Gå til innhold

OD-dagen. Egentlig frivillig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange veldedighetsorganisasjoner har fortalt denen historien etter, og folk burde ha hørt etter. Du kan faktisk redde liv, bare ved å løfte den feite ræva di opp av stolen og komme deg ut og jobbe..

Jeg har den feite ræva mi oppe av stolen, jeg jobber fan den feite ræva av meg om dagene bare for å få endene til å møtes. Hvor er resurshefte over de som har det dårlig i Norge?

Å nei, det glemte jeg, det er bare en liten andel av den norske befolkning som har det dårlig, da rævkjører vi de totalt og sender alle pengene ut av landet og heller syter over at vi ikke har nok penger til å hjelpe andre.

Nå er ikke jeg en av de som har det dårlig, og vil ikke klassifisere meg som det heller. Jeg har penger til å opprettholde et bil lån, forsikring mat og husly. Men når det er betalt er det ikke mye igjenne til andre ting. Men jeg har ingen grunn til å klage.

Men derimot vet jeg mange som har lov å klage fordi de ikke har penger som strekker til, og for dem er jula en av årets værste månder, fordi de har problemer med å lage en fin jul til ungene sine. Hvor er resurshefte til dem da?

Pengene skulle heller gått til å utbedre vårt eget land, men vi er så forbanna flink til å fokusere på ALT det gode vi har, at for de som ikke har det så godt, de blir totalt glemt.

Hvor er pengeinnsamlingsdagene til de som ikke har det godt, hvor er informasjonen om ståa i vårt eget land, hvor er den?

Nå er jeg temmelig pist og lei av at alt av midler og penger skal sendes ut av landet hele tiden, vi har da pokker meg ALDRI råd til å ta oss av våre egene. Men neida, det er politikken som feiler der, så andre organisasjoner er fritatt over å overhode tenke der.

OD lovers, tenk litt over at de pengene du sender ut av landet til en ukjent adresat, heller kunne gått til å hjelpe din egen landsmann, som er av eget kjøtt og blod. Tenker dere noen gang slik?

Lenke til kommentar
OD lovers, tenk litt over at de pengene du sender ut av landet til en ukjent adresat, heller kunne gått til å hjelpe din egen landsmann, som er av eget kjøtt og blod. Tenker dere noen gang slik?

7381306[/snapback]

Dersom to elever deltar på Operasjon Dagsverk (600kr) får en ungdom i Nepal muligheten til utdanning. I Norge får man for samme sum 20 grandiser.

Vi er alle av samme kjøtt og blod. Men det handler om å utvide horisonten litt. Har du hørt om ordet "perspektiv"?

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Bear^:

Jeg vet det er mange som ikke har det bra i Norge også, og det finnes mange organisasjoner som setter fokus på dem også (feks, Frelsesarméen).

OD er ikke snakk om å ta av pengene du kunne tjent til deg selv, men av skoletiden til en del ungdom. Det er en god mulighet for "skolebarn" til å se hvor god standard vi har i Norge, sammenlignet med andre land (du skal langt ned på levestandarden i Norge for ikke å bli misunnet av sikker 70-80% av verdens befolkning).

Jeg mener ikke at vi skal glemme våre landsmenn, men at vi bruker den ene dagen på å kunne hjelpe noen i andre land som har det ille, ved selv å ofre en skoledag..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Dersom to elever deltar på Operasjon Dagsverk (600kr) får en ungdom i Nepal muligheten til utdanning. I Norge får man for samme sum 20 grandiser.

Vi er alle av samme kjøtt og blod. Men det handler om å utvide horisonten litt. Har du hørt om ordet "perspektiv"?

For 20 grandiser kan du gjøre minst 10 familier i Norge lykkelig som endelig klarer å gi en brukbar middag som gjør en mett til slutt.

Er klar over både horisonter og perspektiver, men skal man bare seg på horisonten og se hva som skjer over havet, og glemme den som står ved din side?

Horisonten er nok ganske utvidet på meg, faktisk mer enn enkelte, som bare ser på hvor fælt andre har det og hvor godt vi har det. Og i den prosessen ser de ei heller at det er folk i ditt eget land som har det like fælt. Hvem må utvide horisonten her?

Jeg vet det er mange som ikke har det bra i Norge også, og det finnes mange organisasjoner som setter fokus på dem også (feks, Frelsesarméen).

OD er ikke snakk om å ta av pengene du kunne tjent til deg selv, men av skoletiden til en del ungdom. Det er en god mulighet for "skolebarn" til å se hvor god standard vi har i Norge, sammenlignet med andre land (du skal langt ned på levestandarden i Norge for ikke å bli misunnet av sikker 70-80% av verdens befolkning).

Joda, vi har organisasjoner som hjelper her hjemme og, men det er få av dem, faktisk for få i mine øyner. Vi er så flinke med å hjelpe til i andre land, mens eldre i vårt eget f.eks har det så helt totalt på trynet at det ser frem til døden. Skal det være slik i vårt eget land?

Norge blir fremstilt som et vakkert land å bo i, men det er bare for de som har det som plommen i egget. Vi har det godt, men som et vært samfunn finnes det de som ikke har det. Kanskje horisonten burde blitt utvidet på skolebarn i den retning at selv om du har det godt hjemme, så kan naboen sulte.

Misforstå meg korrekt her, jeg er for å hjelpe folk i andre land, men om mitt dilemma står mellom å velge Oklabokla fra Kongo eller Ola Nordmann borti gata, ville jeg valgt Ola Nordmann. For han er en jeg "kjenner". Jeg vet ikke hvem han andre er.

Å utvide horisonter betyr å se på alle sider. Om folk skal preike om å utvide horisonter, men ikke ser flua på nesen, så burde de seriøst ta seg en tur i tenkeboksen. Utvid horisonten rundt deg og, og slutt med snevert syn og bare se ut av landet, se litt inn og. Vi er et godt land å bo i, men enkelte har det vanskeligere enn andre, selv i vårt eget land. Det finnes folk i Norge som bor på gata, som må lete i søpla etter mat, hvor vær dag er en kamp, vær kveld et helvette og vær sprøyte en befrielse fra værdagens normale monotone helvette. Hvor er pengene til dem? Alt de får er litt mat og kanskje nye klær fra frelsearmeen. Ingen som kommer til dem og bygger dem et nytt hus, ingen som plukker dem opp fra gaten og sender dem på skolen. Med andre ord, ingen som bryr seg. Og han er norsk.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Masse irrasjonelt piss.

7382156[/snapback]

Mener du Nordmenn er mer verdt enn andre?

Det du beskriver som en grandismiddag som en ordentlig middag for en familie tror jeg er en oppkonstruert problemstilling. Velferdsordningene i dette landet er verdensklasses. Det "fattigdoms" problemet du skisserer står IKKE i stil til hva nesten samtlige andre land står ovenfor. En person som er inntektsfattig i Norge har ofte bedre levestandard enn en ikke-inntektsfattig i mindre velstående land.

Denne diskusjonen begynner å gå litt offtopic, men det er bortimot INGEN i norge som ikke har mat, klær og utdanning. Når vi snakker om f.eks Nepal så er dette en annen verden. Du har rett i at det er personer som trenger hjelp og støtte her til lands. Men det starter _ikke_ med å boikotte Operasjon Dagsverk.

Lenke til kommentar
Masse irrasjonelt piss.

Ja takk for det, beviser vel egentlig igjen at OD folk har så snevert syn at de vil bare se en horisont, nemlig problemstilling for dette året. Så kommer neste år og Nepal er glemt. Whats next?

Mener du Nordmenn er mer verdt enn andre?

Det du beskriver som en grandismiddag som en ordentlig middag for en familie tror jeg er en oppkonstruert problemstilling. Velferdsordningene i dette landet er verdensklasses. Det "fattigdoms" problemet du skisserer står IKKE i stil til hva nesten samtlige andre land står ovenfor. En person som er inntektsfattig i Norge har ofte bedre levestandard enn en ikke-inntektsfattig i mindre velstående land.

Så du mener dermed at bare fordi 90% av Norge har det bra skal man drite i de 10% som ikke har det bra? Jeg har vært inntektsfattig, takk for det. Hadde det ikke vært for familien min hadde jeg endt opp i rennesteinene. Hvor er den forbanna velferdsordnina du preiker om, i 4 forbanna år dreiv jeg med en helt jævlig drakamp med myndighetene for å få penger til å overleve. Hvor er den forbanna velferdsordninga henne?

Vi har et fattigdom aspekt i vårt land, men det ser jo ut som det bare er noe "svada" og står vel ikke i stil til andre lands fattigdom. Helt greit at man skal hjelpe andre, gjør meg ingen ting, men jeg hjelper heller noen av mine egene fremfor noen andre.

Men jeg glemmer ikke det svadaet du sier at en inntektsfattig i norge har det ofte bedre i levestandard enn ikke-inntektsfattig. Tipper du ikke vet hva du snakker om, og går bare etter tall og prognoser. Drit i det, de er feil. Welcome to hell sier jeg bare om du er inntektsfatig i Norge. Regjeringen rompekjører deg, organisasjonene driter i deg, kommunen vil kaste deg ut fordi du ikke betaler leia (eller han du leier hos, same deal). Hipp hurra for Norge, her driter vi i våre egene.

Denne diskusjonen begynner å gå litt offtopic, men det er bortimot INGEN i norge som ikke har mat, klær og utdanning. Når vi snakker om f.eks Nepal så er dette en annen verden. Du har rett i at det er personer som trenger hjelp og støtte her til lands. Men det starter _ikke_ med å boikotte Operasjon Dagsverk.

Ja kanskje litt offtopic, men fremdeles en diskusjon om OD og dets oppgave.

Du sier at bortimot ingen, men det ordet bortimot er noe helt annet enn alle. Så lenge der er et "bortimot" så er det fremdeles noen som ikke har det. Og da sier jeg "Nordmenn først".

