MrVilla Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Magicus:Høres ut som en ABC for å snylte penger av andre og skylde latskap på samfunnet. Er ikke imponert. Da hadde jeg faktisk mer sanns for trådstarter som faktisk ville gjøre noe riktig....tror jeg 7155758[/snapback] De som snylter på fellesskapet og samfunnet er de som forurenser og ødelegger naturen og vårt livsgrunnlag for fremtidige generasjoner. Hva er mest alvorlig, jordens ødeleggelse eller at eg får noen 1000kr i måneden av staten. ALLE tenker på seg sjøl så slutt å kom med moraliserende tøv. Gå ut og redd kloden, men la meg få ha sossen pengene mine for meg sjøl! 7160222[/snapback] Jeg er ikke helt i form i dag, så det er mulig sansene mine er litt sløvet. Men jeg anser dette som en meget god ironisk post Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Den største trusselen mot verden er forurensing som følge av at industrien skal være effektiv og spare penger. Så du mener at effektivitet automatisk fører til mer forurensing? Og hvorfor bryr du deg om trusler mot verden? Når man merker effekten av disse så er jo du borte for lengst uansett. Dette er det jeg vil, men samfunnet er ikke enig. Det gir ikke status å ikke ha jobb eller utdannelse. Når noen spør: Ja hva driver du med da? Så er det ikke passende å si: Jeg lever livet og tilbringer tid med meg selv og de nær meg. Nei aller helst skal en ha en fin jobb, fint hus, fin dame og masse penger på bok. Folk definerer seg selv basert på jobben sin. - Hva er du? - Jeg er student/jobber i ett privat foretak/lege. Det var da voldsomt. Først kritiserer du de som kjøper de dyre skoene fremfor de bilige på grunn av "image", og så klager du over at ditt eget "image" blir ødelagt av livet du lever? Hvis du ikke bryr deg om image i en sammenheng, hvorfor blir det relevant hva andre synes om det du driver med? De som tjener mye, har makt, eller en kul jobb ser jeg absolutt ikke opp til eller respekterer ekstra mye. De er brikker i ett system. De har valgt ett forutsigbart liv med faste rutiner, plikter og ansvar. Det er ikke noe for meg. Livet skal leves. Livet er for kort til å jobbe det vekk. Disse brikkene i dette systemet er det som gjør det mulig for snylterne å snylte Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) *snip* 7152800[/snapback] Deilig med en morgenlatter. Så over til det seriøse. Forventer du virkelig å få respekt for valget om å ikke yte til samfunnet, men å leve på sosialen med penger du jukser deg til? Såklart ingen respekterer det valget. Det er sånne mennesker som ødelegger velferdssamfunnet ved å ødelegge det for de som faktisk er avhengige av velferden. Endret 28. oktober 2006 av Marley Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 De som snylter på fellesskapet og samfunnet er de som forurenser og ødelegger naturen og vårt livsgrunnlag for fremtidige generasjoner. Hva er mest alvorlig, jordens ødeleggelse eller at eg får noen 1000kr i måneden av staten. ALLE tenker på seg sjøl så slutt å kom med moraliserende tøv. Gå ut og redd kloden, men la meg få ha sossen pengene mine for meg sjøl! Det blir ikke noe livsgrunnlag for fremtidige generasjoner hvis alle skal være snyltere slik som deg. Få deg en jobb i en eller annen miljøvernerforening, eller slutt å komme med slike latterlig dårlige unnskyldninger. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 snylter er ett negativt ladet ord. De ekte snylterne er kapitalistene som utnytter arbeiderens arbeidskraft og som tar store deler av verdiskapningen til arbeideren i egen lomme. Men uansett... De som har lyst til å bli rik kan jobbe, mens oss som vil nyte livet skal også ha valg muligheter. Greit at dere ikke er enige med meg, men det gjør ingenting. Mens dere sliter ræven av dere i en vanlig jobb skal eg kule an. Gå tur i naturen med venner, spille rollespill, spise god mat gå rundt i byn og henge.. alt dette mens eg tjener penger fra sossen og etter 2-3 måneder har eg kanskje 10.000 i overskudd og da kan eg ta en fin tur. En får jo billetter tur retur asia for 5000kr så det kunne eg tenkt meg. Uansett, kommer ikke til å sitte bak kassen på rimi og spørre :" skal du ha pose med det? Vil du ha kvitering?". :!: Lenke til kommentar
nilox Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 snylter er ett negativt ladet ord. De ekte snylterne er kapitalistene som utnytter arbeiderens arbeidskraft og som tar store deler av verdiskapningen til arbeideren i egen lomme. Men uansett... De som har lyst til å bli rik kan jobbe, mens oss som vil nyte livet skal også ha valg muligheter. Greit at dere ikke er enige med meg, men det gjør ingenting. Mens dere sliter ræven av dere i en vanlig jobb skal eg kule an. Gå tur i naturen med venner, spille rollespill, spise god mat gå rundt i byn og henge.. alt dette mens eg tjener penger fra sossen og etter 2-3 måneder har eg kanskje 10.000 i overskudd og da kan eg ta en fin tur. En får jo billetter tur retur asia for 5000kr så det kunne eg tenkt meg. Uansett, kommer ikke til å sitte bak kassen på rimi og spørre :" skal du ha pose med det? Vil du ha kvitering?". :!: 7169258[/snapback] Det slår deg ikke at du faktisk snylter på de som jobber og betaler skatt, og putter store deler av deres verdiskapning i din egen lomme gjennom å gå på sosialen uten at du trenger det? Da er du i bunn og grunn NØYAKTIG slik som du beskriver disse kapitalistene. Og hva er galt med å jobbe på Rimi? Det er ærlig arbeid det, de tar i det minste ansvar for livet sitt. Tror vi har for mye velferd i dette landet nesten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 De ekte snylterne er kapitalistene som utnytter arbeiderens arbeidskraft og som tar store deler av verdiskapningen til arbeideren i egen lomme. Eieren av en bedrift bytter penger mot arbeiderens arbeidskraft. Hvordan er dette "utnytting"? Bedriftseieren får arbeidskraft og arbeideren får penger. Hvis arbeideren ikke er villig til å selge arbeidskraften sin til eieren av en bedrift, så får denne arbeideren danne sin egen bedrift. Hvor kommer snyltingen inn i bildet? Bedriftseieren sitter også med enormt mye mer ansvar enn arbeideren, og er den som må rydde opp hvis noe går galt. Eieren har ofte også investert egne penger i bedriften. Snylteren er den som ufortjent mottar penger fra andre uten å yte noe tilbake. Dvs. personen som ikke gidder å jobbe, og heller går på trygt. Men uansett... De som har lyst til å bli rik kan jobbe, mens oss som vil nyte livet skal også ha valg muligheter. Tenk, det går an å jobbe og nyte livet samtidig. Det har kanskje litt med innstilling å gjøre, dog. Man bør kanskje ikke være så altfor lat. Greit at dere ikke er enige med meg, men det gjør ingenting. Mens dere sliter ræven av dere i en vanlig jobb skal eg kule an. Gå tur i naturen med venner, spille rollespill, spise god mat gå rundt i byn og henge.. alt dette mens eg tjener penger fra sossen og etter 2-3 måneder har eg kanskje 10.000 i overskudd og da kan eg ta en fin tur. En får jo billetter tur retur asia for 5000kr så det kunne eg tenkt meg. Mener du selv at du er en egoist? Mener du selv at dette er å snylte? Uansett, kommer ikke til å sitte bak kassen på rimi og spørre :" skal du ha pose med det? Vil du ha kvitering?". :!: 7169258[/snapback] Så du ser altså ned på mennesker som jobber? Du ser ned på de samme menneskene som betaler skatt, som slike som du snylter på? Du ser ned på de du snylter på? Lenke til kommentar
nilox Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 De ekte snylterne er kapitalistene som utnytter arbeiderens arbeidskraft og som tar store deler av verdiskapningen til arbeideren i egen lomme. Snylteren er den som ufortjent mottar penger fra andre uten å yte noe tilbake. Dvs. personen som ikke gidder å jobbe, og heller går på trygt. Spot on! Men uansett... De som har lyst til å bli rik kan jobbe, mens oss som vil nyte livet skal også ha valg muligheter. Tenk, det går an å jobbe og nyte livet samtidig. Det har kanskje litt med innstilling å gjøre, dog. Man bør kanskje ikke være så altfor lat. Ja hvor kommer denne idéen om at det ikke går an å jobbe og være lykkelig samtidig? Uansett, kommer ikke til å sitte bak kassen på rimi og spørre :" skal du ha pose med det? Vil du ha kvitering?". :!: 7169258[/snapback] Så du ser altså ned på mennesker som jobber? Du ser ned på de samme menneskene som betaler skatt, som slike som du snylter på? Du ser ned på de du snylter på? 7170358[/snapback] Vet du (magicus) i det hele tatt at det du gjør i bunn og grunn er å snylte på skatteytere? Er ganske lei den holdningen der man ikke vil jobbe på Rimi eller McDonalds fordi det ikke fører nok status med seg. Jeg beundrer den personen som setter litt ære å møte opp på jobb hver dag og yte sitt beste uansett om arbeidsoppgavene er å scanne varer i 8 timer. En som er stolt av jobben sin uansett hvor lavstatus den måtte være er de som skaper sunne verdier i samfunnet. Ikke de som skryter av hvor mye de tjener i forhold til hvor lite de egentlig gjør. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Som marx sa: Hvis arbeideren tjener 100enheter per timer stikker eieren av med ett godt antall av dette i sin egen lomme. Altså en utnyttelse av arbeideren (snylting om du vil). Ja det går sikkert an å ha ett bra liv når en jobber. Personlig liker jeg å disponere min tid og mitt liv for meg selv. Jeg liker ikke å selge arbeidskraften min (på en måte som en prostituert) til de som er villig å kjøpe den. Ja jeg er egoist, men la en ting være klart: vi er alle egoister. Å hevde noe annet er bare dumt. Jeg ser ikke ned på arbeidstakere Prics, men jeg syns synd på de. Da spesielt de på rimi etc. De selger seg sjøl, og tilbringer store deler av sitt liv i en endeløs rutine som de ikke bestemmer selv. Jeg ivaretar først og fremst mine egne interesser og følger mine egne målsetninger, hva som er best for samfunnet som helhet prioriteres ikke. Den som setter sin ære i å scanne varer 8 timer dagen har jeg lite respekt for. Det er en stakkars sjel som har gitt opp her i livet og latt seg underkue. Jeg har enda ikke fått noen gode argument som begrunner hvorfor jeg ikke bør heve sosialhjelp/uføretrygd når jeg kan jobbe. Å si at det ikke er "moralsk" riktig har ingen betydning for meg. Kapitalismen er heller ikke moralsk riktig. Eller å ødelegge miljøet, eller å la være å betale tv lisensen, eller å ha svart arbeidskraft, eller å røyke og ødelegge helsen sin som fører til at du må på sykehus og bruker skattebetalerenes penger, eller er det moralsk riktig å være en drittsekk i hverdagen som ingen liker, eller å spise seg feit og god når barn i afrika sulter osv osv. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 *snip* 7170995[/snapback] Du ser altså ned på mennesker som prøver å gjøre noe med livet sitt? Det får jeg ikke til å stemme. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Som marx sa: Hvis arbeideren tjener 100enheter per timer stikker eieren av med ett godt antall av dette i sin egen lomme. Altså en utnyttelse av arbeideren (snylting om du vil). 7170995[/snapback] Nei, eieren av en bedrift stikker aldri av med noe av lønnen til en arbeideren. Det gjør derimot staten, og staten er "nødt" til å gjøre dette for å ta vare på de i samfunnet som ikke er i stand til å jobbe. De svake og deg, med andre ord. Hvem snyltet på arbeiderens lønn sa du? Å prøve og komme med sosialistoske sitater når du er noe av det mest asosialistiske jeg kan komme på i farten virker litt merkelig... Ja det går sikkert an å ha ett bra liv når en jobber. Personlig liker jeg å disponere min tid og mitt liv for meg selv. Jeg liker ikke å selge arbeidskraften min (på en måte som en prostituert) til de som er villig å kjøpe den. Ja jeg er egoist, men la en ting være klart: vi er alle egoister. Å hevde noe annet er bare dumt. Jeg ser ikke ned på arbeidstakere Prics, men jeg syns synd på de. Da spesielt de på rimi etc. De selger seg sjøl, og tilbringer store deler av sitt liv i en endeløs rutine som de ikke bestemmer selv. De selger ikke seg selv, de gjør arbeid mot betaling. Det er den måten alle normale mennesker holder liv i seg, om de er i stand til det. Å hevde at alle er egoister er bare dumt. Men en diskusjon om altruisme trenger en egen tråd (minst), så den tar vi ikke her Jeg ivaretar først og fremst mine egne interesser og følger mine egne målsetninger, hva som er best for samfunnet som helhet prioriteres ikke. Den som setter sin ære i å scanne varer 8 timer dagen har jeg lite respekt for. Det er en stakkars sjel som har gitt opp her i livet og latt seg underkue. Jeg har enda ikke fått noen gode argument som begrunner hvorfor jeg ikke bør heve sosialhjelp/uføretrygd når jeg kan jobbe. Til slutt slutter staten å prioritere deg... Å si at det ikke er "moralsk" riktig har ingen betydning for meg. Kapitalismen er heller ikke moralsk riktig. Eller å ødelegge miljøet, eller å la være å betale tv lisensen, eller å ha svart arbeidskraft, eller å røyke og ødelegge helsen sin som fører til at du må på sykehus og bruker skattebetalerenes penger, eller er det moralsk riktig å være en drittsekk i hverdagen som ingen liker, eller å spise seg feit og god når barn i afrika sulter osv osv. 7170995[/snapback] Å peke på andre som gjør noe galt, er aldri en unskyldning for egne handlinger. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jo eieren stikker av med overskuddet arbeideren produserer. Dette er snylting i sin reneste form. De store grunderne i Norge i dag er noen av de største snylterne som fins i landet. Og da snakker eg ikke om småsnylting på noen tusenlapper, men eg tenker 7-8 sifret. Alle er egoister, med mindre de lider av en skjelden form for psykisk lidelse. Det er i menneskenaturen å være egoistisk. Det er viktig å sørge for at staten prioriterer de vanskeligsstile i samfunnet. Derfor er det viktig at vi engasjerer oss og stiller som garantist for de vanskeligsstilte. Det er dette spleiselaget velferdsstaten er. Jeg driver ikke med noen form for unnskyldninger, bare begrunnelse. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Med litt arbeidsløshetansiennitet kan en få 9000kr i penger fra sosialen. 7152800[/snapback] Aner ikke hva du studerer, men du har ikke reflektert litt over hvor disse sosial-pengene kommer fra? Utsagnene dine om at ingen burde jobbe, men bare leve på sosialen faller jo på sin egen urimelighet... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jo eieren stikker av med overskuddet arbeideren produserer. 7171646[/snapback] Uten eieren hadde ikke arbeideren klart å produsere noe som helst, og slett ikke noe overskudd. Det er merkelig, og feil, å tro at det er noen ensidig utnyttelse av arbeidere. Det er et symbiotisk samspill, der begge er avhengige av hverandre. At du liker å snylte til deg penger fra oss andre, er greit nok. Det er systemet det er noe galt med, som lar deg gjøre det. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 snylter er ett negativt ladet ord. Hvis du synes det er negativt å være snylter synes jeg du skal la være å bli det. De ekte snylterne er kapitalistene som utnytter arbeiderens arbeidskraft og som tar store deler av verdiskapningen til arbeideren i egen lomme. Ny, men fortsatt like dårlig unnskyldning. Bli selvstendig næringsdrivende. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Som marx sa: Hvis arbeideren tjener 100enheter per timer stikker eieren av med ett godt antall av dette i sin egen lomme. Altså en utnyttelse av arbeideren (snylting om du vil). Nei. Arbeideren går inn i et arbeidsforhold av egen fri vilje. Dessuten leste du ikke det jeg skrev om at arbeideren kan danne sin egen bedrift hvis han ønsker det, og at bedriftseieren har mye større ansvar for bedriften. Ja det går sikkert an å ha ett bra liv når en jobber. Personlig liker jeg å disponere min tid og mitt liv for meg selv. Jeg liker ikke å selge arbeidskraften min (på en måte som en prostituert) til de som er villig å kjøpe den. Med andre ord: Du ser ned på folk som jobber og betaler skatt, som så blir brukt til trygdt o.l.? Ja jeg er egoist, men la en ting være klart: vi er alle egoister. Å hevde noe annet er bare dumt. Men din form for egoisme tømmer samfunnet for ressurser, mens f.eks. en kapitalists form for egoisme skaper verdier. Din egoisme er destruktiv. Jeg ivaretar først og fremst mine egne interesser og følger mine egne målsetninger, hva som er best for samfunnet som helhet prioriteres ikke. Hvorfor klager du da på kapitalister? Men igjen: Mener du selv at du er en snylter? Lenke til kommentar
nilox Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Ja det går sikkert an å ha ett bra liv når en jobber. Personlig liker jeg å disponere min tid og mitt liv for meg selv. Jeg liker ikke å selge arbeidskraften min (på en måte som en prostituert) til de som er villig å kjøpe den. Haha, akkurat.. du vil heller være horekunde? Og snylte på trygda som disse "prostituerte" arbeidstakerne skaper grunnlag for? Jeg ivaretar først og fremst mine egne interesser og følger mine egne målsetninger, hva som er best for samfunnet som helhet prioriteres ikke. Lykke til, skjønner heller ikke hvordan du er da noe bedre enn disse "kapitalistene" du beskriver. Vi har alle egne målsetninger, men det trenger faktisk ikke å bety at det må gå ut over samfunnet. Den som setter sin ære i å scanne varer 8 timer dagen har jeg lite respekt for. Det er en stakkars sjel som har gitt opp her i livet og latt seg underkue. Du om det, det er ikke sikkert han skal jobbe i butikk for evig tid. Poenget var at det er færre og færre som legger litt ære i å gjøre en god jobb uansett hva jobben måtte være. Og jeg beundrer folk som har en tilsynelatende drittjobb, men virker mye lykkeligere og fornøyd med det enn andre og legger all sin flid i det. Snakker av erfaring her. Det er slike mennesker vi trenger her i verden. Jeg har enda ikke fått noen gode argument som begrunner hvorfor jeg ikke bør heve sosialhjelp/uføretrygd når jeg kan jobbe. Fordi jeg ikke gidder å betale skatt for at du skal kunne sitte på ræva og "henge med venner og spille rollespill". Men dette regner jeg med du ikke bryr deg om siden du ikke tar hensyn til andre. Å si at det ikke er "moralsk" riktig har ingen betydning for meg. Kapitalismen er heller ikke moralsk riktig. Eller å ødelegge miljøet, eller å la være å betale tv lisensen, eller å ha svart arbeidskraft, eller å røyke og ødelegge helsen sin som fører til at du må på sykehus og bruker skattebetalerenes penger, eller er det moralsk riktig å være en drittsekk i hverdagen som ingen liker, eller å spise seg feit og god når barn i afrika sulter osv osv. 7170995[/snapback] Fint argument. Siden andre gjør moralsk uriktige ting kan jeg det og. En klassiker den. Spørs om alle røykere tenker "dette er umoralsk", det trenger jo dessuten ikke å være det. Man havner ikke automatisk på sykehus fordi man røyker, tro det eller ei. Er det umoralsk å ikke trene ryggen litt hver dag og da? Siden ryggplager er en stor utgift for helsevesenet og skattebetalerene i Norge. Forskjellen er at du later til å ta et bevisst valg om å være umoralsk med den gode gamle unnskyldningen om at "alle andre er det". Lenke til kommentar
Royo Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Holdninger som dette kan neppe sies å være "bærekraftig" for et samfunn.Hvorfor må holdninger være bærekraftige for samfunnet? Hvorfor må samfunnet bæres/opprettholdes? At du går rundt og tenker på å skyte deg selv er vel kanskje nok et eksempel på at vi har det for godt. Vi har tid til å tenke på å skyte oss selv fordi vi har det for godt! Så et voldtektsoffer (f.eks.,) som vurderer å skyte seg selv, har det altfor godt!? Ikke alle mennesker ødelegger livene sine på egenhånd. Livet blir vel så ofte lagt i grus av menneskene rundt en selv (= samfunnet). Det er bare så synd at du ikke ser "det store bildet". Vi har hatt økonomisk vekst og som følger av dette en økning i levestandar og en relativt moderne teknologi. Vi har hele tiden søkt etter å være mest effektive og prøvd å forbedre hvordan vi lever i samspill med omgivelsene rundt oss. Vi er avhengig av en bærekraftig natur rundt oss for å kunne drive jordbruk-, industri- og servicenæring, og dette er grunnen til at økt velstand og bedre tekonolgi vil være til fordel for både oss og naturen. Hvilket "store bilde" er du du tenker på? Noe jeg har gått glipp av? Og hvilken fordel har fremtidige generasjoner av å bli født? Vil det spille noen rolle for dem om de aldri kommer hit til verden? Man velger å gjøre noe utifra om det er rett eller galt, hvis alle skulle handlet ut i fra f.eks om noen bryr seg om dem tilbake eller ikke, eller ut ifra samvittighet ville det stått ille til med menneskeheten.Godt poeng. Men jeg vil påstå at verden allerede styres av folk som kun bryr seg om hva resten (ihvertfall flertallet) mener. De kalles politikere. Og mye takket være en slik styremåte står det faktisk ille til med menneskeheten. Kort og godt, sett fra et universelt synspunkt, er menneske-arten bortkastet og meningsløs foreløpig, vi er på baby/tenåringsstadiet som art og vi rydder ikke rommet vårt når mamma jord maser på oss om nettopp det: Rydd rommet. Det er nettopp dette, den ultimate sannheten om at vi er meningsløse, som dukker opp for mange når de når bunn i dag, og derfor skyter folk seg som fluer. Bra observert. Det som forundrer meg er hvilken hensikt det har å reprodusere seg, når man vet at livet er meningsløst - særlig med tanke på at det eksisterer så mye ondskap omkring oss. Det er garantert mye som kunne vært bedre i samfunnet. Og jeg er helt enig i at det er for gjennomregulert og at det er for mye lover og regler, og for mye føringer på hvordan man skal leve livet sitt. Men samfunnet er en nødvendighet. Desto ennå viktigere å sørge for at ting blir gjort riktig (dog kan aldri bli perfekt, forventer ei det heller) fremover (imo). JBlack:Hvilke argumenter har du for at samfunnet er nødvendig? For hvem er det nødvendig? Jeg kan se nødvendigheten for de som allerede er her, men påstår du at det er nødvendig for de som ikke lever ennå, sett at de aldri kommer til å bli født? Hvor er logikken i å skape en meningsløs nødvendighet? Verden vår fungerer som en sirkulær avhengighet. Vi er avhengige av samfunnet, og samfunnet er igjen avhengige av oss. I mine øyne kan et perfekt samfunn oppnås, nemlig et ikke-eksisterende et. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Holdninger som dette kan neppe sies å være "bærekraftig" for et samfunn.Hvorfor må holdninger være bærekraftige for samfunnet? Hvorfor må samfunnet bæres/opprettholdes? Fordi vårt framtidig avkom kan få leve så godt som mulig? Men jeg vet hvilke synspunkter du har på dette, så egentlig blir dette en ganske så håpløs debatt. Edit: Da mener jeg med at du så gjerne ønsker å ta besluttninger, som anngår eksistens, for dine egne avkom. Endret 29. oktober 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi mennesker er fri, og vi kan gjøre hva vi vil. Men problemet er at systemet vi hater er vi likevell håløst opptatt av, vi trenger det like mye som det trenger oss. Vi mennesker skriker etter frihet hele tiden, men påstår av vi er festet til ting for å overleve. Det er bare tull. Kutt ut jobben, kom deg nedover til Afrika og lev som innfød der. Men selv et liv uten denne tids teknologi er bunnet til et systematisk krav fra en ledelse overført til folket. Dette fordi mennesker igjen også har problemer med å beherske seg. Uten en norm, etikk og lov som forteller oss forskjellen på rett eller galt, går vi rett inn i å ødelegge oss selv. Vi trenger det systemet for å sørge for at livet fremdeles går for oss. Penger er bare akkurat det samme som skjell var for flere år siden, eller steiner for enda lengere siden. Et byttemiddel for å bytte til oss goder og varer vi normalt ikke skulle had tak i. Som f.eks banan. Uten penger hadde vi aldri spist banan her oppe, for banan er ikke noe som vokser fritt i Norge. Igjen, et byttemiddel er brukt for å sikre vår eksistens. Og får å få disse midlene for å bytte til oss disse varer, trenger man å gjøre seg fortjent til dette, ved å jobbe. Ved å gi tilbake til samfunnet, får vi og midler til å bytte til oss de tingene vi trenger for å overleve. Det er umulig å leve et liv uten en form for et system. T.o.m eneboere trenger det vis system for å overleve, som f.eks naturen. Det naturlige systemet er og et system vi er opptatt av og trenger, for uten det får vi ikke det vi trenger aller mest, nemlig mat. Det er en sirkel, som Elton John sang i filmen "Løvenes Konge", cirkle of life. Det er det det er. Vi er på en eller annen måte avhengi av et eller annet system for å overleve, om det er vårt eget system eller naturens system, vi trenger det uansett. Tror få egentlig innser hvor viktig dette systemet er for å holde oss i livet. Hva skjer ved et totalt kolaps av et system? Som f.eks da det Tredje riket falt? Uansett hvilket system du ser på, et kolaps av et system er likevell ufattelig og skader ufattelig mange liv. Det er bare takket være flere systemer som gjør av vi fremdeles er til, men den dagen alle systemer kollapser, er den dagen vi går under. Face ut folks, vi er en del av et system vi aldri kan unslippe, uansett hvor mye vi vil det. Det suger kanskje, og ser kanskje urettferdig ut, men tenk heller hvor godt systemet gjør deg, fremfor å fokusere på det negative. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå