Gå til innhold

Småproblemer med Dell Inspiron 5000

Cursio

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Dell Inspiron 5000 brukt for ikke så lenge siden, men nå etter jeg har formatert har jeg litt problemer med forskjellige ting.

1. Batteriet fungerer ikke. Hvis jeg drar ut strømkabelen når pcen er på, skrur dataen seg rett av. Uansett hvor lenge jeg lader, blir det ikke noe krutt i batteriet. Fins det et diagnose-program for å finne ut om batteriet er gått, og om det er gått, er det noen plasser jeg kan kjøpe nytt batteri til en så gammel pc?

2. Lydjusteringsknappene på siden fungerer ikke, disse fungerte før jeg formaterte, hvilke drivere trenger jeg? Jeg har kikket litt på dell sine sider, men fant ikke noe.

3. Grafikkortdriveren er forferdelig utdatert. Den jeg har ble gitt ut i 2002. Grafikkortet er et ATI rage mobility, finnes det noen nyere drivere til denne grafikkbrikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett batteri bør ikke forventes å kunne leve mer enn to år på sitt beste, Inspiron 5000 er vel en eldre modell enn som så? Nytt batteri kjøpes hos Dell (hvis det er å få kjøpt enda).

For nye drivere, sjekk ut www.omegadrivers.net. Merk at de aller nyeste driverne ikke fungerer på enkelte eldre kort, og du må laste ned en eldre driver (den siste driveren som støtter disse eldre kortene ble utgitt i år, så det er ikke slik at den er foreldet slik som den du sitter med). Hvilken versjon du må bruke står på sidene deres.

Lenke til kommentar
Ett batteri bør ikke forventes å kunne leve mer enn to år på sitt beste, Inspiron 5000 er vel en eldre modell enn som så? Nytt batteri kjøpes hos Dell (hvis det er å få kjøpt enda).

For nye drivere, sjekk ut www.omegadrivers.net. Merk at de aller nyeste driverne ikke fungerer på enkelte eldre kort, og du må laste ned en eldre driver (den siste driveren som støtter disse eldre kortene ble utgitt i år, så det er ikke slik at den er foreldet slik som den du sitter med). Hvilken versjon du må bruke står på sidene deres.

7135629[/snapback]

Jeg fant et batteri her, men må jeg betale 1100 kr for å få et nytt batteri til denne gamle pcen? Jeg har blitt fortalt at dell har et battery recovery program som kan til en viss grad fikse gamle batterier. Det som er merkelig det er at batteriet sluttet tvert å virke!

Men jeg skal sjekke omegadrivers, har vært der inne før, men jeg kikket kanskje ikke godt nok! ;)

Lenke til kommentar

Når batteriet er ferdig så er det brått ferdig. Dette er helt normalt, og slik alle laptopbatterier fungerer. Laptopbatterier koster vanligvis mellom 900 og 1500 kroner, og ettersom batteriene er nye gis det dessverre ikke rabatt fordi maskina det skal puttes i trekker på årene.

Hvis du sier hvilket skjermkort du har, kan jeg gi deg linken til de riktige omega-driverne...

Lenke til kommentar
Når batteriet er ferdig så er det brått ferdig. Dette er helt normalt, og slik alle laptopbatterier fungerer. Laptopbatterier koster vanligvis mellom 900 og 1500 kroner, og ettersom batteriene er nye gis det dessverre ikke rabatt fordi maskina det skal puttes i trekker på årene.

Hvis du sier hvilket skjermkort du har, kan jeg gi deg linken til de riktige omega-driverne...

Ok! Takk for hjelpen! :) Jaja, får se om jeg gidder å betale 1200 kr for et batteri, isteden for bare å sette i støpselet hver gang. Noe jeg tviler på :/

Skjermkortet er et ATI Rage Mobility P, med 8 mb skjermkortminne. Ikke noen racer med andre ord :!:

Lenke til kommentar

Aha, reagerte ikke på at det var ett Rage mobility kort du hadde. Omegadrivers fungerer dessverre bare med Radeon-serien. Tviler på at det fins nyere drivere enn den fra 2002, men hva er galt med den? Hva er det som ikke funker, som gjør at du må ha ny driver?

Lenke til kommentar

Ok da... Det er bare det at disse driverene har dårlig støtte for forskjellige grafikkinstillinger i litt mer moderne spill. I tillegg vil jeg tro at jeg vil få en liten ytelses-boost ved å bytte til en driver som er fire år nyere! :)

Men er det noen som kan si noe om mitt spørsmål nr 2, om lydknappene? Det hadde vært kjekt å fått dette til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...