Sef har jeg rett at det er mange som trenger hjelp her i landet, helt til 14 Januar i år var jeg nesten 1 av dem. Det starter ikke med å boikotte OD, men heller med å få opp øynene til trangsynte OD folk som tror at bare folk i Nepal har det jævlig. Så kan man jobbe deretter og boikotte hele rukle slik at de som vil delta på det får delta og de som ikke vil får slippe, og slipper å få stempler som OD folk er så vanvittig flink med å dele ut til de som ikke deltar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vet ikke om du har fått det med deg, men det er flere som har sagt (også her på forumet) at de rett og slett er blitt straffet for å ikke delta.

Det er et rykte OD ikke burde ha!

7379097[/snapback]

Dersom du leser poster lengre bakover(ca sider 4 eller 5) vil det også stå forklart hvorfor. Operasjon Dagsverk er ikke en innstans som har makt over noen skoler på noen som helst måte. Dersom elever blir straffet, nedsatt i karakter eller orden og oppførsel er det helt og holdent noe som står på skolens regning, Operasjon Dagsverk jobber faktisk mot det når man får beskjed om det.

Lenke til kommentar
Var nå ikke det jeg leste i en artikkel i VG for noen år siden, der det kom frem at av de ca 300 kr du tjente inn gjennom arbeid i OD, gikk 50 kr til formålet som det skulle gå til. Det resterende gikk bort i helt andre tinger.

Det er det jeg reagerer på og det er det jeg setter spørsmålstegn ved, hvordan kan man vite at de pengene man samler inn som tilsynelatende skal gå til gode formål gjør det? Vi har ingen garanti, og når man vet at penger somregel finner veien til griske menns pengebøker så er det ikke rart at man setter tvil på et prosjekt som OD.

7379210[/snapback]

Det kan man vite gjennom prosjektoppfølging. Når en organisasjon får operasjon Dagsverk blir det inngått en kontrakt mellom de to som sier at organisasjonen får minimum 85% av inntektene til Operasjon Dagsverk. Disse går deretter videre til prosjektene som blir følgt opp av bistandsorganisasjonen Operasjon Dagsverk jobber sammen med, som alltid er en godt etablert norsk organisasjon med godt rykte(Redd barna, kirkens nødhjelp etc), men også av operasjon dagsverk selv. Dersom et prosjekt ikke fungerer godt nok, noe som av og til skjer, blir midlene stoppet og omdisponert til en annen organisasjon med samme formål og arbeidsmetoder.

En slik VG artikkel har aldri eksistert så vidt meg bekjent, men påstandene kan enkelt motbevises. Tror siste vg artikkel på Od var i 04 om innsamlede penger til drapsmenn og voldtektsmenn. VG ble dømt av pressens faglige utvalg for feilinformasjon og dårlig presseskikk for denne artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
jeg ville ikke jobbe på od-dagen i år å da sa de at jeg kunne være hjemme den dagen men jeg fikk skulk alikevell :mad:

7381072[/snapback]

Dette var en fin tråd!

Og det du sier der er egentlig ganske komisk.

Fordi: OD er et tiltak av elevorganisasjonen, og elevorganisasjonen skal forhindre at sånne ting, som at du fikk fravær i det tilfellet, skal skje.

Men det er vel vanskelig for en allerede useriøs organisasjon å forsvare de som går organisasjonen i mot, mens de samtidig blir utsatt for noe organisasjonen skal motvirke.

Jeg er glad for at min skole(dvs. meg og noen til i elevrådet) nå stiller seg kritiske til EO-medlemsskap, slik at vi kan komme oss ut av EO og bli kvitt "frivillige" OD.

Forresten er EO-medlemsskap kollektiv, og det gjør jo et hvert EO-opplegg mye mindre frivillig.

Håper dette provoserer til litt debatt her igjen.

Lenke til kommentar

Vi må gi minst 200 kr. Noen bare får de av foreldrene sine. Det er en ting;, Men de som beholder det de får i overskudd. Det høres ikke såå ille ut, men når man tenker over det.

Tenk hvor mye mer de pengene betyr for de som trenger det, en for deg som kanskje bruker det på meningsløse ting som sigaretter, eller kanskje på kebab fordi man ikke vil spise skolematen sin.

Selvom jeg ikke pleier å gå så mye innsamlingsaksjoner og sånne ting, ville jeg ALDRI ha beholt overskuddet selv. Bare for samvittigheten.

Lenke til kommentar
Vi må gi minst 200 kr. Noen bare får de av foreldrene sine. Det er en ting;, Men de som beholder det de får i overskudd. Det høres ikke såå ille ut, men når man tenker over det.

Tenk hvor mye mer de pengene betyr for de som trenger det, en for deg som kanskje bruker det på meningsløse ting som sigaretter, eller kanskje på kebab fordi man ikke vil spise skolematen sin.

Selvom jeg ikke pleier å gå så mye innsamlingsaksjoner og sånne ting, ville jeg ALDRI ha beholt overskuddet selv. Bare for samvittigheten.

8330674[/snapback]

Det burde vært tillatt å beholde et overskudd selv, når man blir tvunget på en sånn dag.

Men nå er ikke overskuddet og samvittigheten din i hovedsak diskusjonen her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...