Gå til innhold

OD-dagen. Egentlig frivillig?

Anbefalte innlegg

OD pengene går vel rett i lomma på hærførerer og til å utbedre diverse våpen arsenal. Med dette blir verden et mindre overfolktet sted? What!

Før da skolen jeg gikk på drev med OD var alt i usikkerheten, ingen fikk vite hvor penge gikk eller hva de skulle "brukes" til. De siste åra med videregående gav jeg rett og slett fan i den dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det OD på ungdomsskoler også?  Vi skal samle inn noen penger her en gang i neste uke og gi til en eller annen by i asia. Har en stygg mistanke om at dette er det samme som dere snakker om. Bare at vi ikke har noe annet valg enn og stille opp. Jeg spurte læreren om "Hva hvis jeg ikke gidder?" "Det er ikke et tema engang." fikk jeg til svar. Hvis noen kan forklare meg om dette er samme greia og kan garantere meg at det skal være frivillig, skal jeg snakke med ansvarlig på min skole i morgen.

7156448[/snapback]

kan de tvinge deg til noe slikt'a?

Når jeg gikk på skolen, og fikk beskjed om at vi skulle gjøre noe, slik som du f.eks..

og jeg spurte om jeg kunne slippe, og heller gjøre noe annet på skolen, og jeg fikk et blankt nei, bare nektet jeg å gjøre det, helt til de satte opp et annet opplegg..

Så ikke gjør det :p

Lenke til kommentar

Jeg valgte selv å la være å delta siste året, og jeg angrer ikke. Jeg fikk i oppdrag å gjøre en del kjipe oppgaver, se en film, og skrive en stil om OD. Oppgavene (klippe noe papir osv) ble ikke gjort, filmen så jeg med et halvt øye våkent og stilen jeg skrev ga OD på pungen. Stilen ble skrevet 27 Oktober, og jeg fikk den tilbake 1 dag før jeg sluttet for sommeren, etter å ha mast på å få den igjen 6-7 ganger (prinsippsak, jeg så ikke engang på den etter å ha fått den igjen).

Det som er så feil, som jeg skrev om i forrige års OD-hater-tråd, er at de "solidariske" personene som støtter dette prosjektet liker å presse oss til å delta. Ikke får jeg den vanlige undervisningen jeg ville hatt krav på dersom skolen min ikke deltok på OD (ja, jeg liker å lære ting), og heller ikke kan jeg bruke dagen til å ta ansvar for egen læring.

Atpåtil skal man ut og samle penger under røde bannere, med et hopetall sosialistiske argumenter; Jeg er ikke interessert i å samle inn for en organisasjon som prøver å legge såpass mye fokus på den (dårlige) politikken de støtter og den dertilhørende "solidariteten". Solidaritet skal være frivillig, noe OD ikke er i praksis, så at de faktisk kaller det solidaritet uten å synlig skamme seg er for meg et under.

I tillegg ble jeg da selvsagt "satt på plass" med gode argumenter som "gi faen da", "du er så barnslig", "hold kjeft" og "jævla egoist" og liknende når jeg tok til orde i Klassens Time og la ut et par setninger om at OD faktisk er frivillig, og hvorfor folk burde tenke seg om to ganger før de hoppet på bølgen.

Det er ikke meg imot at folk er solidariske, det er jo veldig bra at man gir til nødhjelp (merk: ikke u-hjelp), men når man gjør det "fordi alle andre gjør det", "fordi man slipper skolen", man "kjøper seg en fri-dag" eller liknende, da byr det meg imot. Etter å ha spurt en del mennesker i fjor om hvorfor de deltok på OD fikk jeg ikke et eneste svar relatert til de som sliter i andre verdensdeler som pengene faktisk var tiltenkt. Et annet ankepunkt er jo om det er så veldig klokt valgte formål de bruker pengene på =/

Nei, takke meg til å heller gi penger på frivillig basis til Kirkens Nødhjelp eller liknende.

Lenke til kommentar

Delvis enig, OD er ikke reellt frivillig på mange skoler, og dei som ikke ønsker å være med blir tvunget til å arbeide med OD uansett. Det er tåplig, men ikke ODs feil, det er skolen sin feil. Dog, OD kunne nok lagt større press på skolen for at dei skal gjøre OD reellt valgfritt.

Lenke til kommentar

Har vært med hvert eneste år, men i år satt jeg meg ned å tenkte over om jeg skulle være med eller ikke.

Men syntes vi hadde fått så lite informasjon at jeg rett og slett ikke viste hva jeg gidde penger til. Er ganske mye penger det er snakk om som blir samlet inn tilsammen også, rundt 30 millioner, 250 kr i snitt pr pers som er med på OD.

Dette lærte jeg da idag, fordi jeg ikke hadde lyst til å jobbe for OD.

Ser nesten ut som de vill at vi skal lære om OD for å kanskje med neste år? Læreren min bare "det skal ikke være en fordel å være på skolen på OD-dagen!" Ikke sikker om hun var sur eller skuffet fordi endel i klassen min ikke ville være med.

Men la ikke merke til noen personer som i det hele tatt nevnte noe om at vi var på skolen å ikke delta, aldri vært sånn her i miljøet hvertfall, ikke på u.skole eller vgs. OD-dagen for oss er vell mer eller mindre en fridag, Mange kjøper seg bare en fridag som regel, andre som har muligheten å jobbe og bare hiver seg med fordi andre gjør det. Men vet de hva pengene går til? Ser ikke akkurat som de bryr seg da.

Thomas

Lenke til kommentar

jeg er egentlig litt imot OD greia, frivillig er det iallefall ikke etter min mening. De trur en med lange, dryge oppgaver hvis du ikke jobber den dagen. Har deltatt hver eneste år, men jeg har aldri jobbet, bare betalt og vært hjemme som en fridag istedet. Vi får heller ikke noen garanti om pengene faktisk kommer frem til dit de skal.

Lenke til kommentar
Er det OD på ungdomsskoler også?  Vi skal samle inn noen penger her en gang i neste uke og gi til en eller annen by i asia. Har en stygg mistanke om at dette er det samme som dere snakker om. Bare at vi ikke har noe annet valg enn og stille opp. Jeg spurte læreren om "Hva hvis jeg ikke gidder?" "Det er ikke et tema engang." fikk jeg til svar. Hvis noen kan forklare meg om dette er samme greia og kan garantere meg at det skal være frivillig, skal jeg snakke med ansvarlig på min skole i morgen.

7156448[/snapback]

Når jeg gikk på skolen, og fikk beskjed om at vi skulle gjøre noe, slik som du f.eks..

og jeg spurte om jeg kunne slippe, og heller gjøre noe annet på skolen, og jeg fikk et blankt nei, bare nektet jeg å gjøre det, helt til de satte opp et annet opplegg..

7156485[/snapback]

Spurte læreren idag, var noe av det samme bare at dette ikke var frivillig. :ermm: Hvorfor skal de tvinge oss til sånt noe?
Lenke til kommentar
Hjemme nå, og er imponert. I fjor måtte vi sitte til kl 15.05 og stirre i taket.

7154093[/snapback]

Hadde du ikke noen skolerelaterte oppgaver?

7155423[/snapback]

I fjor? Da hadde vi noen oppgaver om OD og hvor fælt folk har det i andre deler av verden. Men det var alt for lite oppgaver i forhold til tiden, men de skulle holde oss der til full dag, for å gjøre det så ille som mulig for oss.

Lenke til kommentar

7156448[/snapback]

7156485[/snapback]

Spurte læreren idag, var noe av det samme bare at dette ikke var frivillig. :ermm: Hvorfor skal de tvinge oss til sånt noe?

7162272[/snapback]

Nekt plent.. Hadde jeg gjort..

