fal Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 OD slik som jeg har opplevd det, har en tendens til å prøve å gi elever dårlig samvittighet rett og slett pga elevene ikke sulter i hjel. Det er rett og slett tåpelig. Jeg har nekta å gjøre OD arbeid 2 ganger av 3. Den første gangen gjorde jeg arbeidet, men jeg husker at organisasjon som ble støttet var et godt valg. De senere gangene var det snakk om å samle inn penger til underholdning og rehab for fanger i Sør-afrika som hadde blitt dømt til livstid i fengsel. Når jeg så nektet å samle inn penger til folk som har voldtatt, drept eller stjelt, så fikk jeg reaksjonen "Så utrolig idiotisk og egoistisk av deg å ikke arbeide for det her, spesielt pga de har det dårligere enn deg". Den kommentaren fikk meg til å hate OD kontra likegyldigheten jeg hadde før. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 OD er jeg IKKE begeistret for... I år kom læreren og informerte om OD sånn ca. et par dager før, og selv om jeg ville arbeide bare for å få betalt skiten fikk jeg ikke arbeid, og giddet da heller ikke anstrenge meg for å få tak i penger senere. Så fikk jeg vite at de som ikke hadde betalt OD-pengene, fikk en dags fravær PLUSS foreslått nedsatt i orden og oppførsel. Da-ble-jeg-SINT Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 OD er jeg IKKE begeistret for... I år kom læreren og informerte om OD sånn ca. et par dager før, og selv om jeg ville arbeide bare for å få betalt skiten fikk jeg ikke arbeid, og giddet da heller ikke anstrenge meg for å få tak i penger senere. Så fikk jeg vite at de som ikke hadde betalt OD-pengene, fikk en dags fravær PLUSS foreslått nedsatt i orden og oppførsel. Da-ble-jeg-SINT 7377404[/snapback] Det kan de ikke gjøre. Så lenge du møtte opp på skolen på OD-dagen så skal du ikke få fravær. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Man vil selvsagt oppfordre alle til å melde seg på, og man forventer at alle gjør det, fordi det egentlig ikke er noen gode grunner til å ikke gjøre det. Det går faktisk til en god sak, og det er egentlig latskap og egoisme å ikke delta. Vell, så er jeg vell ifølge dere en lat egoist... Hva så? Det forandrer ikke det faktum at dere kaller OD frivillig når den ikke er det! Hvis jeg hadde kommet til deg som en medelev og sakt "Hei jeg vil ikke være med på OD " Hva ville skjedd da? 7373035[/snapback] Det er frivillij å JOBBE på OD. De som ikke er med på OD lærer om OD. Og det synes jeg er helt greit. Synes det blir litt teit å sutre over veldedighet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvorfor skal man lære om OD når man ikke er interesert i det svadaet? Det er en metodikk jeg er imot helt og holdent. Jeg har aldri vært interesert i OD og ble det aldri mens jeg gikk på skolen, men skulle likevell tvinges til å lære om det. Det er jo som om OD dottene bevist forsøker å tvinge folk til å være med på OD ved å hjernevaske dem med at du må gjøre oppgaver som omhandler det temaet. Lærerene prøvde i flere omganger å "konvertere" meg til OD, OD komiteen på skolen forsøkte og, men jeg ga meg ikke. Jeg holdte på mitt, og fikk da stemple som egoist og lat. Nå, si meg en ting. Skal ikke OD være frivelige, og skal det ikke være opp til en selv om en vil være med på dette? Så da, om man da tar sine egene personelige meninger i bruk og ikke vil være med, hvorfor blir vi da stemplet, satt på bås og forsøkt tvunget til å være med på OD? Det er jo akkurat som i muslim land. Det er "frivelig" å være selvmordsbomber, men for de som ikke vil være det så blir de stemplet som forædere av enkelte og nærmest tvunget og hjernevaska til selvmordsbombere. Jeg er så glad jeg er ferdig med skolen og slipper unna all det svadaet som omhandler OD. Jeg misliker det dog fremdeles den dag i dag fordi det er ingen ting som er forandret med det. Du blir fremdeles tvungen til å være med, hjernevasket om du sier nei, og stemplet som egoist og lat om du fremdeles holder på ditt. Way to go OD komite, det er akkurat rette måten å samle inn penger til administrasjonen i OD. Ved å tvinge folk til det. I salute you all! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg tok deg faktisk rimlig seriøst, Bear. Heilt til det siste avsnittet. Da avskreiv jeg hele innlegget ditt som svada og idioti. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg tok deg faktisk rimlig seriøst, Bear. Heilt til det siste avsnittet. Da avskreiv jeg hele innlegget ditt som svada og idioti. 7378817[/snapback] Tusen takk, nå er jeg da en egoistisk og lat forumbruker som kommer med svada og idioti. Ulovelig med egene meninger da? Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Det er frivillij å JOBBE på OD. De som ikke er med på OD lærer om OD. Og det synes jeg er helt greit. Synes det blir litt teit å sutre over veldedighet. 7378244[/snapback] Vet ikke om du har fått det med deg, men det er flere som har sagt (også her på forumet) at de rett og slett er blitt straffet for å ikke delta. Det er et rykte OD ikke burde ha! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) @Bear: Du påstår jo at penga folk jobber inn går til folka i OD, noe som ikke stemmer. Dei som jobber med OD får knapt nok lønn. Det aller aller meste av OD-pengene går direkte til formålet, absurd lite går til administrasjon. @Hanne: Der er vi enig. OD burde ikke hatt det ryktet. Men det er ikke noe OD kan gjøre noe med før noen kontakter OD og sier ifra om forholdene på sin skole. Utover det så sutrer og syter folk som er imot OD så absurd mye at jeg mistenker mesteparten for å være trass. Endret 28. november 2006 av olsen Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Var nå ikke det jeg leste i en artikkel i VG for noen år siden, der det kom frem at av de ca 300 kr du tjente inn gjennom arbeid i OD, gikk 50 kr til formålet som det skulle gå til. Det resterende gikk bort i helt andre tinger. Det er det jeg reagerer på og det er det jeg setter spørsmålstegn ved, hvordan kan man vite at de pengene man samler inn som tilsynelatende skal gå til gode formål gjør det? Vi har ingen garanti, og når man vet at penger somregel finner veien til griske menns pengebøker så er det ikke rart at man setter tvil på et prosjekt som OD. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) ODs informasjonsmatriell handlet i år kun om hvor fælt folk i Nepal hadde det i forhold til den gjennomsnittlige skole-elev her i Norge og hvor mye vi sløser på tull når andre ikke har råd til mat. Der var ingen informasjon om hva OD konkret hadde tenkt å gjøre eller saklig informasjon om situasjonen i Nepal. All informasjon virket rett og slett som den var laget med kun ett mål, å gi folk dårlig samvittighet, ikke for å informere. Er det da rart at folk får en negativ innstilling til OD? Edit: For å si det slik, hvis OD er totalt frivillig og alle pengene går til en på forhånd bestemt hjelpeorganisasjon, hvorfor ikke bare la Elevorganisasjonen bestemme en passende "mottaker" (f.eks. Redd Barna) hvert år og la de som ønsker å donere penger gjøre det selv? Om det er frivillig, hvorfor trenger skolen å være innblandet i det hele tatt? Endret 28. november 2006 av E-Ton Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 E-Ton: det er redd barna som i lag med andre organsisasjoner som har valgt formålet. Men er enig i det du sier, burde få gi til hva vi vil, og når vi vil! Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) ODs informasjonsmatriell handlet i år kun om hvor fælt folk i Nepal hadde det i forhold til den gjennomsnittlige skole-elev her i Norge og hvor mye vi sløser på tull når andre ikke har råd til mat. Der var ingen informasjon om hva OD konkret hadde tenkt å gjøre eller saklig informasjon om situasjonen i Nepal. All informasjon virket rett og slett som den var laget med kun ett mål, å gi folk dårlig samvittighet, ikke for å informere. Er det da rart at folk får en negativ innstilling til OD? Edit: For å si det slik, hvis OD er totalt frivillig og alle pengene går til en på forhånd bestemt hjelpeorganisasjon, hvorfor ikke bare la Elevorganisasjonen bestemme en passende "mottaker" (f.eks. Redd Barna) hvert år og la de som ønsker å donere penger gjøre det selv? Om det er frivillig, hvorfor trenger skolen å være innblandet i det hele tatt? 7379699[/snapback] Jeg går ut i fra at du ikke har lest/fått informasjonen fra OD som du her snakker om? ODs ressurshefte Last ned og les "Temahefte for videregående" før du uttaler deg. Her er både god og saklig informasjon om Nepal og hva OD gjør. Om den ikke er SAKLIG nok for deg så handler nok det noe om at det skal være noe lunde interessant å lese for den jevne skoleelev. Endret 28. november 2006 av troyel Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) E-Ton: det er redd barna som i lag med andre organsisasjoner som har valgt formålet. Men er enig i det du sier, burde få gi til hva vi vil, og når vi vil! 7380261[/snapback] Det er skolene som tidligere år har deltatt på OD og Elevorganisasjonen sitt landsmøte "Elevtinget" som hvert år bestemmer prosjekt. Men det er Redd Barna, Kirkens nødhjelp + + + + som hvert år søker inn sine prosjekter til OD som elevene og skolene velger mellom. Dette er for å sikre at det er gode prosjekter som er drevet av seriøse aktører. Endret 28. november 2006 av troyel Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Var nå ikke det jeg leste i en artikkel i VG for noen år siden, der det kom frem at av de ca 300 kr du tjente inn gjennom arbeid i OD, gikk 50 kr til formålet som det skulle gå til. Det resterende gikk bort i helt andre tinger. Det er det jeg reagerer på og det er det jeg setter spørsmålstegn ved, hvordan kan man vite at de pengene man samler inn som tilsynelatende skal gå til gode formål gjør det? Vi har ingen garanti, og når man vet at penger somregel finner veien til griske menns pengebøker så er det ikke rart at man setter tvil