bortevekk Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 På skolen vår står vi ovenfor en litt vanskelig situasjon hvor både jeg og mange av mine medelever har krysset av på "vil ikke delta" på lista. Dette er fordi vi flere år har fått dårlig informasjon om opplegget, vi tror vi har gitt til f.eks arbeid mot menneskehandel, men så har det egentlig vist seg at vi har gitt penger for å utdanne prostituerte i Brasil. Vi har aldri fått noe beskjed om hvordan pengene er blitt brukt i etterkant o.l Dette har da ført til at rektor selv har møtt opp i timen vår. Kalt oss usolidarisk og omtrent beskyldt oss for å være lat. Vi prøver å si at vi ikke er enig at pengene burde gå til vakthold ved skolene i nepal(så elevene skal føle seg trygge). Men det står jo svart på hvitt at Od er et frivillig opplegg, og at ingen kan tvinges til å være med. Men da, når vi velger å ikke jobbe må vi allikavel ha prosjektarbeid om Nepal. Da kan de jo ikke skrive at dagen er frivillig?! Og det er absolut det siste vi trenger i en travel periode. Noen meninger? Har vi mistet viktig informasjon om dagen og er helt på villspor? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 OD er ekstremt elendige på å si ifra hva pengene går til og å bruke dem rett. Ifjor var jeg og mange i klassen min med på boikott av dem og det bør dem fleste andre og gjøre. Fiks deg heller en jobb og ta en dags fravær og tjen 300kr Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er ikke intressert i å ha noe fravær og jobb har jeg. Jeg syns bare det at de som ikke vil delta burde få sjansen til å ha vanlig undervisning. Men da var argumentet det at, vi kan jo ikke mene at vi skal få undervisning, når de andre må slite og tjene penger til inntekt for skuddsikre skoler i Nepal!? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Enig med deg hanne, OD dagen er blåst.. Ingen har det valget om en vanlig skoledag med vanlig undervisning, noe som bare er teit. Om du ikke vil være med må du sitte og tegne eller gjøre no annet dilldall i auditoriet eller lignende. Hadde det bare vært det ene, gode alternativet, med vanlig skoledag hadde jeg ikke sagt noe. Lenke til kommentar
Mr. Ichkitdze Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 OD-dagen har mistet sin betydning etter min mening. Da er det bedre at hver enkelt skole lager hjelpeprosjekter som engasjerer elever/studenter. Dette gjorde min videregående skole (Lillestrøm VGS) og det har ikke vært annet enn en uforbeholden suksess hele greia.. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Takke seg til Flyfag. Vi slipper OD glatt, og har vanlig undervisning. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 OD-dagen har mistet sin betydning etter min mening. Da er det bedre at hver enkelt skole lager hjelpeprosjekter som engasjerer elever/studenter. Dette gjorde min videregående skole (Lillestrøm VGS) og det har ikke vært annet enn en uforbeholden suksess hele greia.. 7131477[/snapback] Greit nok. Men det gir mye mindre effekt enn OD. Problemet med OD og hele EO er at organisasjonen er alt for store for de som sitter i ledelsen. Det er håpløst for ungdommer på rundt 18 som er ferske i organisasjonslivet å skulle lede enorme organisasjoner som EO og OD. Det sitter inkompetente folk rundt om i organisasjonene, på skolene sitter det som oftest strebere som ikke evner å engasjere eller i det hele tatt informere dei utafor grupperommet dei har pludremøter i. OD er i utgangspunktet et fantastisk konsept, men har degenerert til ræl grunnet inkompetanse. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg boikotta OD-dagen under hele videregående uten noen problemer. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Kan ikke helt skjønne hva som er så galt med å gi penger til å gi utdannelse til prostituerte, den beste måten å hindre menneskehandel på må vel være å gi dem mulighet til en utdannelse så de slipper å være prostiuterte. Regner med at dere skjønner at utdanning av prostituerte neppe betyr å lære kvinner å bli prostituerte. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Men det står jo svart på hvitt at Od er et frivillig opplegg, og at ingen kan tvinges til å være med. Men da, når vi velger å ikke jobbe må vi allikavel ha prosjektarbeid om Nepal. Da kan de jo ikke skrive at dagen er frivillig?! 7131341[/snapback] Så hva er problemet med et prosjekt om Nepal? Du måtte jo ellers ha hatt vanlig undervisning Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Grunnen til at dere må ha prosjekt er nok fordi at dem vil at dere skal bidra litt fordet om dere ikke fikser dem penger og at dere skjønner situasjonen dem fattige er i Lenke til kommentar
Thsan Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 På skolen vår har vi innført noe annet, isteden for å gi penger til OD prosjektet så kan elevene velge mellom 3 forskjellige organisasjoner de kan gi penger til. Dette har ført til at flere velger å jobbe på "OD dagen" men gir ikke nødvendigvis penger til OD men heller andre organisasjoner som de brenner mer for. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Men det står jo svart på hvitt at Od er et frivillig opplegg, og at ingen kan tvinges til å være med. Men da, når vi velger å ikke jobbe må vi allikavel ha prosjektarbeid om Nepal. Da kan de jo ikke skrive at dagen er frivillig?! 7131341[/snapback] Så hva er problemet med et prosjekt om Nepal? Du måtte jo ellers ha hatt vanlig undervisning 7132134[/snapback] Det er akkurat det jeg kunne tenkt meg, vanlig undervisning. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 OD-dagen medfører for mange frustrasjon, av flere grunner. Som Hanne sier, det er nok mange som kunne tenkt seg vanlig undervisning pga. allerede mye skolearbeid (jeg mistet f.eks to mattetimer jeg desperat trenger). Andre tviler på om pengene de gir fra seg virkelig kommer dit de skal. Vår skole har meldt seg ut av EO etter litt informasjon av avstemning, og vi deltar ikke på OD. I stedet har vi organisert oss med den lokale Norsk Nødhjelp-gruppen, og stoler mer på at de klarer å få pengene dit de skal. Jeg føler ikke at OD er spesielt frivillig. Du kan jo ikke unngå å delta på en eller annen måte dersom skolen din er med på det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Moderator slettet et innlegg som hadde preg av spam, og svar og gjensvar på det. Geir Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Noe av det jeg misliker mest med OD er at det er "frivillig". Dette spørs litt fra skole til skole, men OD er ofte like frivillig som førstegangstjenesten - man kan velge seg unna, men da må man gjøre noe annet crap i steden. Det alternative opplegget på min skole i fjor gikk ut på å være på skolen en full dag, hvor man for det meste stirret i taket og av og til fikk noen trøtte oppgaver om OD-temaet. Da jeg i steden prøvde å ta opp fysikk-boken min fikk jeg kjeft - jeg skulle visst heller kjede meg til døde. Og ja, det var det som var meningen. OD-gjengen fortalte oss at de hadde fått tips av flere lærere om hvordan de skulle gjøre det så kjedelig for oss som mulig. Da er det lett å dra konklusjonen dithen at dette er en straff for at vi ikke vil være med på OD-dagen. Og jeg har hørt verre tilfeller, hvor elevene måtte rake skolegården og lignende. Holdningene er slike at de som ikke vil være med på OD-dagen blir sett ned på fordi de er egoistiske og lite solidariske. Dette er holdninger jeg ikke kan fordra. Dette er mennesker som drukner i sin egen tilfredshet etter å ha gitt noen kroner til veldedighet så de kan kjøpe fri samvittigheten sin og føle seg som et bedre menneske. Jeg for min del føler meg mer nobel som faktisk står for noe og må gå gjennom straffen de setter opp, i steden for å kjøpe meg fri en dag. Dette, inkludert hovedgrunnen - at jeg har lite tro på u-hjelp som gjerne virker mot sin hensikt, gjør at jeg ikke vil være med på OD-dagen. At man ikke kan respektere dette, og velger å straffe oss for det, er bare trist. Lenke til kommentar
frodn Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hei! På skolen jeg gikk på ble 5 elever trekt ut til å dra nedover å levere pengene og se hva tidligere penger ble brukt på. Jeg var en av de heldige som fikk dra og fikk erfare at pengene vi gir er sårt trengt. Skolen vår ga til en jente og gutteskole i Uganda. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Holdningene er slike at de som ikke vil være med på OD-dagen blir sett ned på fordi de er egoistiske og lite solidariske. Dette er holdninger jeg ikke kan fordra. Dette er mennesker som drukner i sin egen tilfredshet etter å ha gitt noen kroner til veldedighet så de kan kjøpe fri samvittigheten sin og føle seg som et bedre menneske. Jeg for min del føler meg mer nobel som faktisk står for noe og må gå gjennom straffen de setter opp, i steden for å kjøpe meg fri en dag. 7139396[/snapback] Akkurat det jeg syns er veldig synd, at vi som tar eget valg om å ikke stille på OD-dagen rett og slett blir sett på som lat og egoistisk. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Tja, det er jo endel meget svake argumenter for å ikke delta på OD-dagen. Som at man ikke har tro på u-hjelp og at man ikke tror at pengene kommer fram. Om dere hadde fulgt med så hadde dere fått sett dokumentasjon på at pengene komemr fram dit dei skal og at dei er til stor hjelp for dei som motta hjelp. Om dere mangler dokumentasjon, så ring til OD-kontoret og be om papirer. Og OD gir ikke bare pengene fra seg og håper på det beste. Dei åra jeg var med gikk pengene nesten alltid til utdanning eller annen form for hjelp til selvhjelp. Problemet er som sagt at dei som jobber med OD, både sentralt og lokalt ikke fokuserer nok på å kommunisere med elevene. OD er solidaritet i praksis. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Støtter mye av det Julenissen skriver. Men jeg synes det er greit at fri _ikke_ er alternativet da folk faktisk får "fri" for å jobbe denne dagen. Så en måte å gjøre det på kunne vært at en kunne jobbe med skoleting(som en trenger å jobbe med ikke bare teite ting som er kjedeligst mulig). Evt. at alle får fri uansett og velger selv hva de skal bruke dagen til. (Men da forsvinner egentlig en god del av poenget... så man kan likegodt drite i hele greia.) Skolen vår har ikke OD som organisasjon men går til en av prosjektene til kristne russeprosjektet til NLM. Her er det også naturligvis "frivillig". Sist år så nektet jeg pga. dette ikke var så frivillig. (Jeg kan gi, men jeg skal faen meg ikke tvinges til å gi.). Her er det også en sterk kultur(generelt, ikke bare ang. denne dagen) om at hvis en ikke bidrar til misjonen(enten en er troende kristen selv eller ikke) så er en egoistisk og usolidarisk. ("Vil du ikke at andre skal få høre om jesus?"). (Hører også til historien at blant prosjektene så var det en som ganske enkelt gikk ut på å bygge en skole for jenter der slike folk hadde nada rettigheter, men så gikk de heller over til å angripe kulturen til noen folk(muslimer) og få dem over på den "rette" religion.) Jeg kommer nok til å nekte å gjøre noe som helst på denne dagen i år også. (Selv om jeg har bidratt på andrevis, rare greier... orker ikke å forklare her.) Og muligens sende klagebrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå