Gå til innhold

Støy D80/D200 på høy ISO.


Anbefalte innlegg

NikonD80 og D200 er på mange vis nokså forskjellige og henvender seg til forskjellige brukere. Jeg lurer utelukkende på erfaringer mht. støynivå på ISO 1600/3200. I utgangspuktet burde D200 være bedre, men resultater fra tester kan tyde på at D80 er minst like bra ved ISO 1600 (se testbilder fra trippeltest på www.cameralabs.com). Test på www.ephotozine tyder på det motsatte. Kanskje prisforskjellen ikke forsvarer forskjell på støynivå ved høy ISO? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De store kameraprodusentene har en fortløpende utvikling av bildekvaliteten, og en kan ikke uten videre gå ut fra at det dyreste kameraet har den absolutt beste bildekvaliteten. Spesiellt støy ved høy ISO er et satsningsområde, og mine tidlige antagelser om at D80 (og D2XS) har den beste bildekvaliteten blandt Nikon kameraene akkurat nå, ser ut til å holde stikk. Men en ser da på ekstrem verdier, som ikke alltid har så stor betydning. Byggkvalitet, ergonomi, instillinger, kvalitet og profesjonelle egenskaper, gjør at de fleste ville velge D200 mot D80.

 

En annen ting er at det er mange useriøse testsider på nettet, så det gjelder å finne sine egne referanser. Bruker selv utelukkende svenske "FOTO" hvis jeg skal fremskaffe nøytrale fakta. Har tidligere avslørt "DPreview" for unøyaktige testprosedyrer som medvirker til "valgets kvaler" uten definitive fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...