Gå til innhold

TV-kort og parabol.

tuflefant

Anbefalte innlegg

Tenkte å laga ein liten HTPC og lurar på om det finst noko TV-kort som har scart-inngang eller på annan måte kan koblast til parabol-tuner?

Eg vil og helst sleppa å bruka nokon annan skjerm enn TV'en, og må då ha eit skjermkort som kan boota rett på TV. Kan nokon gi ei anbefaling?

mvh HGH

Endret av tuflefant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte å laga ein liten HTPC og lurar på om det finst noko TV-kort som har scart-inngang eller på annan måte kan koblast til parabol-tuner?

Eg vil og helst sleppa å bruka nokon annan skjerm enn TV'en, og må då ha eit skjermkort som kan boota rett på TV.  Kan nokon gi ei anbefaling?

mvh HGH

7131076[/snapback]

Scart er en vederstyggelig fransk plugg-standard, og jeg kjenner ikke til noe PC-utstyr som støtter dette.

MEN. Hvorfor ikke kjøpe et DVB-S-kort med CAM og putte i HTPCen? Da kan du kaste parabol-tuneren og få bedre bilde på kjøpet. Koster rundt tusenlappen.

Alle nyere skjermkort har DVI eller HDMI-utgang og kan derfor brukes på nyere TVer. Har du en gammel TV må du nok bruke S-Video-utgangen, men det finnes skjermkort med komponent-utgang.

Tenker du på å kjøpe HD-DVD eller Blu-ray-spiller til HTPCen bør du passe på å kjøpe et skjermkort som støtter HDCP-kryptering.

Lenke til kommentar
Det fins en del kort med composit inn/s-video inn. Men da må du styre tuneren for å bytte kanal noe ikke da din pc kan gjøre.

7131192[/snapback]

Da snakker vi om capture-kort for analog video, og ikke TV-kort. Kvaliteten blir ganske begredelig.

Dette regnes som det beste DVB-S-kortet, vet ikke om det finnes i norske butikker. Noen av de nye h.264-kanalene ligger på DVB-S2-transpondere, da trenger du et DVB-S2-kort:

http://www.dvbshop.net/product_info.php/in...WinXP-MCE-.html

Lenke til kommentar
Med det samme, hvordan fungerer dette? Viss du skal ha inn kanalene som man har som canal +, tv2,tv3, tv1000 osv (disse krever jo at man bruker korta i tuneren)

7131307[/snapback]

Du kjøper en CAM-modul som du kobler på DVB-S-kortet, og setter dekoder-kortet inn i denne. Til Technotrend-kortet jeg lenket til tidligere, kan denne CAMen brukes:

http://www.dvbshop.net/product_info.php/in...va-series-.html

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tusen takk for all hjelp. 

Eg fann eitt kort her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326953 som skal ha same funksjon, og etter det eg forstår so er kortlesaren på veg.

mvh HGH

7135796[/snapback]

Jeg fant denne tråden her og lurte på om du har skaffet deg dette kortet og har gjort deg noen erfaringer med det? Har bestilt meg parabol fra Canal Digital og tenkte å kjøre dette sammen med Vista MCE. Styring av kanaler på settopboksen skal funke via MCE og MCE-fjernkontrollen via en IR-giver fra MCE-mottakeren ( http://www.microsoft.com/windowsxp/mediace...tup/settop.mspx ) Jeg er veldig nysgjerrig på bildekvaliteten og brukervennlighet :)

Lenke til kommentar

Jo, du bruker dvb-kortet for å få tv-signalene inn i maskinen. Men dekodingen foregår i settopboksen. Ved å bruke mce-kontrolleren, vil mce-fjernkontrollen styre kanalene slik jeg skjønner det. Det er eget oppsett for bruk av ekstern settopboks i MCE. Men kjøper man CI og CAM til kortet så får man med en bunke flaks brukt intern dekoding i maskinen, forutsatt at pairing-systemet til Canal Digital ikke har kicka inn enda ;)

Lenke til kommentar

En settopboks har antenne inn og video signal ut. Ikke noe mer.

Et PC DVB kort tar inn det samme antennesignalet, og erstatter settopboksen.

Hvordan hadde du egentlig tenkt deg å koble dette sammen? Kan du fortelle noe mer om "bruk av ekstern settopboks i MCE"?

Men CAM på DVB kortet er jeg med på. Angående kobling til TV så blir det bra med nyere TV som har PC interface, men gamle TV apparater kan igjen bare bruke kompositt.

Lenke til kommentar

Der tar du nok feil. Det er RF ut på opptil flere settopbokser. Da tar settopboksen seg av dekodingen, og IR-mottakeren til MCE har en IR-giver som klistres foran IR-mottakeren på settopboksen. Har du sett på den siden jeg linket til? Der står det ganske godt forklart, og jeg har fått bekreftet det fra Canal Digital at det er rf ut på settopboksen. Når det gjelder tv, blir det foreløpig en 20" dell-skjerm som fungerer som dette frem til jeg får råd til en 40".

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått.

Ja, det er RF ut på settopbokser. Men det er bare samme antennesignalet som kommer inn. Du kan f.eks koble DVB kortet til denne RF utgangen, og du har da to mottakere som jobber hver for seg, og trenger hver sin CAM.

Den linken din viser IR styring av settopboks. Det er for å bruke det slik jeg hele tiden påpeker at du må gjøre. Du styrer settopboks til å gi deg et video signal. Da er et DVB kort helt overflødig.

Lenke til kommentar

Jeg ringte til CD for å få bekreftet oppsett før jeg bestilte. Han jeg snakket med hadde selv en HTPC (media portal) og fortalte meg at han brukte dekoderboksen, koblet antennekabelen videre inn i et dvb-s-kort for å få digital-tv inn i pc-en. Dette er en av grunnene til at jeg bestilte i første omgang, og jeg ville få dette bekreftet.

Edit: det er ikke vits i en settopboks hvis det er det samme signalet som går gjennom heller. Da kan man bare plugge rett i tv-kortet. RF-utgangen går da ut med kun den kanalen som settopboksen er tilkoblet, derav styring med MCE-kontroller...

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Da ser det ut som du har skjønt at det du skrev i post #14 og #16 har ikke så mye med virkeligheten å gjøre.

At RF utgangen på settopboks styres for å gi kun en kanal er naturligvis også helt feil.

Et RF signal inneholder alle kanaler, det er jo selve grunnlaget for hvordan slikt virker. Det er videosignalet ut av tuneren som inneholder bare en kanal.

Lenke til kommentar

Vi ser det når jeg får kortet i hus, kan vi ikke. Jeg er litt enig i din argumentasjon, men velger å tro på det jeg fikk høre av førstehåndserfaringer. Uansett, vi kan diskutere dette til vi blir blå, og jeg tror ikke noen av oss vil gi seg før en av oss har førstehånds erfaring ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...