre endringen.

Om du setter opp routeren som DHCP server kan du nå sette "Motta IP/DNS automatisk" på alle maskinene i nettet og det skal funke.

Om du derimot skal route en gitt port mot en bestemt PC må du slå av DHCP funksjonen i routeren (med mindre den kan settes opp til å dele ut faste IP adresser på grunnlag av PCens MAC adresse) og sette opp maskinene med faste IP adresser.

Dette var vel ikke verdens beste forklaring kanskje, men lykke til :)

Ellers finner du masse nyttig informasjon her.

Lenke til kommentar
Regner med at du har brukt denne linken for å sette opp modemet i bridgemodus. Deretter kan du glemme det.

Så gjør du følgende:

- I feltet WAN Access Type velger du PPPoE.

- I feltet Username skriver du inn ditt brukernavn tildelt fra Telenor.

Husk @online.no i brukernavnet for Telenor ADSL !

- I feltet Password skriver du inn passordet.

- Connection Type settes til Continuous for å holde forbindelsen oppe hele tiden.

- Sett kryss på Attain DNS Automatically, resten kan stå uendret.

- Trykk Apply Changes for å lagre endringen.

Om du setter opp routeren som DHCP server kan du nå sette "Motta IP/DNS automatisk" på alle maskinene i nettet og det skal funke.

Om du derimot skal route en gitt port mot en bestemt PC må du slå av DHCP funksjonen i routeren (med mindre den kan settes opp til å dele ut faste IP adresser på grunnlag av PCens MAC adresse) og sette opp maskinene med faste IP adresser.

Dette var vel ikke verdens beste forklaring kanskje, men lykke til  :)

Ellers finner du masse nyttig informasjon her.

7135978[/snapback]

Har vært på Portforward.com, men de hadde ikke lista modemet mitt ;|, menneh, hvor finner jeg WAN Access type, Connection type og alt dette her? fant det ikke inne på ruteren...

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke kjenner denne routeren, men forklaringen over er hentet fra onlinemanualen til Jensen som kan lastes ned her.

I denne manualen (som ikke er spesielt god!) står det videre at dette oppsettet skal finnes under "TCP/IP Settings - WAN Interface"?!

På samme linken finnes det en firmware oppgradering til din router. Kanskje denne må installeres først om du ikke har gjort det?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Jeg har samme router, men speedtouch 546T(?) modem. får heller ikke til remote desktop.. men men..
Om routingen er satt opp riktig og ev. brannmurer er konfigurert riktig på begge sider må det i tillegg gjøres noen endringer på maskinen som du vil "fjernstyre".

Det finnes en grei guide til dette her.

"TCP/IP Settings - WAN Interface"?!

stemmer ja

7145387[/snapback]

Godt å høre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...