Deltok på OD-dagen i år, av den enkle grunn at jeg er så skole-lei at jeg kjøpte meg en dag fri... Eller.. Gjorde noen småting hjemme, så muttern dekka det :)

Uansett, neste år har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal delta.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det virker som OD er litt "ustabilt". Hvordan det gjennomføres avhenger veldig fra år til år, siden det er forskjellige elever som har ansvaret, og forskjellene fra skole til skole er også store. Det virker ikke som OD sentralt har noen oversikt over hva som gjøres rundt om kring. Noen år kan det være fristende å spørre om de har planlagt hva som skal skje rundt om kring i det hele tatt. :ermm:

Andre og tredje kl. på VGS var det veldig bra. Skolen samarbeidet med OD-komitéen, som samarbediet med OD sentralt og kjørte et skikkelig infoprogram ovenfor alle elevene, så vi ble (mer eller mindre) engasjert. :thumbup:

Grunnen til at mange skoler presser elevene ut på OD-dagen er nok at lærerne skal ha fri/tvungen avspassering, slik at de ikke må overtidsbetale dem..

@ Hanne:) Kan ikke si jeg misunner deg å samarbeide med rektor i russetiden uansett. :hrm: og er han sur fra før, så blir det ikke noe enklere etter å ha tråkket ham på tærne allerede før jul. Men hvis du har tatt et standpunkt, så tå for det! det er bra, og lærer skolen at de ikke bare kan ordne seg som de vil for å spare noen kroner. Man bør ha et normalt undervisningsopplegg som tilbud til de som ikke ønsker å jobbe. Frivillig betyr ikke: Gjør som vi sier, eller føl konsekvensene.

Glad jeg er ferdig med det.

Lenke til kommentar

Synes OD/IU på vår skole var veldig mye forarbeid, veldig mye snakk om en og samme ting, men på samme tid var det rett og slett elendig opplegg. OD/IU folkene kunne ikke svare på stort mere en det vi visste fra før, selv om alle som var med i "komiteen", som hadde møter nesten hver dag skulle være "eksperter" på feltet.

Det å være med i OD eller IU komiteen skulle visstnokk ta seg veldig godt ut på den framtidige CV'en, derfor var mange i blant annet min klasse med i disse komiteene. Jeg må si at det ble veldig lite gjort. Å det virket som de var sjefene på skola.

Et av rommene de jobbet på. lå rett vet siden av biblioteket, en dag jeg var der var alt jeg hørte et jævla bråk hyl og latter, det var der dem var å "jobbet".

Selv jobbet jeg på OD dagen, skrev opp 'har ordnet eget arbeid', arbeidsplass 'hjemme'. Den dagen sov jeg lenge, ryddet og vaska huset, laget middag og hjalp våre gamle naboer.

Synes det er litt galt at når noe som OD og IU skal ta så mye skoletimer, er lettere dårlig organisert. Fikk iallefall følelsen av det på vår skole, var veldig mye, i siste liten arbeid, som ble gjort av komiteen.

Det jeg hørte av de som var på skola dagen OD var, var at lederen for OD komiteen hadde møtt opp, tatt fravær, vært møkka forbanna, skjelt dem ut, og dratt hjem. Han lot dem slippe slik at de som måtte ta buss, måtte vente 2timer på neste buss, det var heller ikke noe opplegg (som var lovet) for de som var igjen på skola.

Dette var visst fridagen til lederen for OD komiteen.

-Sigve

Lenke til kommentar
På skolen vår står vi ovenfor en litt vanskelig situasjon hvor både jeg og mange av mine medelever har krysset av på "vil ikke delta" på lista. Dette er fordi vi flere år har fått dårlig informasjon om opplegget, vi tror vi har gitt til f.eks arbeid mot menneskehandel, men så har det egentlig vist seg at vi har gitt penger for å utdanne prostituerte i Brasil. Vi har aldri fått noe beskjed om hvordan pengene er blitt brukt i etterkant o.l

Dette har da ført til at rektor selv har møtt opp i timen vår. Kalt oss usolidarisk og omtrent beskyldt oss for å være lat.

Vi prøver å si at vi ikke er enig at pengene burde gå til vakthold ved skolene i nepal(så elevene skal føle seg trygge).

Men det står jo svart på hvitt at Od er et frivillig opplegg, og at ingen kan tvinges til å være med. Men da, når vi velger å ikke jobbe må vi allikavel ha prosjektarbeid om Nepal. Da kan de jo ikke skrive at dagen er frivillig?!

Og det er absolut det siste vi trenger i en travel periode.

Noen meninger? Har vi mistet viktig informasjon om dagen og er helt på villspor?

7131341[/snapback]

OD-dagen er lite frivillig for mange elever, selv er jeg ikke elev lenger *woho*,men jeg husker de dagene godt kjedelig, jeg skjønner at folk trenger hjelp, men det er ikke vi som skal svi for at noen idioter av landsstyrere er så egoister å ikke gidder å bruke pengene sine til sine landsbeboere og gjør landet deres bedre... for eksempel alt barnearbeid i kina osv... unger som jobber 12 timers skift og får 1 dollar dagen hvis ikke mindre... lager merke klær som GAP, levis, quicksilver osv osv... de som har disse fabrikkene er MONGOLID rike, hadde de heller holdt seg til å bare være fettrike så kunne MANGE hatt det mye bedre her i verden. Er selvfølgelig også mange andre problemer som ikke er like lett å løse, men jeg synes det skulle vært helt frivillig å delta på aksjonen, enten vanlig skole eller gjøre noe for OD... men igjen så lever vi jo i et :mad: "fritt land" :nei:

Lenke til kommentar

Mulig jeg rett og slett er en imbesil, men etter å ha brukt 3 timer på OD-dagen på å prøve å finne ut hva i svarte de skulle bruke pengene på, så var dette det nærmeste jeg kom et klart svar:

"Vi skal bygge skuddsikre skoler til barna i Nepal, fordi de gamle blir brukt som våpenlager. Vi skal også lage fredssoner rundt skolene, der slipper geriljaen ikke inn!"

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal tolke dette.

Mener det at de vil bygge "skuddsikre skoler" (bunkere, utmerket som våpenlager)? Lage soner "der geriljaen ikke slipper inn" (minelegge området, leie sin egen hær eller kanskje bestikke geriljaen til å holde seg unna?)?

OD-komiteen på min skole brukte jo tiden på OD-dagen riktig godt i det minste. De satt på biblioteket og surfet på nettet eller satt i en stol og sov, HELE dagen. Og skrev anmerkninger til de som gjor det samme. istedenfor oppgaver av tema "Har du ikke dårlig samvittighet for at de har det så fælt i Nepal?" og "Hvordan ville du likt å leve for under 1 dollar dagen?"....

Lenke til kommentar

Jeg skjønte heller ikke helt hva de skulle bruke pengene på. Etter å ha sett litt på det OD-heftet sto det jo overalt at man skulle få skuddsikre skoler ('Kamp for skuddsikker skole!'), men på den OD-videoen hørte jeg ikke at de nevnte det noe med skuddsikre skoler i hele tatt (og jeg vil si jeg fulgte med sånn brukbart).

Lenke til kommentar

Hei,

Som tidligere sentralt tillitsvalgt i OD føler jeg jeg må forsøke å forsvare Operasjon Dagsverk litt, dersom noen lurer på noe er det bare å spørre så skal jeg svare etter beste evne :) har også lest litt i OD-tråden fra 04

Å jobbe(!) på OD dagen er frivillig. Det vil ikke si at Operasjon Dagsverk og Internasjonal Uke(ODs informasjonskampanje) er frivillig dersom:

-(På VGS) Elevene direkte eller indirekte(via elevråd) har valgt å delta på Operasjon Dagsverk. Hvor mye tid som blir satt av blir vanligvis forhandlet frem mellom Skolekomiteen(de som arrangerer OD på skolen, vanligvis valgt av elevråd, aldri av sentralt) og skoleadministrasjonen.

-Rektor ved en ungdomsskole(forhåpentligvis etter anbefalling fra elevene/elevrådet) har meldt skolen på Operasjon Dagsverk. Hvor mye tid som blir satt av blir vanligvis forhandlet frem mellom Skolekomiteen(de som arrangerer OD på skolen, vanligvis valgt av elevråd, aldri av sentralt) og skoleadministrasjonen.

Skolene har selvsagt selv mulighet til å gjøre Internasjonal Uke eller Internasjonal Dag frivillig. Dette er ikke vanlig ettersom flere og flere skoler bruker Operasjon Dagserk til å fylle læreplanmål de ikke har kompetanse eller mulighet til å bidra til selv(i all hovedsak læreplanmål som dreier seg om Internasjonalisert Undervising).

Det er et stort problem for OD at elever på skoler blir tvunget til å delta på OD. OD kommuniserer ALLTID og til ALLE at det å jobbe på OD-dagen skal være frivillig. Med en gang hovedkomiteen får inn rapporter eller henvendelser om at en skole bryter dette prinsippet tar vi kontakt med skoleledelse og/eller skolekomiteen for å få rettet opp i dette. Dersom vi ikke blir hørt er det vanlig å sette Elevorganisasjonen(som praktisk nok har kontorer i etasjen over) på saken, siden de har god kunnskap om elevrettigheter og frivillighet i skolen.

Som flere nevner er det også et problem at man får kjipe oppgaver dersom man ikke jobber på OD dagen og at i noen tilfeller er dette en straff for å ikke ha deltatt på noe frivillig.

ODs mening om dette er at man skal gi elever som ikke ønsker å jobbe på OD dagen meningsfylte oppgaver om internasjonale spørsmål som kan knyttes opp til undervisning(dvs det skal kunne i det minste være løst knyttet til noe fagrelevant) og at man ikke på noen måte skal straffe elever for å ikke jobbe. Det at man tar et stanpunkt og ikke jobber er like beundringsverdig som det å ta et standpunkt for å jobbe. Du kan for eksepel ha tatt til deg infomasjonen fra Internasjonal uke men mener at bistand ikke er en effektiv utviklingspolitikk og heller ønsker reduksjon av toll og økt frihandel. Du har i det minste tatt et standpunkt, og det er beundringsverdig.

Det skal sies at det er en pågående debatt i OD om man skal oppfordre skolen til å ha vanlig undervisning som alternativet til å jobbe. Denne fraksjonen mener at man ikke kan si at elever gir en dag av sin utdanning for å jobbe i solidaritet dersom denne undervisningsdagen blir tatt fra deg om du jobber eller ikke. Flertallet mener derimot at man kan få til et skikkelig opplegg rundt internasjonalisert undervisning på denne dagen og la elever fordype seg i internasjonale spørsmål. Det er derimot konsensus om at straff ikke skal forekomme og at frivillighetsprinsippet ikke er godt nok forankret på norske skoler og at dette er et stort problem.

At Operasjon Dagsverk er en sosialistorganisasjon er bare tøys, I OD finner man alt fra folk i Fpu til folk i RU. Ting som at noen bedrifter har større busjett en et fattig land er ikke sosialistpropaganda, det er faktisk fakta. At verdensbanken og IMF har skyld i en god del av afrikas fattigdom er ikke sosialistpropaganda, det er fakta(sikter til strukturtillpassningsprogrammene, lån til dikatorer osv). At nord har utbyttet sør i flere hundre år er vell heller ikke noe sjokk for den store del av befolkningen. La oss for eksempel ta verdien av arbeidet afrikanske slaver gjorde i Amerika + en moderat sum for tort og svie; hvem skylder da egentlig hvem? OD gir ikke svaret, vi bare presenterer en problemstilling. Mitt eksempel var kanskje en smule ladet, men det finnes dusinvis andre eksempler.

At Operasjon Dagsverk sine midler:

-ikke kommer frem

-går til byråkrati og god lønn til folka på toppen

-går til korrupte ledere eller militære

Stemmer ikke. Operasjon Dagsverk har(tro det eller ei) noen av landet strengeste busjett og regnskapsrutiner og prosjektoppfølgingsrutiner. Skal forklare dem men først vil jeg ta livet på noen myter:

-Av alle ODs tillitsvalget får en person lønn. Det er Leder for Operasjon Dagserk som blir lønnet etter statens lønnstrinn 1(ca 11000 etter skatt) i 1 år.

-Andre sentralt tillitsvalget tar opp lån fra statens lånekasse for utdanning for å kunne leve og bo i Oslo den perioden de sittter. Det eneste de får av OD er et tremånederskort fra Oslo sporveier og 50-100 kroner i dagpenger når de er på foredragsturne rundtom i landet(noe som er 450-500 kroner mindre enn statens satser). Tillitsvalget på distriksplan og på skolene(dersom de ber om det) får et brev hvor det står at "XXX har sitter i/vært leder for skolekomiteen på skole XXX", populært kalt en attest.

-Operasjon Dagsverk har 3 ansatte(ikke tillitsvalget) som alle er lønnet høyere enn OD leder, men ikke spesielt godt. Disse menneskene er OD sekreteriat og driver med økonomi, prosjektoppfølging og informasjonsarbeid. hvor mye de har i lønn hsuker jeg ikke i hodet men blir lagt ut når ODs regnskap for 2006 er revidert og godkjent.

-Operasjon Dagsverk sammarbeider ikke med myndigheter i landene man driver bistand, bare med NGOer somhar eksistert i flere år og som man vet fungerer.

-Operasjon Dagsverk kan ikke bruke mer enn 15% av innsamlede midler til infomasjon og administrasjon. Dersom Styre(ODs beslutningsorgang med juridisk og økonomisk ansvar) godkjenner et budsjett som bruker mer har man et overordnet kontrollorgan som heter desisjonskomiteen som vil sende den tilbake til oss for ny behandling helt til man er under 15%(det kan også nevnes at OD aldri har vert i nærheten av å bruke 15% selv før man vet renteinntekter)

-Ca 242,- eller 161,- av ditt dagsverk går direkte til prosjektene(avhengig av renten og utdanningstrinn)

OD er også underlagt NORAD(statens bistandsforvalter) sine regnskapsregler(ettersom man mottar tilskudd fra dem) som er svært strenger. dette sikrer at man ikke kan drive med noe snusk selv om man ikke er underlagt regnskapsloven (noe ingen norske NGOer som ikke har registrert seg som bedrift er). sjekk www.norad.no for å finne budsjett og regnskapsregler.

Operasjon Dagsverk er langt under Norad sine standarer for hvor mye man kan bruke til informasjon og administrasjon. Operasjon er faktisk en av de organisasjonene som bruker minst på dette, vi bruker for eksempel en god del mindre enn Norsk Nødhjelp(som tidligere i tråden ble nevnt) som for eksempel i fjor brukte nærmere 20% mens OD brukte ca 11%.

Vår prosjektkontroll er svært streng, i bistandsmiljøet blir Operasjon Dagsverks prosjektkontroller faktisk fremhevet som en av de, om ikke den, strengeste kontrollene. I OD systemet har man noe som heter ODs råd. Dette er en samling av norske bistands- og utviklingseksperter samt OD-leder som fremdeles har prosjekter løpene. Disse driver med kontinuerlig prosjektoppføling ved å få rapporter og regnskap(hvert halve år, dette høres lite ut men er faktisk fryktelig mye). Minst 1 gang i løpet av prosjektperioden drar også ett medlem fra rådet(vanligvis leder for det aktuelle prosjektet) og OD prosjektkoordinartor på oppfølgingstur for å se med egne øyne at ting går som det skal og at prosjektene viser til fremgang. Sammarbeidsorganisasjonen, som alltid er en godt etablert bistandsorganisjon, drar også på enda flere oppfølginsturer eller har stedlige representanter. Fordi OD ikke betaler ut alle pengene på en gang har man muligheten til å stoppe utbatalinger dersom prosjektene viser seg å være av for lav kvalitet på en eller annen måte.

Det tror jeg dekker det meste men det er bare å stille spørsmål eller diskutere med meg om dere vil det. Men husk meningene er mine, og ikke OD sine.

PS: Skuddsikker skole er et lite ordspill, metafor om du vil. Od skal bygge skoler.

Lenke til kommentar

Jeg regnet med at "skuddsikker" skole var en metafor ja, men dere hadde absolutt null informasjon på siden deres om hva pengene skulle gå til (når jeg var innom, mulig dere har lagt ut noe siden det).

Kom gjerne med konkrete eksempel på hva dere skal gjøre med pengene, OD er tross alt en veldedig organisasjon blant mange andre.

Folk vil vite nøyaktig hva pengene skal brukes til om de skal donere 300kr eller mer.

Mulig jeg rett og slett er feilinformert, men på wikipedias side om Nepal så legger jeg merke til ordene "ongoing conflict". Er det virkelig hensiktsmessig å bygge nye "våpenlager" før krigen faktisk er over en gang for alle? Kan du forklare meg hva dere mener med "fredssoner der geriljaen ikke slipper inn" og hvordan dere har tenkt å oppnå dette i praksis?

Et lite spørsmål til, angående reglene for hvor mye du skal betale inn til OD om du arbeider. Et par karer jeg kjenner arbeidet hele OD-dagen og tjente 500kr hver. De betalte inn 300kr og beholdt resten selv, i god tro.

Dette førte da til en lettere pinlig situasjon for dem da rektor ropte opp navnene deres på høytaleranlegget med beskjeden om å møte opp på kontoret STRAKS. To ganger på 10min. De ble tvunget til å betale hele beløpet på 1000kr. Er det sånn reglene for OD er?

Beklager om jeg virker noe negativ, men OD-komiteen på min skole er rett og slett ubehagelige å ha med å gjøre. Om du ikke allerede har skjønt det så var jeg på skolen på OD-dagen og ble straffet med haugevis av totalt uinteressante spørsmål ("Synes du det er rettferdig at ikke alle har det like godt som deg?" mens HELE OD-komiteen satt og spillte kabal eller sov i en sofa.

Lenke til kommentar
Jeg regnet med at "skuddsikker" skole var en metafor ja, men dere hadde absolutt null informasjon på siden deres om hva pengene skulle gå til (når jeg var innom, mulig dere har lagt ut noe siden det).

Kom gjerne med konkrete eksempel på hva dere skal gjøre med pengene, OD er tross alt en veldedig organisasjon blant mange andre.

Folk vil vite nøyaktig hva pengene skal brukes til om de skal donere 300kr eller mer.

Mulig jeg rett og slett er feilinformert, men på wikipedias side om Nepal så legger jeg merke til ordene "ongoing conflict". Er det virkelig hensiktsmessig å bygge nye "våpenlager" før krigen faktisk er over en gang for alle? Kan du forklare meg hva dere mener med "fredssoner der geriljaen ikke slipper inn" og hvordan dere har tenkt å oppnå dette i praksis?

Et lite spørsmål til, angående reglene for hvor mye du skal betale inn til OD om du arbeider. Et par karer jeg kjenner arbeidet hele OD-dagen og tjente 500kr hver. De betalte inn 300kr og beholdt resten selv, i god tro.

Dette førte da til en lettere pinlig situasjon for dem da rektor ropte opp navnene deres på høytaleranlegget med beskjeden om å møte opp på kontoret STRAKS. To ganger på 10min. De ble tvunget til å betale hele beløpet på 1000kr. Er det sånn reglene for OD er?

Beklager om jeg virker noe negativ, men OD-komiteen på min skole er rett og slett ubehagelige å ha med å gjøre. Om du ikke allerede har skjønt det så var jeg på skolen på OD-dagen og ble straffet med haugevis av totalt uinteressante spørsmål ("Synes du det er rettferdig at ikke alle har det like godt som deg?" mens HELE OD-komiteen satt og spillte kabal eller sov i en sofa.

7237918[/snapback]

Skjønner at mange får negative holdninger til OD når personer i skolekomiteen ikke gjør jobben sin. Men OD baserer seg på frivillig arbeid å kan ikke kvalitetssikre alle komiteene rett og slett fordi det er for mange, ca 900 faktisk.

Kan ta disse to kammeratene dine først: Ja de må betale det fulle beløpet og dette mener jeg er rett og rimelig. Dersom du har for eksempel et kreativt dagsverk(spille musikk/selge boller på gaten osv) gir folk penger i all hovedsak for å støtte opp om Operasjon Dagsverk, ikke din private økonomi. Samme dersom arbeidsgiver gir deg 500,- for å ha jobbet på hans/hennes bedrift en dag; han har deg der som OD elev som jobber inn penger til OD, ike til deg selv. Dersom du ikke gir alle penge kalles det underslag. Dersom arbeidsgiver spesifiserer at 200 kroner er til deg, er det helt ok, det er hans valg. Men da skal man ikke skrive det på arbeidskortet sitt.

Det ligger nå en del informasjon på OD sine hjemmesider under årets prosjekter.

Det mest konkrete jeg kan si, husk at jeg ikke jobber i OD lengre :) , er at man skal bygge skoler og støtte ungdommsklubber. Såvidt jeg husker i to forskjellige provinser, Sindhupalchowk og en til. Man skal også utdanne ganske mange lærere ettersom det bare er 1 av 3 lærere i nepal som har utdanning. Etter endt prosjektpeiode vil ca 60.000 nepalske ungdommer har fått utdanning. Det skal også nevnes at en ungomsklub i nepal er anderledes enn i norge, det er et sted hvor ungdom kan organisere seg for å kjempe om mindre fysisk avstaffelse i skolen, hvordan kan vi skaffe rent vann til bygda osv.

Ja, ser at de skriver en "ongoing civil war". Men selv om konflikten er tilstede(dvs ingen fredsavtale) er det kommet på plass en våpenhvile, kongen er fratatt sin makt, staten er blitt sekulær og grunnloven er under omskriving.

Det kan virke merkelig å bygge flere "våpenlager" ja, og "peace zones" kan virke litt far fetched. Det har seg næmlig slik at når en bistandsorganisasjon jobber i et land får de ofte svært mye "kred" fra lokalbefolkning, myndigheter, opprørsstyrker, kriminelle, basicly de fleste er svært begeistret for at det er noen som prøver å gjøre noe. Både lokale sammarbeidspartnere(OD har alltid lokale sammarbeidspartner for å sikre at man kjenner lokale forhold og behov) og de større utenlandske organisasjonene. Redd barna er en ekstremt respektert organisasjon som er sterkt inne i nepal. De har derfor uformell myndighet til å kunne få "fredet" skoler. Det er selvsagt alltid en risk, men jobber man i et konfliktfylt område vil det alltid være det. Hverken maoistene eller regjeringen vil at redd barna skal trekke seg ut eller redusere sin innsats i Nepal så derfor blir redd barna hørt.

Så i korte trekk kan fredssoner oppsummeres som en avtale Redd Barna og OD gjør med både Maoistene og regjeringshæren om at skolen blir fredet. Man skal derimot ikke bruke penger på hverken bestikkelser eller vakthold.

Skal spørre OD-ledern om han kan sende meg prosjektsøknaden så kan du få vite det mer bistandstekniske og dybdemål.

Håper det gav litt svar ihvertfall

-Truls

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...