på et prosjekt som OD. 7379210[/snapback] Ja, den eneste måten å sikre at penger ikke går i hendene på griske menn er å beholde dem selv.... Den artikkelen din i VG "for noen år siden" holder ikke særlig godt for å underbygge noen påstand om at ODs midler ikke går hvor de skal. Dersom du tviler på ODs bruk av penger eller økonomi vil jeg råde deg til å sette deg inn i hvordan OD forvalter pengene. ODs prosjektoppfølging Endret 28. november 2006 av troyel Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ODs informasjonsmatriell handlet i år kun om hvor fælt folk i Nepal hadde det i forhold til den gjennomsnittlige skole-elev her i Norge og hvor mye vi sløser på tull når andre ikke har råd til mat. Der var ingen informasjon om hva OD konkret hadde tenkt å gjøre eller saklig informasjon om situasjonen i Nepal. All informasjon virket rett og slett som den var laget med kun ett mål, å gi folk dårlig samvittighet, ikke for å informere. Er det da rart at folk får en negativ innstilling til OD? Edit: For å si det slik, hvis OD er totalt frivillig og alle pengene går til en på forhånd bestemt hjelpeorganisasjon, hvorfor ikke bare la Elevorganisasjonen bestemme en passende "mottaker" (f.eks. Redd Barna) hvert år og la de som ønsker å donere penger gjøre det selv? Om det er frivillig, hvorfor trenger skolen å være innblandet i det hele tatt? 7379699[/snapback] Jeg går ut i fra at du ikke har lest/fått informasjonen fra OD som du her snakker om? ODs ressurshefte Last ned og les "Temahefte for videregående" før du uttaler deg. Her er både god og saklig informasjon om Nepal og hva OD gjør. Om den ikke er SAKLIG nok for deg så handler nok det noe om at det skal være noe lunde interessant å lese for den jevne skoleelev. 7380410[/snapback] Det var nøyaktig det heftet jeg snakket om. Les det før du uttaler deg. Lenke til kommentar
fal Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Last ned og les "Temahefte for videregående" før du uttaler deg. Her er både god og saklig informasjon om Nepal og hva OD gjør. Om den ikke er SAKLIG nok for deg så handler nok det noe om at det skal være noe lunde interessant å lese for den jevne skoleelev. 7380410[/snapback] uhm..det heftet der er så lite saklig som det går an å være..alt jeg kan lese er hvor forferdelig de har det og hvordan en gutt forteller sin triste historie. Kort oppsummering av heftet : "Dette fungerer ikke i nepal, dette er helt ødelagt i nepal, dette fungerer i norge, dette er suverent i norge, men du gjør ingenting fordetom, du er en lat idiot om du ikke er enig med oss, du må gjøre som vi sier ellers er det din skyld at folk i nepal dør.." Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Last ned og les "Temahefte for videregående" før du uttaler deg. Her er både god og saklig informasjon om Nepal og hva OD gjør. Om den ikke er SAKLIG nok for deg så handler nok det noe om at det skal være noe lunde interessant å lese for den jevne skoleelev. 7380410[/snapback] uhm..det heftet der er så lite saklig som det går an å være..alt jeg kan lese er hvor forferdelig de har det og hvordan en gutt forteller sin triste historie. Kort oppsummering av heftet : "Dette fungerer ikke i nepal, dette er helt ødelagt i nepal, dette fungerer i norge, dette er suverent i norge, men du gjør ingenting fordetom, du er en lat idiot om du ikke er enig med oss, du må gjøre som vi sier ellers er det din skyld at folk i nepal dør.." 7380832[/snapback] Det er ikke din skyld at folk i Nepal dør, men du kan gjøre noe (om ikke mye så hvertfall noe) med det.. Etter en stor storm hadde det blåst mange glassmaneter opp på stranden. En gutt satt på huk i strandkanten og kastet glassmanetene uti igjen. En mann kom forbi og spurte hvorfor gutten gjorde det; "Duet er for mange til at du kan redde alle så hvorfor gidder du å prøve? De få du kaster uti igjen gjør ingen forskjell i det store og hele". Gutten svarte; "For hver av glassmanetene jeg kaster uti betyr det alt". Mange veldedighetsorganisasjoner har fortalt denen historien etter, og folk burde ha hørt etter. Du kan faktisk redde liv, bare ved å løfte den feite ræva di opp av stolen og komme deg ut og jobbe.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 E-Ton: det er redd barna som i lag med andre organsisasjoner som har valgt formålet. Men er enig i det du sier, burde få gi til hva vi vil, og når vi vil! 7380261[/snapback] OD er mer enn bare pengene. OD handler om å gi norske elever innsikt i andre ungdommers levekår, om å være solidarisk SAMMEN og om å GJØRE noe mer enn å gi en femtilapp, nemlig gi en dag. Du kan gi til hvem du vil når du vil resten av året ... Forsåvidt enig i at årets OD-hefte er elendig. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Da vil jeg påstå at OD har feilet Olsen. Mulig OD handlet om solidaritet i "gode gamle dager", nå handler det om å kjøpe seg en fridag/god samvittighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå