Gå til innhold

noe jeg må huske på når jeg bygger pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noe spesielt jeg må huske på når jeg bygger pc med Core 2 Duo?

for jeg har nylig bestilt meg pc http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323786 og vil at jeg skal vite alt før jeg begynner å bygge.. også lurer jeg på om så kalte "jumpere" som skal være på hovedkorte om hvor de skal plasseres?

7129308[/snapback]

 

Jumperne (om det i det hele tatt er noen) står plassert på riktig plass når du får kortet, så det trenger du ikke å bry deg om. Forøvrig må man huske på antistatisk armbånd :!:

 

Ellers lønner det seg ikke å bygge oppå et teppe/en duk e.l., men rett på parketten/bordet.

Lenke til kommentar
takk takk, men det er en ting til jeg lurer på.. vis du ser der CPUen skal stå så er feste der helt merkelig fra andre jeg har sett noen erfaringer fra dette korte?

 

http://boutique.3dchips-fr.com/images/msi%20p965%20neo-f.jpg

7129449[/snapback]

 

Har selv ikke vært borti montering i denne socketen, men tror ikke det skal by på noen problemer dersom du har montert cpu i andre socketer før. Er sikkert nokså innlysende hvordan det skal gjøres - om ikke, står det sikkert godt forklart i manualen til hovedkortet :)

Lenke til kommentar

Husk riktig fordeling av kjølepasta under vifta på cpu.

Sjekk at du menterer RAMbrikkene i de rette sporene, slik at du kan få glede av dual..

Montér EN ting om gangen, slik at du vet at du har fått med deg alle tilkoblinger til den enheten.

S-ATA disker var litt annerledes å boot'e opp første gang, vet ikke om det fremdeles er slik. Men Raptor'en jeg kjøpte til forrige pc, måtte boot'es via diskett.

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Husk riktig fordeling av kjølepasta under vifta på cpu.

Sjekk at du menterer RAMbrikkene i de rette sporene, slik at du kan få glede av dual..

Montér EN ting om gangen, slik at du vet at du har fått med deg alle tilkoblinger til den enheten.

S-ATA disker var litt annerledes å boot'e opp første gang, vet ikke om det fremdeles er slik. Men Raptor'en jeg kjøpte til forrige pc, måtte boot'es via diskett.

 

Lykke til..

7141055[/snapback]

 

bootes?

Lenke til kommentar

bootes.. Ble litt feil uttrykk..

Er liksom når du først starter maskinen.. Eller restarter..

Det jeg mente var..

Harddisken er normalt ikke leselig før etter man har formattert den. For at den skal formatteres så må den ha partisjon(er). Dvs er område på harddisken som er klargjort for å installere windows f.eks.

Er ikke vanskelig å gjøre det, men litt tricky å forklare ..synes jeg..

 

Noen sier at dette kan gjøres via USB-porten nå.. Slik at man slipper disketter som før i tiden..

Lenke til kommentar

Ikke tenk på jumper nei. S-ata har egen ledning fra hovedkortet, så det ordnes automatisk.

Skal du bare ha en harddisk, er det bare å innstalere på den. Skal du montere flere disker, kan det hende du må stille inn bootrekkefølge (Oppstartsrekkefølge) i bios.

Kan være lurt å kun tilkoble den harddisken som operativsystemet skal være på i første omgang. Kobler du til en harddisk med ide- tilkobling senere, kan det være at bios automatisk velger denne som første oppstartsenhet. Da er det bare å stille om dette

manuelt, naturligvis.

 

Edit: Angående kjølepasta på prosessorkjøleren, trenger du ikke tenke på det. Dette er allerede påført på modellen du har bestilt.

Endret av Normand
Lenke til kommentar

Som ovenstående sier, er det smart å montere cpu med kjøler og rambrikker mens du har hovedkortet ute av pcen. Det blir veldig mye lettere da, dessuten er mange kjølerdesign slik at du MÅ ha tilgang til baksiden av hovedkortet for å feste kjøleren skikkelig.

 

Anbefaler videre at du stopper opp etter å ha montert noen få ting, og starter maskinen og sjekker at alt fungerer slik som det skal hittil. Første steget blir da å installere cpu og kjøler, ram og skjermkort. Når du starter maskinen nå, skal du få opp BIOS og se at selvtesten går bra. (teller opp ram osv, rapporterer riktig speed). Neste steget, kan være å installere disk og dvd-rom, og forsøke å installere windows. Anbefaler at du installerer kun disken du skal ha windows på først, og senere eventuelle andre disker.

 

Installer én og én driver, og reboot etter hver installering. Dersom alt fungerer på dette punktet, installer eventuelle andre enheter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har sotte sammen nå og fikk installert XP men klarte å fucke det onklig til når jeg senere skulle gå inn i biosen.. så trykte jeg feil-safe.. så når jeg skulle tilbake til windows kom det en feil melding så at det var noe galt osv.. men når jeg trykte å gå til Windows XP så kom det bare svart skjerm og en hvit prikk som blinket.. HVA GJØR JEG? :scared:

Endret av heisau
Lenke til kommentar

Første forslag er å nullstille bios. Her er et utklipp fra "DinSide Data"

 

Nullstille BIOS

Enkelte ganger kan endringer i BIOS gjøre at maskinen ikke vil virke som den skal, og i verste tilfelle kan maskinen nekte å starte opp. Da er det kjekt å kunne nullstille BIOS, altså å sette innstillingene tilbake til standard.

 

For å gjøre dette må du først skru av maskinen og trekke ut strømkabelen. Deretter skal du finne en form for bryter på hovedkortet som kalles CCMOS (Clear CMOS). Dette er som regel 2 eller 3 pinner som står opp hovedkortet, og er det 3 pinner står det nok en jumper (en flyttbar "bro") og forbinder to av pinnene. Akkurat her er det ofte greit å ta manualen til hjelp, den ikke allid er lett å få øye på. Ellers er det et stalltips å lete i nærheten av batteriet.

 

For å nullstille BIOS skal du flytte jumperen fra der den vanligvis står over til de to andre pinnene, la den stå noen sekunder og flytte tilbake igjen. Altså: står jumperen over pinnene 1-2 skal du flytte den til pinne 2-3, står den over pinne 2-3 skal du flytte den til pinne 1-2. Bare husk å flytte den tilbake til der den stod etterpå. Er det bare to pinner er det bare å bruke sette en jumper på dem eller lage en ledende bro mellom dem på en annen måte. Etter noen sekunder fjerner du den, og vips er BIOS nullstilt.

 

Noen nyere hovedkort har forøvrig byttet ut jumperen med en enkel trykknapp, som jo er mye enklere å forholde seg til.

 

Har du gjort alt riktig skal maskinen starte som normalt, og alle innstillingene i din BIOS er satt tilbake til standard.

 

Hvis du ikke klarer å finne CMOS-jumperen på hovedkortet ditt fungerer det normalt også å ta ut batteriet til hovedkortet (dette er vanligvis et flatt 3 volts CR2032-batteri), la det være ute i ti sekunder og putt det inn igjen. Alle innstillinger i BIOS skal nå være satt til standard.

Lenke til kommentar

hmm, takk nå kom jeg meg inn på Windowsen iallefall men det kommer hele tiden noe rart i starten når jeg slår på pc-en der det står: Warning CPU changed. Please re-enter CPU setting in the CMOS setup and remember to save before quit. også syne jeg det er rat at harddisken kommer som opp så rart når jeg er i windows.. nederst i gjørne står det trygg fjerning av maskin vare så kommer hardisken opp (sånn vil jeg ikke ha det) men den funker som den skal :hmm:

Lenke til kommentar
hmm, takk nå kom jeg meg inn på Windowsen iallefall men det kommer hele tiden noe rart i starten når jeg slår på pc-en der det står: Warning CPU changed. Please re-enter CPU setting in the CMOS setup and remember to save before quit. også syne jeg det er rat at harddisken kommer som opp så rart når jeg er i windows.. nederst i gjørne står det trygg fjerning av maskin vare så kommer hardisken opp (sånn vil jeg ikke ha det) men den funker som den skal :hmm:

7152320[/snapback]

 

Den første meldingen fikk jeg tidligere selv...da var reset CMOS-jumperen satt i 'aktiv'. husket du å sette jumperen tilbake etter du resettet bios?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...