bortevekk Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Informasjonen om OD kunne sikkert vært bedre, det varierer fra skole til skole, men uansett mener jeg at det er teit å ikke gidde å være med på å hjelpe folk som ikke har det bra bare fordi man ikke vet nok om det. Det er en gylden mulighet, og det går faktisk an å spørre selv også. Silje. 7372351[/snapback] Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å snappe 300,- fra min arbeidsgiver og levere de i fra meg sånn uten videre. Det er snakk om en ganske så stor sum per elev. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Så det du sier er at du rett og slett ikke gidder å jobbe en dag for å tjene penger for OD? Fordi du vil ha dem selv? Lenke til kommentar
user156890 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Så det du sier er at du rett og slett ikke gidder å jobbe en dag for å tjene penger for OD? Fordi du vil ha dem selv? 7372474[/snapback] Det er det hun sier, si meg er det noe galt i det? Uansett så er OD veldig mye mer, ialfall for oss... Vi mista en hel uke med undervisning! Istede hadde vi daglig forelesninger om temaer som bryr meg midt i røven... Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Så det du sier er at du rett og slett ikke gidder å jobbe en dag for å tjene penger for OD? Fordi du vil ha dem selv? 7372474[/snapback] Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg gir ikke fra meg penger til hvem som helst, spesielt når jeg ikke vet hvor de havner og hva de blir brukt til. Veldedighet skal ikke være tvang. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Herre min hatt. Du vet INDERLIG godt hvor penga går. Og det er IKKE tvang. Slutt å lall dere inn i en drømmeverden. OD-pengene går direkte til formålet som er bestemt og det er heilt frivillig å være med. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Herre min hatt. Du vet INDERLIG godt hvor penga går. Og det er IKKE tvang. Slutt å lall dere inn i en drømmeverden. OD-pengene går direkte til formålet som er bestemt og det er heilt frivillig å være med. 7372651[/snapback] Herremin hatt, har du lest første post? Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Så det du sier er at du rett og slett ikke gidder å jobbe en dag for å tjene penger for OD? Fordi du vil ha dem selv? 7372474[/snapback] Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg gir ikke fra meg penger til hvem som helst, spesielt når jeg ikke vet hvor de havner og hva de blir brukt til. Veldedighet skal ikke være tvang. 7372624[/snapback] Du vet at pengene går til veldedighet. Det burde være nok. At du ikke vet hvor pengene går henn er ingen unnskyldning. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja. Og jeg er enig i at OD er elendig gjennomført mange steder. Det jeg reagerer på er sutringa om at dere ikke vil snappe 300,- fra [...] arbeidsgiver(WTF?), at dere ikke vet hva pengene går til (det vet dere. Det står i OD matriellet, det står på ODs nettsider) og annen barnslig sutring. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Helt enig med Olsen her altså. Vi har faenmeg bare godt av å jobbe litt for andre enn oss selv, vi egoistiske nordmenn. OD er ingenting å sutre over. Flaut er det. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Hadde jeg vært arbeidsgiver, og personen som skulle arbeide for meg ikke har kunnet fortelle meg hvor pengene skulle, har jeg blitt skeptisk. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hadde jeg vært arbeidsgiver, og personen som skulle arbeide for meg ikke har kunnet fortelle meg hvor pengene skulle, har jeg blitt skeptisk. 7372800[/snapback] Som sagt: Du har mulighet til å lese om det i utdelte hefter, og det bruker somregel å være filmer og foredrag i forbindelse med OD. Om ikke det, så SKAL dere i alle fall få heftene, så hvis du hadde gidda og satt deg inn i saken hadde du visst hva pengene skulle brukes til. Informasjonen er ingenting å skylde på her... Har du spørsmål utover heftet, kan du bare spørre. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Da jeg gikk på skolen og vi hadde OD og helle den dritten der, så sa jeg rett i trynet på OD komiteen på vår skole at de kunne ta hele OD og stappe det der sola aldri skinner. Skulle tatt bilde av trynene deres for det var jamme ta priceless. OD er noe forbanna humbug oppfunnet av lure menn som bruker det til å tjene seg rik. De sier at det går til en god sak, men 99% av pengene forsvinner til andre saker. Vi fikk og beskjed at vi som ikke deltok på OD skulle komme på skolen og gjøre oppgaver som omhandlet nettopp OD. Jeg for min del brukte tiden på datamaskinen og snek meg unna lærerne hele tiden. Da de spurte hva jeg gjorde på datarommet, sa jeg at jeg skrev oppgaven på maskin fordi jeg hadde problemer med å skrive med handa. Sef BS. Jeg satte å spilte jeg. 7369949[/snapback] Du driter deg ut. 7371649[/snapback] Det skulle vel stå "du dreit deg ut" men gjorde ikke det. Jeg misliker slike "frivillige" arrangemanger hvor du får et bad stemple om du ikke melder deg inn i noe som tydeligvis skal være frivillig men ikke er det. OD er en "frivillig" dag hvor ungdom blir tvunget til å jobbe for å samle inn penger til formål de selv ikke tror på, men må gjør det fordi en gjeng med pappesker har funnet ut at det er gode formål. Om dette arrangemanget var frivelig hadde det vært slik at de som ville være med på det kunne det og de som ikke ville være med trengte ikke å være med. Men blir man ikke med blir man jo nesten headhunta av skolens treklemmere fordi man ikke gjør som de forventer at alle skal gjøre på deres skole. Så for min del kan de bare avskaffe hele pisse, men jeg er åpen og skjønner at enkelte vil samle penger til en "god" sak, men da må folk og skjønne at jeg gir blanke fan. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hadde jeg vært arbeidsgiver, og personen som skulle arbeide for meg ikke har kunnet fortelle meg hvor pengene skulle, har jeg blitt skeptisk. 7372800[/snapback] Nå er det ei stund siden jeg har hatt noe med OD å gjøre, men i mi tid fikk i hvert fall arbeidsgiver skriftlig informasjon om hva pengene gikk til. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg misliker slike "frivillige" arrangemanger hvor du får et bad stemple om du ikke melder deg inn i noe som tydeligvis skal være frivillig men ikke er det. OD er en "frivillig" dag hvor ungdom blir tvunget til å jobbe for å samle inn penger til formål de selv ikke tror på, men må gjør det fordi en gjeng med pappesker har funnet ut at det er gode formål. Om dette arrangemanget var frivelig hadde det vært slik at de som ville være med på det kunne det og de som ikke ville være med trengte ikke å være med. Men blir man ikke med blir man jo nesten headhunta av skolens treklemmere fordi man ikke gjør som de forventer at alle skal gjøre på deres skole. Så for min del kan de bare avskaffe hele pisse, men jeg er åpen og skjønner at enkelte vil samle penger til en "god" sak, men da må folk og skjønne at jeg gir blanke fan. Man vil selvsagt oppfordre alle til å melde seg på, og man forventer at alle gjør det, fordi det egentlig ikke er noen gode grunner til å ikke gjøre det. Det går faktisk til en god sak, og det er egentlig latskap og egoisme å ikke delta. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Man vil selvsagt oppfordre alle til å melde seg på, og man forventer at alle gjør det, fordi det egentlig ikke er noen gode grunner til å ikke gjøre det. Det går faktisk til en god sak, og det er egentlig latskap og egoisme å ikke delta. 7372927[/snapback] Det er slike som deg som får meg mest til å mislike OD. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja så er jeg en egoist og jeg er lat. Big deal egentlig. Jeg gir penger til Røde kors, kjøper diverse tinger fra organisasjoner for en god sak. Kjøpte og en 2toms4 fra en bensinstasjon til 100 kr fordi pengene gikk til en god sak. Men det var jo egoistisk av meg, jeg var jo tross alt ikke med på OD. Man vil selvsagt oppfordre alle til å melde seg på, og man forventer at alle gjør det, fordi det egentlig ikke er noen gode grunner til å ikke gjøre det. Det går faktisk til en god sak, og det er egentlig latskap og egoisme å ikke delta. Ikke gode grunner til ikke å gjøre det, så at når du synes det er en god sak skal alle synes det er en god sak? Du følger prinsippe "Greit med egene meninger så lenge de stemmer overens med mine". Og slike folk hadde jeg nok av da jeg gikk på VGS. Da jeg søkte meg inn på VGS var det for å få en utdanning til videre studie, ikke for å hjelpe trærne i Amazonas slik at de ikke ble hugget ned. Jeg gikk på skolen for å lære akademiske ting som jeg kommer til å få bruk for videre i livet, ikke for å jobbe 1 dag på en bedrift som setter deg til å pusse småstein på gårdsplassen fra 8 til 4 om ettermiddagen bare for skarve 300 spenn som går til et frø til et tre. Så ga jeg da disse pengene, og så går litt til administrative ting, litt til lønning av enkelte og litt til noe man ikke vet. Så kommer hele 50 kr til formålet som det skulle gå til i utgangspunktet. Nei, stapp hele OD der sola ikke skinner på et normalt menneske, lås det inne og la folk være med det tullet. Lenke til kommentar
user156890 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Man vil selvsagt oppfordre alle til å melde seg på, og man forventer at alle gjør det, fordi det egentlig ikke er noen gode grunner til å ikke gjøre det. Det går faktisk til en god sak, og det er egentlig latskap og egoisme å ikke delta. Vell, så er jeg vell ifølge dere en lat egoist... Hva så? Det forandrer ikke det faktum at dere kaller OD frivillig når den ikke er det! Hvis jeg hadde kommet til deg som en medelev og sakt "Hei jeg vil ikke være med på OD " Hva ville skjedd da? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvis du sier at du jobber for OD og får penger med giro som du ikke leverer, er det jo ikke rart om du får problemer. Var selv OD nekter, men å jobbe å beholde pengene er kanskje litt drøyt. OD komiteen på skolen vår var en gjeng med idioter, så det var faktisk underholdene på OD-dagen hvor de skulle utføre "straff" på oss. Husker det var en debatt om det å jobbe på OD dagen, og representantene dro frem så utrolige dårlige argumenter, at de pepet av scenen. Synes ikke at elever på ungdomsskolen skal bli presset for å jobbe for sultne barn i Afrika. Elever på videregående kan selv donere penger hvis de føler for det. 7371469[/snapback] Det er jo klart mer fristende å nekte å levere pengene av prinsipp, før jeg får vite pengenes nøyaktige gang og systemet de går gjennom. Pluss at jeg ikke er for formålet i år. Løsningen i Nepal er ikke å bygge skuddsikre skoler (noe de aldri ville fått råd eller arbeidskraft til med pengene fra OD uansett) slik at de kan si "Ja, det bare å skyte" til geriljaen. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er jo klart mer fristende å nekte å levere pengene av prinsipp, før jeg får vite pengenes nøyaktige gang og systemet de går gjennom. Pluss at jeg ikke er for formålet i år. Løsningen i Nepal er ikke å bygge skuddsikre skoler (noe de aldri ville fått råd eller arbeidskraft til med pengene fra OD uansett) slik at de kan si "Ja, det bare å skyte" til geriljaen. Men det er en annen diskusjon. 7374379[/snapback] Vil du vite pengenes nøyaktige gang (jeg tviler på at du egentlig vil det, dette er bare barnslig sutring) så er det bare å kontakte med OD og få regnskapet. Om du vil vite pengenes videre gang gjennom Redd Barna så får du kontakte Redd barna og få utlevert deres regnskap også. Redd Barna har respekt både hos maoistene og regjeringshæren, samt at dei konsekvent nekter å følge påbud fra maoistene og regjeringshæren. Det er Redd Barnas tilstedeværelse og engasjement i prosjektet som er det viktigste i disse skuddsikre skolene, slik jeg ser det. Og du er tydeligvis ikke klar over hvor mye penger som blir samlet inn gjennom OD... Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Haha.. Skuddsikre skoler. Hva faen? Det må da finnes uendelige viktigere ting å bruke pengene på. Må jo få sagt at folk som jobber med OD gjør noe bra, men det kunne kanskje ha blitt gjort på en annen metode. ID dagen er supert da. Fint å få innblikk i andre kulturer, men liker ikke måten OD gjør det til en "se så vondt de har det/kultur-dag". I det ene øyeblikk får vi se bilder av hivsmittede barn på dødsleiet, og etterpå skal vi dra i kantina for å spise etiopisk lammegryte mens vi hører på bongotrommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå