Gå til innhold

OD-dagen. Egentlig frivillig?

Anbefalte innlegg

Vel, da fikk jeg iallefall litt svar :)

Angående det med penger så synes jeg dere rett og slett burde informert bedre om hvilke regler som gjelder, da den generelle beskjeden vi fikk var "sålenge vi får 300kr med deg så gir vi faen i hva du gjør på OD-dagen".

Useriøse frivillige er vel lite å gjøre med, men jeg håper dere er klar over at mange er med i OD-komiteen kun for å få noen ekstra "fritimer".

Jeg må innrømme jeg ikke har satt meg skikkelig inn i hva en OD-komitee skal gjøre, men på min skole vil jeg påstå at de er blant de som bidro minst til hele prosjektet da de ikke arbeidet og heller ikke gjorde noe synlig arbeid annet enn å trykke "play" på en film de hadde.

Trenger neppe så enormt mange til det vel?

Jeg har rett og slett ikke kompetanse til å vite om slike "sikkerhetssoner" vil virke eller ikke, men rent personlig ville jeg ikke stolt på folk som tvangsrekrutterer barnesoldater til å holde noen som helst form for avtale. Men man må jo nesten regne med at Redd Barna vet hva de gjør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skoleelevers evne til å finne ting å sutre over, overgås bare av alle som henger seg på når noen kommer opp med en god ide å plage skoleledelsen med. Å jobbe en dag for et godt formål, er faktisk alt for lite. Det burde vært en måned. Selv har jeg planer om å dra et halvt år på u-landsprosjekt.

Det er mye kritikkverdig på norske skoler, men det blir aldri endringer når elevene bare fokuserer på bagateller som dette.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Vel, da fikk jeg iallefall litt svar :)

Angående det med penger så synes jeg dere rett og slett burde informert bedre om hvilke regler som gjelder, da den generelle beskjeden vi fikk var "sålenge vi får 300kr med deg så gir vi faen i hva du gjør på OD-dagen".

Useriøse frivillige er vel lite å gjøre med, men jeg håper dere er klar over at mange er med i OD-komiteen kun for å få noen ekstra "fritimer".

Jeg må innrømme jeg ikke har satt meg skikkelig inn i hva en OD-komitee skal gjøre, men på min skole vil jeg påstå at de er blant de som bidro minst til hele prosjektet da de ikke arbeidet og heller ikke gjorde noe synlig arbeid annet enn å trykke "play" på en film de hadde.

Trenger neppe så enormt mange til det vel?

Jeg har rett og slett ikke kompetanse til å vite om slike "sikkerhetssoner" vil virke eller ikke, men rent personlig ville jeg ikke stolt på folk som tvangsrekrutterer barnesoldater til å holde noen som helst form for avtale. Men man må jo nesten regne med at Redd Barna vet hva de gjør :)

7244672[/snapback]

På arbeidesgiverkortet står det (ihvertfall da jeg var med å lage det) at beløp er valgfritt så lenge det er 300 kroner(for vgs) fra arbeidsgiver sin side. Dersom du får en kvitering som det står 500,- kroner på og leverer den inn med 300,- så må du vell regne med at man reagerer. jeg kan kanskje virke litt eletistisk her men folk må da kunne forstå såpass.

Vi er fullstendig klar over at det finnes udugelige komiteer og jobber kontinuerlig med å få dulige komiteer. Vi vet også at skolekomiteer blir, på lik linje med elevråd, brukt som virkemiddel for å få fritimer(hva pokker skjedde med ansvar for egen læring). Ettersom vi ikke under noen omstendigheter kan diktere hva en skole skal gjøre eller hvem de skal velge har vi begrenset med muligheter. Vi forsøker å få alle på seminar for å skolere dem godt nok å gi dem ressurser til å lage en god internasjonal uke, men dessverre dukker ikke alle opp.

Redd barna har drevet med slike sikkerhetssoner siden 2003 og den viser utelukkende gode resultater(tall fra november 05 fra deres søknad om operasjon dagsverk). når det gjelder risiko kan jeg sitere redd barna selv: De mest vanlige risikoer for organisasjoner som jobber i Nepal er:

-Maoistenes kontinuerlige press om å registrere organisasjoner i deres såkalte

Regional Peoples Autonomous Government, og at de må godkjenne alle

utviklingsprogrammer før de får jobbe i de kontrollerte områdene. Redd Barna har

gjort det klart for Maoistene at vi ikke vil gi etter for deres press, men at vi da heller

trekker oss ut av de kontrollerte områdene.

-Den nye bestemmelsen som gir regjeringen absolutt makt til å utstede direktiver og

overvåke organisasjoners aktiviteter, og utvise eller oppløse organisasjoner som ikke

overholder direktivene. Regjeringen kan gå inn og kontrollere hvor vi får lov til å

jobbe og hvilken tilnærming vi får bruke til temaene vi jobber med.

-Opptrappingen av volden og tilfeldige drap kan begrense

bevegelsesfriheten i rurale

områder og dette kan hindre programimplementering.

Til tross for disse risikoene anser vi oss selv som i stand til å jobbe relativt uavhengig, på

grunn av vår anerkjennelse som en nøytral organisasjon som jobber med å skape gode

bærekraftige resultater for barn og ungdom i Nepal, uten noen annen skjult agenda.

Sa feil i sted, OD jobber i 3 områder og 13 distrikter i ca 120 landsbyer med tilsammen ca. 220.000 barn og unge. De håper å få gitt utdanning til mellom 60.000-90.000 ungdommer.

Bare å spørre i vei om det skulle være noe annet eller noe uklart.

-Truls

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener at hele OD opplegget er humbug.

For det første så sier de at det er frivillig, men på skolen min sa lærerene at "OD-nekterne" skulle rake løv og slike drittjobber på skolen.

Dette ser jeg på som straff for at vi ""nekta" å hjelpe hjelpe en organisasjon som spiller på den dårlig sammvittigheten til elevene på skolen for at vi har det så bra i norge.

Jeg gjorde ingenting på OD dagen på skolen min, for jeg nekter å gi penger til slike organisasjoner. Jeg mener at veldedighet skal være frivillig, og jeg sa til lederene for OD på min skole at jeg heller ville gi pengene til Leger uten Grenser, da jeg vet at de er seriøse.

Lenke til kommentar

Vi hadde en hel dag med forbredelse om hva OD dagen gikk ut på. Internasjon dag.

Som regel er det de som er latsabber som ikke har skaffet seg arbeid, som ikke jobber på OD. De som ikke jobber pga. at de ikke vil støtte en solidarisk sak skjønner jeg meg ikke på i det hele tatt...

Du får jo nyttig kunnskap om arbeirdslivet i tillegg til at du hjelper barn i et annet land...

Lenke til kommentar

OD-dagen sucks. Hvis jeg driter i fattige barn i et eller annet land så skal jeg få lov til det uten at lærerne skal prøve å gi med dårlig samvittighet.

Riktig nok synes jeg jo synd på de, men jeg gidder ikke å arbeide for å gi dem penger fordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rektoren deres kaller dere altså usolidariske, hadde jeg vært der ville jeg stilt han spørsmålet om han virkelig jobbet inn penger til OD eller satt hjemme og slappet av eller kanskje loket rundt og gjorde ingenting på skolen.

Har alltid vært motstander av OD, slipper gladlig det tullete opplegget nå som jeg er ferdig på skolen, men jeg kan si at jeg alltid gav inn minimum og tok resten selv.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Skoleelevers evne til å finne ting å sutre over, overgås bare av alle som henger seg på når noen kommer opp med en god ide å plage skoleledelsen med. Å jobbe en dag for et godt formål, er faktisk alt for lite. Det burde vært en måned. Selv har jeg planer om å dra et halvt år på u-landsprosjekt.

Det er mye kritikkverdig på norske skoler, men det blir aldri endringer når elevene bare fokuserer på bagateller som dette.

7244747[/snapback]

nå er vel OD dagen noe en ikke får noe serlig info om...

Jeg har hatt en OD dag, og eneste jeg fikk beskjed om var å jobbe en dag, slik at jeg kunne gi 300 spenn til noen nedi afrika...'

Fikk ikke noe beskjed om hva pengene direkte skulle gå til..

Men når du reiser ned selv, hjelper du på en helt annen måte enn å sende 300 kr ned dit. noe som jeg også kunne ha tenkt meg å gjøre om noen år..

Lenke til kommentar

OD-dagen er et genialt opplegg for skoler som ikke har sin egen aksjon.

Hadde bare komitéene på hver enkelt skole gjort jobben sin, hadde det også gitt et bedre inntrykk. Vi trenger informasjon og engasjement fra de overordnede (komitéen).

Solidaritet bør være frivillig, men man BØR jaggu gjøre det også, når man har muligheten. Gå med bøsse, jobbe der man kan og tjene penger til veldedighet o.l.

Tviler på at noen her vet hvor mye dette hjelper.

Prøv å sette dere i u-landsbarnas situasjon, det er ikke særlig lyst.

Det er kanskje stygt å gi folk dårlig samvittighet slik som dette, men det fortjener dere som ikke vil støtte opp.

Lenke til kommentar

Til Haakka: Som jeg tidligere har påpekt sammarbeider Operasjon Dagsverk alltid med en annerkjent Norsk Bistandsorganisasjon. I år sammarbeider OD for eksempel med Redd Barna som administrer prosjektene. I fjor sammarbeidet vi med Kirkens Nødhjelp som har samme funksjon ovenfor prosjekten det ble jobbet inn penger til i 2005.

Som jeg også påpenkte tidligere er OD helt og holdent imot for at elever blir straffet for å ikke jobbe på OD-dagen. Som tidligere nevt: Dersom du på din skole opplever noe lignende igjen er det bare å ta kontakt med Operajon Dagsverk sentralt(du finner all kontaktinfor på www.od.no) så vil de ta det opp med skolen din, eventuelt gi saken over/sammarbeide med Elevorganisasjon som kan elevrettigheter.

At rektor eller komiteen forsøker å gi deg dårlig samvittighet er også skammelig. Om du ønsker å jobbe på OD-dagen eller ikke er fult og helt ditt valg, det er verken noe du skal dømmes for eller straffes for.

Til StalkI2: Godt å høre at Internasjonal dag/uke gikk bra hos dere. JEg blir nok nødt til å være uenig med deg når du ikke forstår hvorfor folk ikke jobber på OD dag. Det kan finnes massevis av årsaker og jeg har nevt noen av dem før. Politiske, mot offentlig støttet bistand, mener at OD-dagen ikke er frivillig, tidligere dårlige erfraringer med aksjon er bare noen av grunnen til at folk ikke ønsker å jobbe. Det viktigste er ikke at folk jobber på OD dagen. Selve internasjonal uke og informasjonkampanjen er like viktig, om ikke mer.

Var alt jeg fikk tid til nå, skal være ordstyrer på et OD-seminar så jeg må stikke

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på skolen og vi hadde OD og helle den dritten der, så sa jeg rett i trynet på OD komiteen på vår skole at de kunne ta hele OD og stappe det der sola aldri skinner. Skulle tatt bilde av trynene deres for det var jamme ta priceless.

OD er noe forbanna humbug oppfunnet av lure menn som bruker det til å tjene seg rik. De sier at det går til en god sak, men 99% av pengene forsvinner til andre saker.

Vi fikk og beskjed at vi som ikke deltok på OD skulle komme på skolen og gjøre oppgaver som omhandlet nettopp OD. Jeg for min del brukte tiden på datamaskinen og snek meg unna lærerne hele tiden. Da de spurte hva jeg gjorde på datarommet, sa jeg at jeg skrev oppgaven på maskin fordi jeg hadde problemer med å skrive med handa. Sef BS. Jeg satte å spilte jeg.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg årets beskjed på skolen. De som ikke leverer OD-pengene blir anmeldt for tyveri.

7369683[/snapback]

Det er latterlig! Det er greit nok at man får en dag fravær for å gi faen i å levere pengene, men å bli annmeldt for å stjele penger man har tjent på lovelig måte. :no:

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg årets beskjed på skolen. De som ikke leverer OD-pengene blir anmeldt for tyveri.

Haha. Lurer på om jeg skal drite i å levere på pur faen.

7369683[/snapback]

Hvis du sier at du jobber for OD og får penger med giro som du ikke leverer, er det jo ikke rart om du får problemer.

Var selv OD nekter, men å jobbe å beholde pengene er kanskje litt drøyt. OD komiteen på skolen vår var en gjeng med idioter, så det var faktisk underholdene på OD-dagen hvor de skulle utføre "straff" på oss. Husker det var en debatt om det å jobbe på OD dagen, og representantene dro frem så utrolige dårlige argumenter, at de pepet av scenen. Synes ikke at elever på ungdomsskolen skal bli presset for å jobbe for sultne barn i Afrika. Elever på videregående kan selv donere penger hvis de føler for det.

Lenke til kommentar
Da jeg gikk på skolen og vi hadde OD og helle den dritten der, så sa jeg rett i trynet på OD komiteen på vår skole at de kunne ta hele OD og stappe det der sola aldri skinner. Skulle tatt bilde av trynene deres for det var jamme ta priceless.

OD er noe forbanna humbug oppfunnet av lure menn som bruker det til å tjene seg rik. De sier at det går til en god sak, men 99% av pengene forsvinner til andre saker.

Vi fikk og beskjed at vi som ikke deltok på OD skulle komme på skolen og gjøre oppgaver som omhandlet nettopp OD. Jeg for min del brukte tiden på datamaskinen og snek meg unna lærerne hele tiden. Da de spurte hva jeg gjorde på datarommet, sa jeg at jeg skrev oppgaven på maskin fordi jeg hadde problemer med å skrive med handa. Sef BS. Jeg satte å spilte jeg.

7369949[/snapback]

Du driter deg ut.

:)

Lenke til kommentar

7244747[/snapback]

Hei, det heter " skole"...ikke "tvangshjelpeorganisasjon med barn som arbeidere". En veldig viktig forskjell der.

Lenke til kommentar
Du driter deg ut.

:)

7371649[/snapback]

Nei hvorfor det?

Tror du ikke på det han sier? Kan høres ut som om han skriver det bare får å være "tøffing" men det tror jeg ikke for gjorde akkurat samme greia selv på vår skole...

1 året gidda jeg ikke være med i det hele tatt, satt hele uka hjemme ilage kompiser og spillte Fifa :fun: (en av de kompisene som jeg spillte Fifa ilage var leder elns for Ungdomspartiet "Sosialistisk Ungdom" på den tida) :green:

2 året jobba jeg og tok pengene selv, de begynte å skvaldre om politianmeldelse osv men det hadde jeg et avslappa forhold til...

Men 3 året var jeg driiiiitlei allt som het OD! Hadde utrykt mitt hat ovenfor OD de 2 foregående årene men dette året skulle jeg ha det ekstra gøy siden dette var siste året på skoln.

Vi fikk og beskjed at vi som ikke deltok på OD skulle komme på skolen og gjøre oppgaver som omhandlet nettopp OD

Dette fikk jeg og beskjed om å gjorde så, møtte opp på slaget og var klar til å gjøre masse "morsomme" aktiviter som var arrangert av Musikklinjen på skoln.

Disse var lagt opp slik at du skulle kjede deg til døde, virkelig koselige greier.

Første aktiviteten gikk ut på at de skrev en problemstilling på tavla så skulle man gå til 1 av de 4 hjørnene i klasserommet, hvert hjørne representerte en mening og jeg satte meg allerede fra starten av i "Bryr meg ikke" hjørnet.

Satte vell der i en 5-6 spørsmål helt alene før en av de 2 gruppelederne konfronterte meg, å da var jeg igang :)

Han begynte å prøve på å gi meg dårlig samvittighet for ikke å delta på OD og lurte på hvorfor jeg ikke deltok på "leken."

Husker ikke hvor lang tid det tok men det endte ialfall opp med at han gikk gråtende ut av klasserommet...

Etter en liten stund kom det en annen gruppeleder og ba meg bli med han til hans gruppe.

Der drev de på med å svare på spørsmål, de stilte et spørsmål så skulle alle der si hva de mente om det. Spørsmålene var selvfølgelig OD relatert.

Hver gang det ble min tur å svare satt jeg der bare helt stille, ble ignorert et par runder helt til en av de 2 gruppelederne konfronterte meg. Han prøvde å på det samme som ledern for den andre gruppa, etter en stund drev jeg han til vannvidd. Det så ut som om han skulle eksplodere, så tilslutt med tårevåte øyne forviste han meg fra gruppen å ba meg komme meg vekk fra skolen.

Jeg hadde seiret!

Like etterpå gikk jeg rett til gatekjøkkenet og tok meg en velfortjent burger :)

Hva som ble sagt under konfronteringene er ikke så nøye, som sagt så var gruppelederne fra musikklinja...

Normaltsett er ikke slike ting noe jeg nyter å gjøre men denne gangen føltes det deilig, når de 3 år på rad kjører samme drit opplegget så til H#¤"&! med dem!

NEI jeg bryr meg ikke om negrene i afrike og NEI jeg vil ikke hjelpe dem, du kan være ganske sikker på at en død fisk har mer medfølelse for dem en det jeg har...

Endret av DieselOtern
Lenke til kommentar

Jeg synes det er så rart at folk klager på denne typen ting. OD-dagen går til å hjelpe folk som ikke har det så bra som oss. Den bidrar også til at ungdom faktisk gjør noe, istedet for å bare gi penger man har fått fra foreldrene sine. Tror det får elever til å tenke litt mer over det.

Jeg synes det er dumt at de som nekter å bli med på OD. Det er uansett et godt tiltak. Pengene blir brukt på en måte som de som leder greia mener er best.

Så det er sagt så er det slik at utanning av prostituerte fører faktisk til at de slipper å jobbe på den måten de gjør, og kan begynne å jobbe med ordentlige jobber istedet for å selge seg selv, eller bli solgt av andre.

Informasjonen om OD kunne sikkert vært bedre, det varierer fra skole til skole, men uansett mener jeg at det er teit å ikke gidde å være med på å hjelpe folk som ikke har det bra bare fordi man ikke vet nok om det. Det er en gylden mulighet, og det går faktisk an å spørre selv også. Dessuten får vi hefter og brosjyrer om det, som det går an å lese.

EDIT: Det at de som ikke er med på OD skal jobbe med nettopp OD, synes jeg er en bra ting. Kanskje vil man bli inspirert til å bli med neste år? Dessuten er det viktig å lære om slike ting også. Det fører til samfunnsforståelse.

Silje. :)

Endret av Young Lust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...